ویژگی EyeSight هدست ویژن پرو اپل چیست و چگونه کار می‌کند

یک‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
هدست ویژن پرو روی صورت کاربر زن در حالی که چشمان وی معلوم است
ویژن پرو اپل دارای قابلیت کاربردی به نام EyeSight است که می‌تواند به کاربر کمک کند هنگام استفاده از هدست بیشتر به فضای اطراف خود آگاه باشد.
تبلیغات

پس از سال‌ها انتظار، سرانجام هدست واقعیت ترکیبی اپل با نام ویژن پرو در جریان رویداد WWDC 2023 رونمایی شد. این محصول از ترکیب شیشه، آلومینیوم و فیبر کربن استفاده می‌کند و برای برقراری ارتباط، تماشای ویدیو، تجربه‌ی بازی و افزایش بهره‌وری کاربرد دارد. گفته می‌شود هدست جدید کوپرتینویی‌ها آغازگر دوران پس از آیفون است.

هدست ۳۵۰۰ دلاری ویژن پرو اپل دارای ویژگی‌ جالب و کاربردی‌ای به نام EyeSight است. قابلیت یادشده که در visionOS تعبیه شده، باعث کاهش احساس انزوا هنگام کار با هدست می‌شود.

زنی در حال لبخند زدن به فردی دیگر درحالی که هدست ویژن پرو روی صورتش است

درواقع، Vision Pro این حس را القا می‌کند که افراد نزدیک بخشی از تجربه واقعیت افزوده (AR) شما هستند. همچنین این هدست با ارائه‌ نشانه‌های بصری درباره آنچه روی آن تمرکز کرده‌اید، به اطرافیانتان نشان می‌دهد که آیا می‌توانید آن‌ها را ببینید یا اینکه در دنیای مجازی غرق شده‌اید.

در این مقاله قصد داریم بیشتر با EyeSight و کاربردهای آن آشنا شویم. سعی می‌کنیم همه چیز درباره‌ی این ویژگی را مورد بررسی قرار دهیم تا به‌طور کامل آن را بشناسید. پس تا اتنهای این مقاله همراه زومیت باشید.

ویژگی EyeSight ویژن پرو چیست

می‌توان گفت EyeSight با ترکیب قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، به یکی از بهترین ویژگی‌های هدست ویژن پرو تبدیل شده است. هدف اصلی‌اش نیز افزایش ارتباط کاربر با افرادی است که در کنار او هستند.

اپل در جریان سخنرانی WWDC 2023 گفت: «چشم‌های شما یک شاخص حیاتی برای ارتباط و احساسات هستند، بنابراین Vision Pro آن‌ها را هنگامی که شخصی در نزدیکی شما است نمایش می‌دهد. علاوه بر این، EyeSight می‌تواند پس‌زمینه‌های حرکتی مختلفی را ارائه کند تا به مردم در دنیای واقعی اطلاع دهد که در حال حاضر روی چه چیزی تمرکز کرده‌اید.»

در پست موجود در نیوز روم اپل، ویژگی مذکور با جمله‌ی «نوآوری فوق‌العاده‌ای که به کاربران کمک می‌کند با اطرافیان خود در ارتباط باشند» توصیف شده است. مطمئناً در دیگر هدست‌های واقعیت مجازی (AR/VR) چیزی شبیه EyeSight وجود ندارد.

EyeSight چگونه کار می‌کند

شاید برای شما هم سؤال شده باشد که اصلاً ویژگی EyeSight چگونه کار می‌کند. در این بخش به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

یک پنل OLED رو به بیرون در جلوی هدست از لنزی عدسی شکل استفاده می‌کند که اپل می‌گوید پرسپکتیو صحیح چشمان شما را برای هر فردی که به شما نگاه می‌کند، به نمایش می‌گذارد.

هدست ویژن پرو روی سر کاربر زن باموهای بلند

هنگامی که Vision Pro تشخیص می‌دهد که شما در حال تماشای چیزی هستید یا از اپلیکیشنی استفاده می‌کنید، روی صفحه نمایش EyeSight پترنی به نمایش درمی‌آید تا اطرافیان متوجه شوند روی دنیای مجازی تمرکز کرده‌اید. اما زمانی که فردی نزدیک می‌شود، ویژن پرو چشمانتان را نشان می‌دهد.

EyeSight برای نشان دادن چشم‌های شما به واقعی‌ترین شکل ممکن، از داده‌های دوربین مادون قرمز داخلی برای ثبت حرکات چشم و حالات چهره استفاده می‌کند. این داده‌ها به یک الگوریتم یادگیری ماشینی داده می‌شود که آن را با شخصیت دیجیتالی، که هنگام راه‌اندازی دستگاه با استفاده از دوربین TrueDepth جلویی ایجاد شده، ترکیب می‌کند. درواقع، اطرافیان چشمان واقعی شما را نمی‌بینند.

حالت‌های مختلف EyeSight در ویژن پرو

ویژگی EyeSight از چندین نشانه بصری برای اینکه به دیگران اطلاع دهد در دنیای واقعیت افزوده چه کار می‌کنید، استفاده می‌کند که از آن‌ها می‌توان به حالت غوطه‌وری کامل و عکس‌برداری اشاره کرد.

حالت شفاف (Transparent Mode)

حالت شفاف به افراد اجازه می‌دهد چشمان کاربر را مشاهده کنند. درواقع، هنگامی که فردی نزدیکتان می‌شود و حسگرهای هدست حضورش را تشخیص می‌دهند، EyeSight موقتاً او را وارد دنیای AR/VR می‌کند تا متوجه شوید درحال‌حاضر فرد دیگری اطراف شما است.

در عین حال، این ویژگی چشمان شما را نیز به فرد مقابل نشان می‌دهد تا او متوجه شود که از حضورش خبر دارید. وقتی کسی در اتاق نباشد، EyeSight خاموش می‌شود و چشم‌های شما یا پس‌زمینه سفارشی را نمایش نمی‌دهد.

حالت غوطه‌وری کامل (Full Immersion Mode)

هنگامی که به‌طور کامل روی محتواهای موجود در دنیای AR یا VR تمرکز کرده‌اید، پترن رنگارنگی روی صفحه‌نمایش خارجی هدست به نمایش درمی‌آید. با دیدن این انیمیشن اطرافیان متوجه می‌شوند که مشغول انجام کاری هستید. البته، بسته به میزان غوطه‌وری شما در دنیای مجازی، ممکن است EyeSight چشمانتان را به‌صورت نیمه‌شفاف نشان دهد.

حالت عکس‌برداری (Capture Mode)

هنگام گرفتن عکس و فیلم با استفاده از هدست، EyeSight وارد این حالت می‌شود. نمایه‌ی بصری آن روی دستگاه نیز پترنی مه‌مانند به رنگ سفید است. در واقع، اپل با اضافه کردن این حالت به ویژن پرو قصد داشته اطرافیان هنگامی که شما در حال ضبط فیلم یا عکس‌برداری هستید، متوجه شوند. درواقع می‌توان Capture Mode را چیزی شبیه به صدای شاتر دوربین آیفون دانست.

سخن پایانی

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در جریان WWDC 2023 گفت: «رونمایی ویژن پرو به‌معنی آغاز عصری جدید برای صنعت رایانش است. درست همان‌طور که مک ما را با رایانش شخصی و آیفون ما را با رایانش موبایلی آشنا کرد، ویژن پرو ما را با رایانش فضایی آشنا می‌کند.» این یعنی محصول جدید این شرکت دنیای فناوری را متحول خواهد کرد.

به عنوان ویژگی منحصربه‌فرد برای ویژن پرو، EyeSight یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های محصول اپل نسبت به هدست‌های AR/VR رقیب محسوب می‌شود. این قابلیت جدید باعث می‌شود هدست مانند سدی میان دنیای واقعی و مجازی قرار نگیرد و کاربر به‌طور کامل ایزوله نشود.

البته باید دید که آیا ما به افرادی که هدست‌های Vision Pro روی صورت خود دارند و چشم‌های دیجیتالی‌شان از طریق پنل OLED به نمایش در می‌آید عادت می‌کنیم یا خیر. نظر شما همراهان زومیت درباره ویژگی EyeSight ويژن پرو چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات