واچ فیس CMF واچ پرو

بررسی ناتینگ CMF Watch Pro؛ محدود اما دوست‌داشتنی

دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
واچ‌ پرو CMF ناتینگ باوجود محدودیت‌های نرم‌افزاری و باگ، ظاهر جذابی دارد و با قیمت کمتر از رقبا، مهم‌ترین قابلیت‌های سلامت را ارائه می‌دهد.
تبلیغات

محصولات ناتینگ به داشتن زبان طراحی چشمگیر و تجربه‌ی کاربری منحصربه‌فرد مشهورند؛ اما به‌دلیل بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمند، عموما بازار پریمویم را هدف گرفته‌اند؛ احتمالا به همین‌خاطر بود که کارل پی تصمیم گرفت سراغ راه‌اندازی زیربرندی با نام CMF (ترکیب سرنام کلمات Finish و Material و Color) برای عرضه‌ی محصولات مقرون‌به‌صرفه برود. عجیب آنکه اولین ساعت هوشمند ناتینگ تحت برند CMF عرضه شده است؛ ساعتی که باوجود قیمت ۷۰ دلاری‌اش، حس‌وحالی لوکس و پریمیوم دارد.

ساعت هوشمند CMF Watch Pro ناتینگ از سوی فروشگاه نیک‌ دی‌جی برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

واچ پرو CMF بسته‌بندی فوق‌العاده مینیمالی دارد که هم جای کمی می‌گیرد و هم مراحل تولیدش آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد کرده است؛ داخل جعبه هم به مینیمال‌ترین شکل ممکن، به‌جز خود ساعت، کابل شارژ اختصاصی و دفترچه‌ی راهنما چیز دیگری نیست.

مشخصات CMF Watch Pro در یک نگاه

ابعاد

۴۶٫۹ در ۳۹٫۸۷ در ۱۲٫۸۹ میلی‌متر

وزن

۴۷ گرم (همراه بند) / ۳۰٫۴ گرم (بدون بند)

بدنه

آلیاژ آلومینیوم

نمایشگر

امولد ۱٫۹۶ اینچ، ۴۱۰ در ۵۰۲ پیکسل، تراکم پیکسلی ۳۳۲، روشنایی ۶۰۰ نیت

GPS داخلی

دارد

باتری

۳۴۰میلی‌آمپرساعت (حدود ۱۰ روز استفاده روزمره)

ضد‌آب

گواهی IP68

حسگرها

حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2)، شتاب‌سنج

اسپیکر و میکروفون

دارد

سیستم‌عامل

اختصاصی سازگار با اندروید ۸ و iOS 13 به بعد

اتصالات

بلوتوث نسخه 5.3 / وای‌فای ندارد

رنگ‌ها

نقره‌ای، خاکستری براق، خاکستری تیره

ناتینگ اولین ساعت هوشمند خود را فقط در سایز ۴۷ میلی‌متری عرضه کرده که طبیعتا برای تمام مچ‌ها مناسب نیست؛ اما به‌خاطر فرم‌فکتور مربعی که طراحی اپل واچ را در ذهن تداعی می‌کند، روی مچ‌های باریک خوب می‌نشیند و وزن ۳۰ گرمی فریم که از جنس آلیاژ آلومینیوم است، روی مچ سنگینی نمی‌کند.

واچ پرو CMF در چهار رنگ‌بندی مختلف ازجمله فریم نقره‌ای با بند سفید، فریم خاکستری با بند خاکستری روشن، فریم خاکستری با بند نارنجی و فریم خاکستری با بند خاکستری تیره عرضه شده که ما برای بررسی مدل آخر را در اختیار داشتیم. اگرچه در محصولات CMF ناتینگ خبری از طراحی شفاف نیست، ظاهر واچ پرو به‌اندازه‌ای مینیمال و دوست‌داشتنی است که بتواند برچسب‌قیمتی ۷۰ دلاری‌اش را زیر حس‌وحال یک ساعت ۲۰۰ دلاری پنهان کند.

بند سیلیکونی واچ پرو CMF جنس نرم و باکیفیتی دارد؛ اما به‌راحتی گردوغبار به خود می‌گیرد. مکانیزم بستنش هم خاص است و به‌جای سگک، باید ادامه‌ی بند را از زیر آن رد کنید تا محکم شود. راستش را بخواهید من خیلی طرفدار مدل بسته‌شدن بند نیستم، چون برای مچ‌های باریک، بخشی از بند زیر ساعت جا نمی‌شود و به‌طور برجسته روی مچ باقی می‌ماند.

لوگوی CMF واچ پرو

خوشبختانه امکان تعویض بند وجود دارد، به‌شرطی که بتوانید مدل سازگار با این ساعت را در بازار ایران پیدا کنید. مکانیزم جداکردن بند از فریم آسان است، اما برای وصل کردنش باید دقت کنید که نوک تیز سوزن روی فریم فلزی خط نیندازد.

واچ پرو CMF برای شناگران مناسب نیست

شاید مهم‌ترین چیزی که باید درباره‌ی واچ پرو CMF بدانید این است که فقط از درجه‌ی مقاومت IP68 دربرابر گردوخاک و نفوذ آب تا عمق ۱٫۵متر به‌مدت ۳۰ دقیقه بهره می‌برد و خبری از مقاومت 5ATM نیست؛ بدین‌معنی که گر ساعت اشتباهی از دستتان داخل آب افتاد و موفق به نجاتش شدید، مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما اگر شناگر هستید و دنبال ساعت هوشمندی برای ثبت فعالیت‌های شنا در استخر می‌گردید، واچ پرو CMF به کارتان نمی‌آید.

ناتینگ شناگران را به‌خاطر نبود مقاومت 5ATM از دست داده است؛ اما تلاش کرده دل کاربران دیگر را با صفحه‌نمایش پروضوح و خوش‌رنگ‌ولعابش به دست آورد؛ صفحه‌نمایش OLED و ۱٫۹۶ اینچی واچ پرو CMF با وضوح ۴۱۰‌×‌۵۰۲ پیکسل و تراکم ۳۳۲ پیکسل‌براینچ می‌تواند در بحث درخشندگی و براقی رنگ‌ها، عمق رنگ مشکی و شارپ‌بودن نوشته‌ها با بهترین ساعت هوشمند بازار مثل اپل واچ سری ۹ و گلکسی واچ ۵ رقابت کند. روشنایی ۶۰۰ نیتی صفحه‌نمایش هم برای بازه‌ی قیمتی‌اش، معقول به‌نظر می‌رسد و می‌توانید زیر نور آفتاب شهری به‌راحتی نوشته‌های روی ساعت را بخوانید.

واچ فیس CMF واچ پرو

واچ پرو CMF از سیستم‌عامل اختصاصی بهره می‌برد که چیزی از آن نمی‌دانیم؛ اما هم با گوشی‌های اندرویدی (اندروید ۸ به بعد) و هم با آیفون (از iOS 13 به بعد) سازگاری دارد. درواقع، ساعت ناتینگ جزو معدود پوشیدنی‌های هوشمندی است که بین اکوسیستم‌های مختلف تبعیض قائل نمی‌شود. رابط‌ کاربری ساعت بسیار ساده، تمیز و سرراست است؛ البته شاید شما هم مثل من طرفدار فونت مخصوص ناتینگ موسوم به «دات ماترکیس» نباشید؛ اما خیلی‌ زود به آن عادت خواهید کرد.

ساعت ناتینگ بین اکوسیستم‌های مختلف تبعیض قائل نمی‌شود

ساعت ناتینگ از ژست‌های ساده و استانداردی برای دسترسی به بخش‌های مختلف ساعت بهره می‌برد؛ با فشردن دکمه‌ی دایره‌ای در وسط فریم، صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شود یا از صفحه‌ی اپلیکیشن بیرون می‌آید یا اگر Always-on و Raise-to-wake را برای افزایش عمر باتری فعال نکرده باشید، با فشردن دکمه می‌توانید صفحه‌ی ساعت را روشن کنید.

سوایپ بالا، صفحه‌ی نوتیفیکیشن‌ها را نشان می‌دهد که نسبت‌به رقبا، محدودیت‌های بیشتری دارد؛ مثلا اینکه فقط ۱۰ مورد اعلان را نگه می‌دارد و اعلانات جدید جای قبلی را می‌گیرند. ساعت ناتینگ از نمایش راست‌به‌چپ متن پشتیبانی می‌کند، اما برخی از حروف فارسی را به‌صورت جدا نمایش می‌دهد که خواندنش را دشوار می‌کند. از پشتیبانی از نمایش ایموجی هم خبری نیست.

دکمه فیزیکی CMF واچ پرو

سوایپ پایین تنظیمات سریع را نشان می‌دهد که شامل Focus Mode، فعال/غیرفعال کردن ویبره برای تماس و نوتیفیکیشن‌ها، فعال/غیرفعال کردن قابلیت Raise-to-wake (که در بررسی من هر بار بدون مشکل ظاهر شد)، چراغ‌قوه، تغییر روشنایی صفحه (خبری از روشنایی خودکار نیست) و فعال/غیرفعال کردن حالت پاور سیوینگ می‌شود

سوایپ راست و چپ بین چند اپلیکیشن پرکاربرد ازجمله فعالیت، تست ضربان قلب، آب‌وهوا، پایش خواب و سوابق تماس جابه‌جا می‌شود. برای دسترسی به فهرست کامل اپلیکیشن‌ها باید دکمه‌ی ساعت را فشار دهید.

ساعت ناتینگ واچ‌فیس‌های اختصاصی خودش را دارد که از اپلیکیشن CMF Watch دردسترس هستند و درحال‌حاضر تعدادشان به حدود ۷۰ مورد می‌رسد. واچ‌فیس‌ها ظاهر منحصر‌به‌فردی دارند و کاملا با استانداردهای زیبایی‌شناختی ناتینگ هماهنگ هستند؛ اما احساس می‌کنم ترکیب رنگ مشکی و نارنجی اکثر واچ‌فیس‌ها پس از مدتی خسته‌کننده شوند. در بین واچ‌فیس‌ها تنها ۵ مورد را پیدا کردم که در آن‌ها از رنگ دیگری هم استفاده شده بود. ازآنجایی‌که امکان استفاده از تصویر دلخواه برای واچ‌فیس وجود ندارد، ناتینگ باید در آپدیت‌های بعدی، گزینه‌های متنوع‌تری را در اختیار کاربر قرار دهد.

واچ‌فیس‌های واچ پرو CMF
واچ‌فیس‌های واچ پرو CMF
واچ‌فیس‌های واچ پرو CMF

من واچ پرو CMF را با نسخه‌ی 11.0.0.50 فرم‌ور و با گوشی آیفون بررسی کردم. درکل، عملکرد ساعت روان و سریع بود و فقط در یکی، دو جا با باگ و لگ روبه‌رو شدم که امیدوارم در به‌روزرسانی‌های بعدی برطرف شوند؛ مثلا هنگامی‌که می‌خواستم زبان ساعت را تغییر دهم یا در صفحه‌ی اپ‌ها اسکرول‌ کنم، با لگ کوچکی مواجه می‌شدم. گاهی هم اپلیکیشن به‌اشتباه می‌گفت هنوز ساعت به گوشی متصل نشده، درحالی‌که متصل بود. یک بار هم نوتیفیکیشن‌های تلگرام، پیش‌نمایش پیام‌ها را نشان نمی‌داد، اما این باگ بعدا برطرف شد.

نکته‌ی مهمی که باید درباره‌ی سیستم‌عامل اختصاصی واچ پرو CMF بدانید این است که از هیچ فروشگاه اپلیکیشنی پشتیبانی نمی‌کند و باید با همان اپ‌های از‌قبل نصب‌شده روی ساعت سر کنید، ازجمله اپلیکیشن آب‌وهوا، پیدا کردن گوشی، کنترل شاتر دوربین (فقط برای گوشی‌های اندرویدی)، آلارم، استاپ‌واچ، تایمر، چراغ‌قوه و کنترل موسیقی. البته امکان همگام‌سازی اطلاعات اپلیکیشن Health آیفون با ساعت وجود دارد، اما جای Strava خالی است.

پایش فعالیت های ورزشی با CMF واچ پرو

واچ‌ پرو CMF از بیش از ۱۱۰ فعالیت ورزشی پشتیبانی می‌کند، اما فقط اجازه‌ی دسترسی به ۱۶ مورد آن‌ها را در خود ساعت می دهد؛ برای جایگزین‌کردن ورک‌اوت‌های پیش‌فرض با فعالیت مورد‌نظر خود باید از طریق اپلیکیشن CMF Watch اقدام کنید. ازآنجایی‌که ساعت ناتینگ درجه‌ی مقاومت 5ATM ندارد، جای خالی ورک‌اوت شنا در لیست فعالیت‌های ورزشی به‌چشم می‌خورد. دقت گام‌شمار واچ‌ پرو CMF نیز بالا است و در بررسی من، تفاوت زیادی با گلکسی واچ ۶ نداشت.

بهره‌مندی از GPS داخلی برای ساعت ۷۰دلاری غافلگیرکننده بود

آنچه درمورد ساعت ۷۰ دلاری ناتینگ مرا غافلگیر کرد، بهره‌مندی از GPS داخلی بود که معمولا در ساعت‌هایی با حداقل دوبرابر قیمت واچ‌ پرو CMF به چشم می‌خورد. نقشه‌ی ناتینگ در اپلیکیشن موقعیت دقیق را نشان می‌داد و مسیر طی‌شده را هم تاحدی به‌طور دقیق ثبت می‌کرد؛ اما در بررسی من بنا‌به‌دلایلی، نمایش نقشه روی ساعت با مشکل همراه بود و روی صفحه‌ی Locating گیر کرده بود. ساعت ناتینگ می‌گوید برای موقعیت‌یابی حتما باید در فضای بیرون از ساختمان باشیم و شاید لازم باشد برای رفع این مشکل، زمان بیشتری را با ساعت در محیط بیرون سپری کرد.

ساعت هوشمند ناتینگ تنها به شتاب‌سنج و حسگر اپتیکال ضربان قلب با قابلیت محاسبه سطح اکسیژن خون (SpO2) مجهز شده و از بارومتر یا ژیروسکوپ یا حسگر دمای پوست و نور محیط خبری نیست؛ بااین‌حال، بسیاری از قابلیت‌های سلامت موردنیاز کاربر در این ساعت دردسترس است؛ ازجمله سنجش ۲۴‌ساعته‌ی ضربان‌ قلب، هشدار ضربان قلب، سنجش اکسیژن خون، پایش خواب، یادآور مصرف آب و تحرک، تست استرس (با قابلیت پایش خودکار در هر ۳۰ دقیقه) و تمرین تنفس.

پین های شارژ CMF واچ پرو

من واچ پرو CMF را با گلکسی‌ واچ ۶ همزمان تست کردم و نتایج تقریبا یکسانی در محاسبه‌ی ضربان قلب و سطح اکسیژن خون به دست آوردم؛ اما در تست استرس، گلکسی‌ واچ از استرس بالا خبر داد، درحالی‌که ساعت ناتینگ میزان استرس را متوسط گزارش کرد.

تست‌ها

CMF Watch Pro

گلکسی واچ ۶ سامسونگ

ضربان قلب

۹۷تپش‌دردقیقه

۹۶تپش‌دردقیقه

سطح اکسیژن خون (SpO2)

۹۸درصد

۹۷ درصد

تست استرس

متوسط

بالا

داده‌های جدول توسط زومیت اندازه‌گیری شده‌اند.

پایش خواب CMF Watch Pro بسیار دقیق و پرجزییات است و ساعت به‌خواب رفتن و بیدار شدن و مراحل مختلف خواب را به‌خوبی ثبت می‌کند و در نمودار نشان می‌دهد. ناتینگ همچنین برای هر مرحله از خواب درصدی در نظر می‌گیرد و مشخص می‌کند که آیا این درصد در حد نرمال قرار دارد یا خیر. رابط کاربری اپلیکیشن هم در تمام بخش‌ها از ترکیب رنگ خاکستری، مشکی، سفید و نارنجی همراه با فونت دات ماتریکس بهره می‌برد تا توجه ویژه ناتینگ به طراحی را نشان دهد.

اسکرین‌شات صفحه پایش خواب اپ CMF Watch Pro
اسکرین‌شات صفحه پایش خواب اپ CMF Watch Pro
اسکرین‌شات صفحه پایش خواب اپ CMF Watch Pro

تجربه‌ی واچ پرو CMF از بسیاری از جهات رضایت‌بخش و گاهی نیز با باگ همراه است که احتمالا در آپدیت‌های بعدی برطرف خواهند شد؛ برای مثال، زمانی‌که ساعت به مچ بسته نشده و روی میز بود، به‌اشتباه چند ساعت خواب ثبت کرده بود. یک بار هم زمانی‌که پشت میز نشسته و ورک‌اوت پیاده‌روی را شروع کردم، ساعت ناتینگ سرعت حرکت را نشان می‌داد که مدام زیادتر می‌شد.

واچ پرو CMF از قابلیت پاسخ به تماس بهره می‌برد و کیفیت میکروفون و اسپیکر در حدی است که بتوانید در محیطی آرام با ساعت به تماس پاسخ دهید. هرچند اینجا هم یک‌بار سروکله‌ی باگ پیدا شد و هنگام برقراری تماس، صدا منتقل نمی‌شد؛ البته این باگ هم بعد از مدتی رفع شد؛ اما شاید مهم‌ترین ضعف واچ پرو CMF، نبود قابلیت پاسخ به پیام یا حتی ارسال پیام‌های از‌پیش‌تعیین‌شده باشد؛ قابلیتی که مطمئنا جای خالی‌اش به‌شدت حس خواهد شد.

اطلاعات تماس روی CMF واچ پرو

از نظر عمر باتری، واچ پرو CMF وضعیت بسیار خوبی دارد و رقبای قدری چون اپل واچ و گلکسی واچ را کنار می‌زند. ناتینگ عمر باتری را ۱۳ روز اعلام کرده، اما میزان شارژدهی به نوع استفاده‌ی کاربر از ساعت وابسته است. در شرایطی که پایش ۲۴‌ساعته‌ی ضربان قلب و دریافت نوتیفیکیشن فعال باشد و کمتر از ۳۰ دقیقه در روز به فعالیت ورزشی بپردازید، واچ پرو CMF می‌تواند تا ۱۰ روز دوام بیاورد؛ اما فعال‌کردن قابلیت Always-on عمر باتری را به حدود ۵ روز کاهش می‌دهد. شارژ ساعت هم با کابل مغناطیسی اختصاصی انجام می‌شود و صفرتاصد آن حدود دو ساعت طول می‌کشد.

آیا واچ‌ پرو CMF ارزش خرید دارد؟

واچ‌ پرو CMF به‌عنوان اولین ساعت هوشمند ناتینگ، محصول موفقی به‌شمار می‌رود؛ صفحه‌نمایش بزرگ و باکیفیت، رابط کاربری جذاب و تقریبا روان، محاسبه‌ی دقیق ضربان قلب و سطح اکسیژن خون همراه‌با GPS داخلی، قابلیت پاسخ به تماس و عمر باتری فوق‌العاده. تمام این ویژگی‌ها هم در قالب ساعتی قرار گرفته که اگرچه اقتصادی محسوب می‌شود، حس‌وحالی کاملا پریمیوم دارد.

واچ‌ پرو CMF محدودیت‌هایی هم دارد؛ ازجمله اینکه نمی‌توان روی آن اپلیکیشن نصب کرد، برای استفاده در استخر به‌اندازه‌ی کافی مقابل آب مقاوم نیست، امکان ارسال پاسخ به پیام وجود ندارد، در ثبت اطلاعات خواب و فعالیت‌های ورزشی گاهی دچار اشتباه می‌شود و در عملکرد GPS، پاسخ به تماس و اتصال با گوشی باگ دارد. علاوه‌براین، طراحی بند ساعت به‌گونه‌ای است که هنگام بسته‌شدن به مچ‌های باریک ۴۰‌میلی‌متری، بخشی از بند به‌صورت برجسته بیرون می‌ماند.

دکمه فیزیکی CMF واچ پرو

درحال‌حاضر، قیمت ساعت هوشمند واچ‌ پرو CMF حدودا یک‌ میلیون‌ تومان گران‌تر از قیمت دلاری‌اش در بازار ایران است و به‌همین‌خاطر، فاصله‌ی کمتری با گلکسی‌ واچ ۵ دارد که باوجود قدیمی‌تر بودن، هیچ‌یک از مشکلات نرم‌افزاری و محدودیت‌های ساعت ناتینگ را ندارد. شیائومی واچ S1 مدل اکتیو ۲۰۰ دلاری در بازار ایران تقریبا قیمتی برابر با واچ‌ پرو CMF دارد و در ازای از دست دادن قابلیت پاسخ به تماس، درجه‌ی مقاومت 5ATM و واچ‌فیس‌های متنوع‌تری ارائه می‌دهد. آیفون‌دارها می‌توانند واچ‌ پرو CMF را به‌عنوان گزینه‌ای به‌مراتب ارزان‌تر از اپل واچ در نظر بگیرند، اما از آن سمت هم باید محدودیت نصب اپلیکیشن، ناتوانی در پاسخ به پیام و باگ‌های نرم‌افزاری را مد نظر داشته باشند.

نکات مثبت

  • GPS داخلی
  • پاسخ‌گویی به تماس
  • عمر باتری فوق‌العاده
  • نمایشگر OLED بزرگ و درخشان
  • سبک، زیبا با بند لطیف و فریم فلزی
  • حسگرهای دقیق برای پایش سلامت
  • سازگار با آیفون و گوشی‌های اندرویدی

نکات منفی

  • نبود قابلیت پاسخ‌گویی به پیام
  • نبود قابلیت نصب اپلیکیشن
  • نبود درجه مقاوت 5ATM
  • باگ‌های نرم‌افزاری
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات