ساعت هوشمند TCH Z10 و TCH Z40 روی مچ

بررسی ساعت‌‌های TCH Z40 و TCH Z10؛ اقتصادی با قابلیت تماس

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
ساعت‌‌های TCH Z40 و TCH Z10 باتوجه به قیمت با محدودیت‌های خاصی همراه هستند، اما قابلیت پاسخ‌گویی به تماس آن‌ها را برای خرید ارزشمند می‌کند.
تبلیغات

این روزها اکثر کاربرانی که دنبال خرید ساعت هوشمند هستند، انتخاب‌های سرراستی پیش رو دارند؛ کاربران آیفون سراغ اپل واچ می‌روند و کاربران اندرویدی معمولا گلکسی واچ سامسونگ را به بسیاری از مدل‌های کمترشناخته‌شده ترجیح می‌دهند. اما در بازار پرتلاطم ایران که قیمت اپل واچ سری ۹ به نزدیک ۲۰ میلیون تومان می‌رسد و از برچسب قیمتی بهترین گوشی‌ های میان‌ رده بازار هم پیشی می‌گیرد، بودجه‌ی محدود فرایند تصمیم‌گیری را با چالش روبه‌رو می‌کند.

خوشبختانه، کاربران اندرویدی گزینه‌های متنوعی پیش رو دارند، چراکه هر ساعت هوشمند غیراپلی با گوشی‌ آن‌ها سازگاری کامل خواهد داشت؛ اما اپل محدودیت‌های بیشتری بر محصولات خارج از اکوسیستم خود اعمال می‌کند، به‌طوری که تقریبا هیچ ساعتی غیر از اپل واچ به‌طور کامل با آیفون سازگار نیست.

در این شرایط، برایم غافلگیرکننده بود که ساعت‌های اقتصادی TCH با قیمتی زیر ۲ میلیون تومان، نه‌تنها از قابلیت پریمیوم پاسخ‌گویی به تماس بهره می‌برند، بلکه دست‌کم در مورد مدل ارزان‌تر TCH Z10، این قابلیت با گوشی آیفون نیز سازگار است.

مشخصات ساعت‌های هوشمند TCH در یک نگاه

مشخصات

TCH Z40

TCH Z10

ابعاد

۴۵ در ۴۵ در ۱۱ میلی‌متر

۵۰ در ۳۹ در ۱۱ میلی‌متر

وزن

۴۸ گرم (بدون بند)

۴۸ گرم‌ (بدون بند)

نمایشگر

امولد ۱٫۴۳ اینچ، ۴۶۶ در ۴۶۶ پیکسل

تی‌اف‌تی ال‌سی‌دی ۲٫۰۱ اینچ، ۲۴۰ در ۲۹۶ پیکسل

GPS

ندارد

ندارد

باتری

۲۲۰ میلی‌آمپرساعت ( ۵-۴ روز استفاده روزمره)/ شارژ مغناطیسی

۲۳۰ میلی‌آمپرساعت‌ ( ۶-۵ روز استفاده روزمره)/ شارژ مغناطیسی

ضد‌آب

دربرابر باران و پاشش آب

دربرابر باران و پاشش آب

حسگرها

ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون

ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون

اسپیکر و میکروفون

دارد

دارد

سازگاری

اندروید ۵ و iOS 9 به بعد

اندروید ۵ و iOS 9 به بعد

بی‌شک، ساعت‌های هوشمند TCH Z10 و مدل کمی گران‌تر TCH Z40 برای تمام کاربران در نظر گرفته نشده و در ازای هزینه‌ی به‌مراتب کمتر از رقبا، قابلیت‌ها و ویژگی‌های زیادی را فدا می‌کنند و با مشکلات و باگ‌هایی همراه هستند؛ اما از سوی دیگر، یکی از پریمیوم‌ترین قابلیت‌های ساعت هوشمند را در کنار طراحی چشم‌نواز و کیفیت ساخت قابل‌قبول ارائه می‌کنند.

طراحی استاندارد، کیفیت ساخت مطلوب

اجازه بدهید بررسی ساعت‌های هوشمند TCH Z10 و TCH Z40 را از طراحی و راحتی شروع کنیم؛ مدل Z40 از فرم‌فکتور دایره‌ای با فریم فلزی، دکمه‌ی اکشن چرخان برای اسکرول و جابه‌جایی بین واچ‌فیس‌ها در صفحه‌ی اصلی و دکمه‌ی معمولی دیگری برای بازکردن لیست ورک‌اوت‌ها بهره می‌برد؛ وزن نسبتا سبکی دارد و با‌وجود ابعاد بزرگ صفحه‌نمایش (تقریبا هم‌اندازه با مدل ۴۶ میلی‌متری گلکسی واچ ۴ کلاسیک) روی مچ‌های باریک به‌خوبی چفت می‌شود.

بند سیلیکونی که در هر دو مدل یکسان است، جنس نرم و لطیفی دارد، اما گردوغبار به خود می‌گیرد. در مدل Z40، بند اضافه‌ای به رنگ سورمه‌ای/سفید در جعبه موجود است که خاصیت مغناطیسی و کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد؛ اما برای مچ‌های باریک، مناسب نیست.

نمایشگر  ساعت هوشمند TCH Z40
واچ فیس ساعت هوشمند TCH Z10
ساعت هوشمند TCH Z10 نمای پشت
ساعت هوشمند TCH Z40 بند سفید از نمای پشت

مدل Z10 فرم‌فکتور مستطیلی با طولی به‌اندازه‌ی اپل واچ اولترا اما پهنایی باریک‌تر، بدنه‌ای پلاستیکی و دکمه‌ی اکشن چرخانی دارد که کروان آن ظاهرا فقط تزیینی است و صرفا با فشردنش می‌توانید صفحه‌ی ساعت را لاک/آنلاک کنید یا از صفحه‌ی اپ‌ها به هوم برگردید. تی‌سی‌اچ مدل Z10 را هم‌وزن با Z40 اعلام کرده، اما در دست کمی سبک‌تر به نظر می‌رسد.

مزیت بزرگ مدل Z40 نسبت‌به Z10 که خریدش را ارزشمندتر می‌کند، صفحه‌نمایش امولد پروضوح آن است که رنگ‌ها را با درخشش بیشتری به‌نمایش می‌گذارد و از تراکم‌پیکسلی قابل‌قبولی برخوردار است؛ شرکت سازنده صحبتی از حداکثر روشنایی ساعت‌ها نکرده، اما زیر نور ملایم آفتاب مشکلی در خواندن نوشته‌های روی نمایشگر نخواهید داشت.

سیستم‌عامل اختصاصی اما آشنا

ساعت‌های TCH از سیستم‌عامل اختصاصی بهره می‌برند که شباهت زیادی به OS ساعت‌های آشنا دارد؛ به‌همین خاطر استفاده از آن‌ها آسان و سرراست است. سوایپ راست، فهرست اپلیکیشن‌ها، سوایپ چپ شورت‌کات اپ‌ها، سوایپ بالا صفحه‌ی اعلانات و سوایپ پایین صفحه‌ی تنظیمات را نشان می‌دهد. در تنظیمات می‌توانید چینش اپ‌ها را به سبک اپل‌ واچ درآورید یا به‌صورت گرید یا فهرست‌وار تماشا کنید.

درمدت بررسی TCH Z10 و TCH Z40، با هیچ باگی هنگام تعامل با ساعت‌ها روبه‌رو نشدم، اما تجربه‌ی OS طبیعتا به روانی و به‌سرعت ساعت‌های پریمیوم با تراشه‌های قدرتمند نیست.

نمایشگر ساعت هوشمند TCH Z40
ساعت هوشمند TCH Z10 نمای نزدیک از منوی اپ‌ها

ساعت‌های TCH با آیفون و گوشی‌های اندرویدی سازگار هستند و می‌توانید اپلیکیشن همراه آن به‌نام Da Fit را با اسکن کد QR از روی بروشور راهنمای داخل جعبه دانلود کنید. خوشبختانه اپلیکیشن محدودیتی برای آیفون‌دارها یا کاربران ایرانی در نظر نگرفته و صرف‌نظر از مدل گوشی، می‌توانید از قابلیت‌هایی چون همگام‌سازی با اپلیکیشن Health آیفون و Strava، به‌روزرسانی فرم‌ور، واچ‌فیس‌های متنوع، کلیپ‌های تناسب‌اندام و ثبت سوابق فعالیت‌های ورزشی، سنجش سلامت و پایش خواب بهره ببرید.

واچ‌فیس‌های ساعت هوشمند TCH Z40
واچ‌فیس‌های ساعت هوشمند TCH Z10
شخصی‌سازی واچ‌فیس در ساعت هوشمند TCH Z10

واچ‌فیس‌های هر دو ساعت متنوع و خوش رنگ‌ولعاب هستند، اما می‌توانید از تصاویر گالری نیز برای ساخت واچ‌فیس استفاده کنید. هر دو مدل امکان انتخاب محل قرارگرفتن زمان و اضافه کردن داده‌های تاریخ، ضربان قلب و تعداد گام‌ها همراه با چند رنگ محدود را فراهم می‌کنند، اما فرایند اعمال تغییرات کمی طول می‌کشد. درکنار این موارد، مدل Z40 از قابلیت Always-on و مدل Z10 از قابلیت Raise-to-wake بهره می‌برد که عملکرد قابل‌قبولی دارد.

قابلیت‌های قابل‌انتظار؛ سنجش فشار خون؟!

هر دو مدل Z10 و Z40 تقریبا از تمام قابلیت‌هایی که این‌روزها از ساعت‌های هوشمند انتظار دارید، بهره می‌برند؛ ازجمله فهرست بلند‌بالایی از ورک‌اوت‌ها، سنجش ضربان قلب و سطح اکسیژن خون، پایش خواب، آب‌وهوا، نمایش اعلانات، ریموت شاتر دوربین، پخش موزیک، ردیاب عادت ماهانه، یادآور تحرک و آشامیدن آب به‌اضافه‌ی سایر قابلیت‌های ساده‌تری مثل آلارم، تایمر و ماشین‌حساب.

تست سنجش اکسیژن خون ساعت هوشمند TCH Z40
ساعت هوشمند TCH Z10 قابلیت تست فشار خون

اما قابلیتی که مرا شگفت‌زده کرد، سنجش فشار خون بود که فقط در تعداد معدودی از ساعت‌های پریمیوم ازجمله گلکسی واچ ۵ پرو به چشم می‌خورد و حتی اپل واچ‌ از آن بی‌بهره‌ است. توجه داشته باشید اگرچه این قابلیت به‌نظر می‌رسد که فشار خون را اندازه‌گیری می‌کند، نتایج آن قابل‌اطمینان نیست، چون حسگر ضربان قلب فقط می‌تواند تغییرات جریان خون را اندازه‌گیری کند و برای سنجش فشار خون به سخت‌افزار بیشتری نیاز است. برای مثال، ساعت سامسونگ برای سنجش فشار خون علاوه‌بر دریافت مجوز از سازمان سلامت هر کشور، باید هر ماه با دستگاه فشارسنج کالیبره شود تا داده‌های دقیق‌تری ارائه دهد.

تست‌ها

TCH Z40

TCH Z10

گلکسی واچ 4 سامسونگ

ضربان قلب

۸۷تپش‌دردقیقه

۷۶تپش‌دردقیقه

۸۲تپش‌دردقیقه

سطح اکسیژن خون (SpO2)

۹۷درصد

۹۶درصد

۹۷درصد

داده‌های جدول توسط زومیت اندازه‌گیری شده‌اند.

اگر سنجش فشار خون را کنار بگذاریم، ساعت‌های TCH در تست ضربان قلب و SpO2 تقریبا هم‌پای گلکسی واچ ۴ پیش می‌آیند، هرچند مدل Z40 کمی دقیق‌تر از Z10 ظاهر شد. در تست پایش خواب، هر دو مدل به‌اشتباه زمان به‌خواب رفتن را یکی‌دوساعت زودتر ثبت کردند، اما در تشخیص زمان بیداری دقیق بودند.

پایش خواب ساعت هوشمند TCH Z40
پایش خواب ساعت هوشمند TCH Z40
پایش خواب ساعت هوشمند TCH Z40

در فهرست فعالیت‌های ورزشی ساعت‌های TCH می‌توانید تقریبا هر ورک‌اوت محبوبی را پیدا کنید؛ البته به‌جز شنا چون این ساعت‌ها از درجه‌ی مقاومت 5ATM برای استفاده در استخر بی‌بهره‌‌اند. شرکت سازنده‌ درجه‌ی IP ساعت‌ها را مشخص نکرده، اما مدعی است دربرابر تعریق، باران و پاشش آب مقاوم هستند؛ هرچند تاکید می‌کند ساعت را بلافاصله پس از خیس شدن، خشک کنید.

با‌توجه به بازه‌ی قیمتی، نباید انتظار GPS داخلی را از این ساعت‌ها داشته باشید، اما در نقشه‌ی اپلیکیشن، مسیر طی‌شده با دقت قابل‌قبولی ثبت می‌شود. در بررسی من از ساعت‌های هوشمند TCH Z10 و TCH Z40، گام‌شمار هر دو مدل از دقت پایینی برخوردار بود. مدل Z40 از ۱۰۰ قدم، تنها ۶۳ قدم را ثبت کرد و مدل Z10 اگرچه بار اول دقیق بود، در دفعات بعدی تنها نیمی از قدم‌های برداشته‌شده را در نظر می‌گرفت.

لیست ورک‌اوت‌های  ساعت هوشمند TCH Z40
ساعت هوشمند TCH Z40 نمای نزدیک از پشت

در ورک‌اوت‌ها، علاوه‌بر تعداد قدم‌ها، مسافت طی‌شده و سرعت گام‌برداشتن، ضربان قلب هم ثبت می‌شود؛ هرچند سرعت گام‌برداشتن دقیق نبود و حتی زمانی‌که ساکن ایستاده بودم، Pace به‌طور مرتب افزایش می‌یافت.

پاسخ‌گویی به تماس هنگام اتصال به آیفون!

به نظر من، آنچه ساعت‌های TCH را از مدل‌های هم‌قیمت متمایز می‌کند و شاید دلیلی برای خرید پیش روی کاربران قرار می‌دهد، نه تست‌های سلامت و قابلیت‌های ورزشی (که دقت مچ‌بندهای هوشمند در بازه‌ی قیمتی مشابه را ندارند)، بلکه قابلیت پاسخ‌گویی به تماس است.

هر دو مدل به‌لطف بهره‌مندی از اسپیکر و میکروفن، امکان برقراری و پاسخ به تماس از خود ساعت را فراهم می‌کنند. در بررسی من، این قابلیت در گوشی‌های اندرویدی بدون مشکل دردسترس بود، اما در آیفون امکان پاسخ‌گویی به تماس و پخش موزیک با مدل Z40 ممکن نبود؛ البته همین‌که مدل Z10 این امکان را در آیفون ارائه می‌دهد، شگفت‌انگیز است، چون اپل محدودیت‌های زیادی بر واچ‌های غیراپلی اعمال می‌کند. حجم صدای اسپیکر و کیفیت میکروفون برای برقراری تماس در محیط آرام مناسب است، هرچند مدل Z40 حجم صدای بیشتری دارد.

برقراری تماس با  ساعت هوشمند TCH Z40
ساعت هوشمند TCH Z40 بسته به مچ

هر دو مدل ساعت TCH همچنین از پخش موسیقی درحال استریم از گوشی پشتیبانی می‌کنند که در مدل Z10، این قابلیت حتی در آیفون هم دردسترس است؛ اما در مدل Z40 بنابه‌دلایلی اتصال کامل بین اسپیکر ساعت با گوشی برقرار نشد و صرفا می‌توان پخش/توقف آهنگ، انتخاب آهنگ قبلی و بعدی و حجم صدا را کنترل کرد.

ساعت‌های TCH قابلیت پاسخ‌گویی به پیام ندارند، اما از زبان فارسی در اعلانات پشتیبانی می‌کنند؛ هرچند نمایش اعداد فارسی با باگ همراه است و مثلا در مدل Z40، در نمایش اعداد ۰ و ۱ دچار مشکل می‌شود و در مدل Z10، اعداد برعکس نمایش داده می‌شوند. به‌طور کلی، مدل Z40 عملکرد بهتری در نمایش نوتیفیکیشن دارد؛ ازجمله پشتیبانی از ایموجی‌های اصلی و نمایش ۱۰ نوتیفیکیشن در صفحه نسبت‌به ۵ نوتیفیکیشن در مدل ارزان‌تر.

ساعت هوشمند TCH Z40 با نمایشگر همیشه‌روشن
ساعت هوشمند TCH Z10 با واچ فیس

شرکت TCH ظرفیت باتری مدل‌ Z40 و Z10 را به‌ترتیب ۲۲۰ میلی‌آمپرساعت و ۲۳۰ میلی‌آمپرساعت‌ اعلام کرده و مدعی است در استفاده‌ی روزمره، بین ۵ تا ۷ روز شارژدهی دارند. در بررسی من از ساعت‌های هوشمند TCH Z10 و TCH Z40، مدل گران‌تر در حالت تقریبا Idle که سطح روشنایی روی صددرصد و گزینه‌ی دریافت اعلانات روشن بود، درمدت ۷ ساعت حدود ۲۰ درصد شارژ مصرف کرد که عمر باتری را حدود ۲ روز تخمین می‌زند؛ اما در طول شب تا صبح که گزینه‌های پاور سیوینگ و DND فعال بود و ساعت هیچ اعلانی دریافت نمی‌کرد، باتری دست‌نخورده باقی ماند.

در طول روز نیز با غیرفعال‌کردن پاور سیوینگ و DND و انجام چند تست سلامت، کمی پیاده‌روی و چند دقیقه پاسخ به تماس، در مدت ۹ ساعت حدود ۶ درصد باتری مصرف شد. درکل، مصرف باتری مدل‌ Z40 رفتار منظمی ندارد، اما می‌تواند بین ۴ تا ۵ روز استفاده‌ی عادی دوام بیاورد.

ساعت هوشمند TCH Z40 با بند سورمه‌ای کنار بند مشکی
زومیت

مدل Z10 نیز در شارژدهی رفتار نامنظمی از خود نشان داد؛ در مدت سه ساعت، چهار درصد شارژ مصرف کرد تا به ۶۰درصد برسد، اما حدود ۲۰ ساعت در استفاده‌ی روزمره روی ۶۰درصد ثابت مانده بود تا اینکه در مدت ۳ ساعت، حدود ۱۰ درصد شارژ مصرف کرد. بااین‌اوصاف، به‌نظر می‌رسد Z10 از مدل دیگر، شارژدهی بیشتری داشته باشد و تا ۶ روز هم دوام بیاورد. درکل، عمر باتری هر دو مدل برای این بازه‌ی قیمتی عالی است؛ فقط حیف که درصد دقیق مصرف شارژ را نمی‌توان از خود ساعت مشاهده کرد و فقط از طریق اپلیکیشن قابل مشاهده است.

آیا ساعت‌های TCH Z10 و TCH Z40 ارزش خرید دارند؟

ساعت هوشمند TCH Z10 و TCH Z40 از نمای پشت

ساعت‌های اقتصادی TCH عملکرد دقیقی برای پایش خواب و ثبت فعالیت‌های ورزشی ندارند، اما باتوجه به قیمت، از طراحی و کیفیت ساخت خوبی برخوردارند و قابلیت پاسخ‌گویی به تماس آن‌ها را تاحدی برای خرید ارزشمند می‌کند؛ به‌ویژه مدل Z10 که به‌طرز غافلگیرانه‌ای این قابلیت‌ را حتی در گوشی آیفون نیز ارائه می‌دهد، هرچند صفحه‌نمایش LCD آن تراکم پیکسلی جالب‌توجه‌ای ندارد.

تی سی اچ Z40
ساعت هوشمند تی سی اچ TCH Z40
نمای پشتی ساعت هوشمند تی سی اچ TCH Z40
نمای جلوی ساعت هوشمند تی سی اچ TCH Z40
نمای کناری ساعت هوشمند تی سی اچ TCH Z40
سیستم‌عامل اختصاصی
سازگار با اندروید و iOS
1.43 اینچ
466×466 پیکسل
بلوتوث
حسگر SpO2
220 میلی‌آمپر ساعت
عمر باتری تا 7 روز
نکات مثبت
  • پاسخ‌گویی به تماس حین اتصال به اندروید
  • پخش موزیک حین اتصال به اندروید
  • صفحه‌نمایش امولد پروضوح
  • عمر باتری رضایت‌بخش
  • بند سیلیکونی اضافی
  • قیمت مناسب
نکات منفی
  • گام‌شمار و پایش خواب نه‌چندان دقیق
  • مشکل در نمایش اعداد فارسی در اعلانات
  • باگ پخش موزیک و برقراری تماس با آیفون

اگر هدفتان از خرید ساعت یا مچ‌بند هوشمند اقتصادی، پایش وضعیت سلامت و تناسب‌اندام است، پیشنهاد می‌کنم سراغ بند ۸ شیائومی بروید، چون در ثبت داده‌های ورزشی و سلامت بسیار دقیق عمل می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید با بودجه‌ی محدود از ساعتی با قابلیت پاسخ‌گویی به تماس بهره‌مند شوید، TCH Z40 با صفحه‌نمایش پروضوح امولد و مدل Z10 با قیمت کمتر و عمر باتری بیشتر، گزینه‌های خوبی هستند.

تی سی اچ Z10
ساعت هوشمند تی سی اچ TCH Z10
نمای پشتی ساعت هوشمند تی سی اچ TCH Z10
نمای جلوی ساعت هوشمند تی سی اچ TCH Z10
نمای کناری ساعت هوشمند تی سی اچ TCH Z10
سیستم‌عامل اختصاصی
سازگار با اندروید و iOS
2.01 اینچ
296×240 پیکسل
بلوتوث
حسگر SpO2
230 میلی‌آمپر ساعت
عمر باتری تا 7 روز
نکات مثبت
  • پخش موزیک هنگام اتصال به iOS و اندروید
  • پاسخ‌گویی به تماس در iOS و اندروید
  • عمر باتری رضایت‌بخش
  • قیمت مناسب
نکات منفی
  • دکمه چرخان تزیینی
  • صفحه‌نمایش ال‌سی‌دی کم‌وضوح
  • گام‌شمار و پایش خواب نه‌چندان دقیق
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات