ویژن پرو ممکن است هرگز به آیفون بعدی اپل تبدیل نشود

یک‌شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
زن سیاه پوست با هدست ویژن پرو اپل
تحلیلگری سرشناس می‌گوید ویژن پرو برای تبدیل‌شدن به محصولی در حد‌و‌اندازه‌ی آیفون و آیپد، راه درازی در پیش دارد.
تبلیغات

مارک گرمن، افشاگر و تحلیلگر بلومبرگ، در گزارشی اختصاصی می‌گوید هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو تا سال‌ها نمی‌تواند تأثیری بسزایی بر کسب‌و‌کار اپل بگذارد. آیفون و آیپد تقریباً بلافاصله پس از عرضه به بازار، بخش زیادی از درآمدهای اپل را ازآنِ خود کردند. این در حالی بود که آیپاد دیرتر به درآمدزایی افتاد و اپل واچ همچنان در حال افزایش درآمد است.

با‌‌این‌حال، جدیدترین و یکی از محصولات مهم تاریخ اپل، یعنی ویژن پرو، برای تبدیل‌شدن به آیفون بعدی به زمان بسیار زیادی نیاز خواهد داشت. گرمن می‌گوید که ممکن است این اتفاق هرگز رخ ندهد.

آیفون و آیپد و آیپاد زمان کوتاهی پس از عرضه، فروش انفجاری را برای اپل ثبت کردند

در سال ۲۰۰۴ یعنی سه سال پس از عرضه‌ی آیپاد، اپل محصولات این خانواده را وارد آمار فروش کرد. در آن سال، MP3 پلیر مذکور اپل حدوداً ۱۶ درصد از درآمد سالانه‌ی این شرکت را ثبت کرد. تا زمان رونمایی آیفون در سال ۲۰۰۷، آیپاد منبع تقریباً ۴۰ درصد از درآمد اپل بود و سالانه ۸ میلیارد دلار برای این شرکت به‌ارمغان می‌آورد.

با اینکه نسل اول آیفون به‌دلیل قیمت عرضه و انحصار AT&T نگرانی سهام‌داران اپل را به‌دنبال داشت، در کمتر از سه ماه به آمار فروش یک‌میلیون‌واحدی رسید و با گذشت یک سال، شاهد فروش ۱۰ میلیون آیفون بودیم. آیفون تا سال ۲۰۰۹ تقریباً یک‌سوم از درآمد جهانی اپل را ازآنِ خود کرد.

هدست ویژن پرو روی سر کاربر زن باموهای بلند
یکی از نکات بحث‌برانگیز درباره‌ی ویژن پرو، اتصال این هدست با سیم به باتری خارجی است

آیپد به‌محض عرضه به بازار به‌شدت محبوب شد و تا سال ۲۰۱۱ (یک سال پس از عرضه) با در‌اختیار گرفتن ۱۸ درصد از فروش جهانی محصولات اپل، ۲۰ میلیارد دلار درآمد ثبت کرد. در سال اول عرضه‌ی این تبلت، اپل تقریباً ۱۵ میلیون واحد از آن‌ها را فروخت. آیپد در آن دوران تقریباً سه برابر بهتر از عملکرد اولیه‌ی آیفون ظاهر شد.

اپل واچ با سرعت کمتری به درآمدزایی عظیم رسید؛ اما امروزه یکی از محصولات مهم‌ اپل محسوب می‌شود. تاکنون، اپل هرگز به آمار فروش اپل واچ اشاره نکرده است و این آمار را در داخل دسته‌ی پوشیدنی‌ها و لوازم خانگی و لوازم جانبی ذکر می‌کند. این دسته شامل ایرپاد، هدفون‌های بیتس، هوم پاد و اپل تی‌وی نیز می‌شود.

گروه پوشیدنی‌ها و لوازم خانگی و لوازم جانبی اپل سالانه حدوداً ۴۰ میلیارد دلار درآمد ثبت می‌کند

گروه پوشیدنی‌ها و لوازم خانگی و لوازم جانبی اپل سالانه حدوداً ۴۰ میلیارد دلار درآمد ثبت می‌کند؛ یعنی تقریباً هم‌اندازه‌ی مک. اپل ویژن پرو احتمالاً در‌نهایت وارد همین گروه خواهد شد؛ اما مسیری طولانی برای موفقیت در پیش دارد.

نسل اول اپل واچ با قیمت ۳۴۹ دلار در ۹ کشور عرضه شد. ویژن پرو قرار است اوایل ۲۰۲۴ با قیمت تقریبا ۱۰ برابر بیشتر و صرفاً در بازار ایالات متحده عرضه شود. ویژن پرو تا ماه‌ها در انحصار آمریکا خواهد بود و احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ وارد فروشگاه‌های متفرقه نخواهد شد.

ساعت‌های هوشمند نظیر اپل واچ در سال ۲۰۱۵ چندان محبوب نبودند و هر‌کسی سراغ خرید آن‌ها نمی‌رفت؛ با‌این‌حال، ردیاب‌های سلامتی با استقبال زیادی مواجه می‌شدند.

هدست ویژن پرو اپل / Apple Vision Pro روی میله از نمای جلو

داستان ویژن پرو متفاوت است. فراموش نکنید با محصولی سنگین طرفیم که ممکن است بسیاری از کاربران هرگز دلیلی منطقی برای خرید آن پیدا نکنند. به‌علاوه ویژن پرو نیازمند باتری خارجی است. دراین‌میان، اپل مشکل بزرگ‌تری نیز دارد: متقاعد‌کردن مردم به قراردادن کامپیوتر روی صورت.

اپل مشکلی بزرگ در پیش دارد: متقاعد‌کردن مردم به قرار‌دادن کامپیوتر روی صورت

تا چند سال پیش، اپل هدف‌گذاری بزرگی برای فروش هدست واقعیت ترکیبی در نخستین سال عرضه در نظر گرفته بود (حدوداً ۷ تا ۹ میلیون دستگاه). این هدف‌گذاری در زمانی کوتاه به ۳ تا ۴ میلیون واحد کاهش یافت و سپس به یک‌میلیون واحد رسید. اکنون گفته می‌شود که انتظار فروش اولیه‌ی ویژن پرو بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار واحد است.

اگر ویژن پرو مطابق کمترین انتظارات اپل ظاهر شود، صرفاً در سال اول ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد ثبت می‌کند. ویژن پرو برای تبدیل‌شدن به کسب‌و‌کاری در ابعاد آیپد باید ۲۰ برابر رشد کند و به فروش سالانه ۸ میلیون واحد برسد. با درنظرگرفتن نقص‌های ویژن پرو و وضعیت فعلی بازار، بعید است این محصول در آینده‌ی نزدیک به چنین دستاوردی برسد.

شایعه‌ها می‌گویند اپل روی مدل ارزان‌تری از ویژن پرو کار می‌کند. این هدست جدید حتی اگر با قیمت ۱٬۵۰۰ تا ۲٬۰۰۰ دلار به بازار می‌آید، قطعاً اکثر مردم به‌جای خرید ویژن پرو ترجیح می‌دهند مک و آیپد و دیگر دستگاه‌های اپل را بخرند. این شرایط تا زمانی ادامه خواهد یافت که ویژن پرو هم‌قیمت آیفون و طراحی‌اش مانند عینک‌های معمولی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات