افشای ویژگی‌های هدست واقعیت ترکیبی اپل؛ خلق نسخه سه‌بعدی سیستم‌عامل آیفون

سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
هدست پلی استیشن VR سونی روی سر یک مرد
بلومبرگ در گزارشی مفصل تمام قابلیت‌های هدست واقعیت ترکیبی اپل را فاش کرد؛ از استفاده به‌عنوان نمایشگر ثانویه‌ی مک تا پایش حرکات چشم و دست.
تبلیغات

مارک گارمن، افشاگر خوش‌سابقه‌ی بلومبرگ، در گزارشی اختصاصی می‌نویسد هدست واقعیت ترکیبی اپل پروژه‌ای جاه‌طلبانه برای خلق نسخه‌ی سه‌بعدی سیستم‌عامل آیفون است و از سیستم پایش حرکات چشم و دست پشتیبانی می‌کند و به واسطه‌ی همین دو قابلیت، خودش را از رقبا متمایز می‌سازد.

هدست واقعیت ترکیبی اپل که تقریبا ۳٬۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت، احتمالاً پیش از پایان سال جاری میلادی با نام ریلیتی پرو (Apple Reality Pro) عرضه خواهد شد. هدست اپل رویکردی نوآورانه به جلسات مجازی می‌آورد و کاربر را در محتوای ویدیویی غرق می‌کند. این هدست به دنبال متحول کردن صنعتی است که هم‌اکنون در تسلط متا (شرکت مادر فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ) قرار دارد.

مارک گارمن تولید هدست واقعیت ترکیبی را مثل قماری با ریسک بالا برای اپل خطاب می‌کند. این نخستین بار از سال ۲۰۱۵ تاکنون است که اپل دسته‌ی کاملا جدیدی از محصولات را می‌سازد. این شرکت در تلاش است گروه جدیدی از کاربران را به سمت خود بکشاند.

اپل با محصولی گران‌قیمت قصد دارد وارد بازاری بی‌ثبات شود. گروه تجاری Apple Technology Development Group که در حال حاضر بیش از ۱٬۰۰۰ نفر کارمند دارد، بیش از هفت سال روی پروژه‌ی هدست واقعیت ترکیبی کار کرده است و اپل روی این محصول حساب ویژه‌ای باز کرده تا درآمد خوبی از آن به جیب بزند، خصوصاً با در نظر گرفتن این‌که میزان رشد فروش محصولات در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

سال‌ها پس از روی‌کار‌آمدن هدست‌های واقعیت مجازی، این محصولات همچنان محبوبیت زیادی ندارند

واقعیت مجازی حوزه‌ی چالش‌برانگیزی برای بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت فناوری بوده است. برخی از تحلیلگران می‌گویند ارزش بازار واقعیت مجازی تا پایان دهه‌ی جاری میلادی به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد، اما همچنان هدست‌های VR محبوبیت زیادی ندارند و متا به‌خاطر حضور در این حوزه میلیاردها دلار ضرر کرده است.

هدف اپل رونمایی محصولی کاملا جدید با قابلیت‌های نوآورانه است. قابلیت پایش حرکات چشم و دست قرار است یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های هدست اپل باشد. منابع آگاه به شرط فاش نشدن نامشان گفته‌اند قیمت هدست اپل تقریبا دو برابر بیشتر از هدست‌های رقیب خواهد بود. قابلیت اصلی هدست واقعیت ترکیبی اپل، امکان برگزاری کنفرانس ویدیویی پیشرفته بر پایه‌ی فیس‌تایم و ایجاد اتاق جلسات است.

هدست اپل همچنین می‌تواند محتوای ویدیویی غوطه‌ورکننده نمایش دهد و در نقش نمایشگر خارجی برای کامپیوترهای سری مک عمل کند. همچنین کاربر خواهد توانست بسیاری از قابلیت‌های آیفون و آیپد را از طریق رابط کاربری هدست انجام دهد.

یک زن با هدست واقعیت مجازی افزوده ترکیبی اپل / Apple طرح غیررسمی

به گفته‌ی مارک گارمن، هدست واقعیت ترکیبی اپل چندین دوربین خارجی دارد که می‌توانند دست کاربر را تجزیه‌و‌تحلیل کنند. این هدست همچنین به دوربین‌هایی داخلی برای نظارت روی حرکات چشم مجهز است. بدین ترتیب کاربر می‌تواند با «نگاه به یک آیتم روی نمایشگر، مثل یک گزینه، آیکون اپلیکیشن یا فهرست، آن را انتخاب و دستگاه را کنترل کند.»

کاربر سپس انگشت شست و اشاره‌ی خود را به هم فشار می‌دهد تا بدون نیاز به نگه‌داشتن کنترلر جانبی، بتوان کارهای مختلف را انجام داد. این رویکرد در هدست اپل تفاوتی قابل‌توجه با سایر هدست‌های امروزی دارد. هدست‌های دیگر غالباً از کنترلر مجزا استفاده می‌کنند.

هدست واقعیت ترکیبی اپل کنترلر مجزا نخواهد داشت

هدست واقعیت ترکیبی اپل همچون جدیدترین هدست متا افزون‌بر دنیای مجازی می‌تواند دنیای واقعیت افزوده را پردازش کند. واقعیت مجازی دنیایی تماماً مجازی است، اما واقعیت افزوده محتوای دیجیتالی را روی نمایی از دنیای واقعی قرار می‌دهد.

هدست واقعیت ترکیبی اپل «دو نمایشگر با وضوح بسیار بالا خواهد داشت که توسط سونی تولید شده‌اند» و از طریق این نمایشگرها محتوای واقعیت مجازی را مدیریت می‌کند. مجموعه‌ای از دوربین‌های خارجی حالت واقعیت افزوده را فعال خواهند کرد. این یعنی کاربر دنیای واقعی را از طریق دوربین‌هایی که روی هدست تعبیه شده‌اند می‌بیند. کاربران خواهد توانست لنز سفارشی طبی درون دستگاه قرار دهند تا مشکلی برای بینایی نداشته باشند.

مارک گارمن می‌گوید هدست واقعیت ترکیبی اپل به دیجیتال کرون (Digital Crown) مجهز خواهد بود. این عبارت نخستین بار برای اشاره به دکمه‌ی چرخان ساعت‌های سری اپل واچ استفاده شد. دیجیتال کرون هدست اپل، جابه‌جایی در بین حالت‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را امکان‌پذیر می‌کند.

به هنگام فعال کردن واقعیت مجازی، کاربر به‌طور کامل در دنیایی مجازی غوطه‌ور می‌شود. به هنگام فعال شدن واقعیت افزوده، محیط اطراف کاربر در پشت لایه‌ای از محتوای مجازی دیده خواهد شد. اپل انتظار دارد این سیستم مهم‌ترین ویژگی هدستش باشد.

به گفته‌ی مارک گارمن، از آن‌جایی که چند ماه تا رونمایی هدست اپل فاصله داریم، ممکن است برخی از قابلیت‌های این محصول تغییر کنند یا به طور کامل لغو شوند.

هدست واقعیت ترکیبی متا کوئست پرو / Meta Quest Pro از نمای کناری

نرم‌افزار فیس‌تایم در هدست اپل «به شیوه‌ای واقع‌گرایانه، چهره و بدن کامل کاربر را در دنیای واقعیت مجازی رندر می‌کند.» این آواتارها به دو کاربر (هر یک با هدست اپل) امکان می‌دهند که با هم ارتباط بگیرند و احساس کنند که در اتاقی مشترک نشسته‌اند. در حال حاضر متا نیز قابلیتی مشابه دارد، اما این قابلیت در هدست‌های متا آواتاری کارتونی با کیفیت بسیار پایین ایجاد می‌کند.

رندر آواتار باکیفیت از کاربران نیازمند قدرت پردازشی بسیار بالایی است، به همین دلیل هدست اپل صرفا در چت‌های دو نفره از آواتارهای واقع‌گرایانه پشتیبانی خواهد کرد. این هدست برقراری جلسات فیس‌تایم با چند نفر را ممکن می‌کند، اما کاربران اضافی در قالب آیکون یا یک میموجی نمایش داده خواهند شد. میموجی، ایموجی سفارشی اپل است.

هدست واقعیت ترکیبی موردانتظار اپل احتمالاً قبل از WWDC 2023 رونمایی می‌شود
هدست واقعیت ترکیبی موردانتظار اپل احتمالاً قبل از WWDC 2023 رونمایی می‌شود
مطالعه '1

منابع آگاه می‌گویند هدست واقعیت ترکیبی اپل «بهار پیش رو» رونمایی می‌شود، اما همچنان امکان تغییر تاریخ رونمایی وجود دارد. رونمایی در بهار به اپل امکان می‌دهد که در جریان برگزاری کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان در خرداد، به شیوه‌ی دقیق‌تری درباره‌ی هدست سخن بگوید. این هدست پیش از به پایان رسیدن ۲۰۲۳ عرضه خواهد شد.

اپل ماه آینده تولید هدست واقعیت ترکیبی را در چین شروع می‌کند

اپل همچون سایر شرط‌بندی‌هایش قصد دارد به آرامی در حوزه‌ی واقعیت ترکیبی ورود کند. به گفته‌ی گارمن، تولید اولیه‌ی هدست واقعیت ترکیبی اپل از ماه آینده‌ی میلادی در چین آغاز می‌شود. اپل در ابتدا هدستش را صرفاً روانه‌ی بازار آمریکا می‌کند.

قیمت ۳٬۰۰۰ دلاری تأثیر به‌سزایی روی کاهش فروش هدست اپل خواهد گذاشت. اپل از همین حالا روی مدل ارزان‌تر هدست خود کار می‌کند که قیمتش نزدیک‌به ۱٬۵۰۰ دلار خواهد بود و در اواخر ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ روانه‌ی بازار خواهد شد. این برچسب قیمتی باعث می‌شود هدست جدید اپل رقیب مستقیم‌تری برای هدست واقعیت ترکیبی متا باشد.

مدل مقرون‌به‌صرفه‌ هدست واقعیت ترکیبی اپل احتمالاً سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد
مدل مقرون‌به‌صرفه‌ هدست واقعیت ترکیبی اپل احتمالاً سال ۲۰۲۵ معرفی خواهد شد
مطالعه '3

اپل انتظار دارد که تا یک سال پس عرضه‌ی هدست اولش حدودا یک میلیون واحد از آن به فروش برساند. فروش آیفون، بزرگ‌ترین منبع پول‌ساز اپل، در یک سال اول به رکورد بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه رسید. در اقدامی غیرمنتظره، اپل برنامه‌ای برای کسب سود از نسخه‌ی اولیه‌ی هدست واقعیت ترکیبی ندارد آن هم در شرایطی که هدست موردبحث برچسب قیمت ۳٬۰۰۰ دلار را یدک می‌کشد. این نشان می‌دهد اپل به دنبال موفقیت در بلندمدت است.

تماشای ویدیوهای غوطه‌ورکننده یکی از مهمترین قابلیت‌های هدست واقعیت ترکیبی اپل خواهد بود. اپل با شرکت‌هایی مثل دیزنی درباره‌ی تولید محتوای واقعیت مجازی برای هدستش مذاکره کرده است و قصد دارد محتواهای سرویس اپل تی‌وی پلاس را برای سازگاری با هدست، به‌روزرسانی کند. اپل در سال ۲۰۲۰ شرکت NextVR را تصاحب کرد تا از تخصص مهندسان آن برای ساخت محتواهای ورزشی واقعیت مجازی استفاده کند.

هدست واقعیت ترکیبی اپل قابلیتی مستقل برای تماشای ویدیو خواهد داشت «که حسِ تماشای فیلم روی نمایشگری غول‌پیکر در جایی دیگر مثل صحرا یا فضا» را به کاربر منتقل خواهد کرد. هدست اپل اسپیکرهای قدرتمندی نخواهد داشت، به همین دلیل به کاربران توصیه خواهد شد که برای دست‌یابی به قابلیت صدای فراگیر، ایرپاد در گوش خود بگذارند.

پسر با هدست واقعیت مجازی در متاورس / Metaverse

هدست واقعیت ترکیبی اپل یک‌سری قابلیت با تمرکز بر افزایش بهره‌وری خواهد داشت. یکی از قابلیت‌های جالب هدست، فعالیت به‌عنوان نمایشگر ثانویه‌ی مک خواهد بود. به‌لطف این قابلیت، کاربران می‌توانند نمایشگر کامپیوتر مک را در دنیای واقعیت مجازی ببینند و همچنان کامپیوتر را از طریق ترک‌پد یا ماوس و کیبورد فیزیکی کنترل کنند.

سیستم‌عامل هدست اپل که به نام xrOS شناخته می‌شود، بسیاری از قابلیت‌های آیفون و آیپد را در محیطی سه‌بعدی ارائه خواهد داد. این قابلیت‌ها شامل مواردی مثل وب‌گردی در سافاری و دست‌یابی به اپلیکیشن گالری، ایمیل، آی‌مسیج و تقویم می‌شود. هدست اپل به نسخه‌ی سه بعدی خدمات نرم‌افزاری این شرکت مثل اپ استور، اپل تی‌وی پلاس، اپل موزیک و اپل پادکستس دسترسی خواهد داشت. اپل همچنین روی قابلیت‌هایی برای نظارت بر سلامتی کاربر کار می‌کند.

اپل روی قابلیتی برای تایپ کردن از طریق حرکات دست در هوا کار می‌کند، اما این قابلیت در هنگام عرضه‌ی هدست از راه نمی‌رسد

تجربه‌ی کار با هدست واقعیت ترکیبی، برای کاربران اپل آشنا خواهد بود. وقتی کاربر هدست را روی سرش می‌گذارد، رابط کاربری اصلی تقریبا تفاوت خاصی با آیفون و آیپد نخواهد داشت. بدین ترتیب درباره‌ی رابطی صحبت می‌کنیم که صفحه‌ی هوم آن مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌ها با چینش مرتب دارد که می‌توان جای آن‌ها را عوض کرد. کاربران می‌توانند ویجت‌هایی مثل آب و هوا را در کنار آیکون اپلیکیشن‌ها سنجاق کنند.

به هنگام نیاز به وارد کردن متن، کاربر می‌تواند سراغ دستیار صوتی سیری یا استفاده از کیبورد آیفون، مک و آیپد برود. برخلاف اپل واچ، وجود آیفون برای ارائه‌ی تمامی قابلیت‌ها الزامی نیست. اپل مشغول کار روی فناوری جدیدی است که تایپ کردن را بدون فشار دادن هیچ کلیدی در کیبورد و صرفا از طریق حرکات دست در هوا ممکن می‌کند. البته این قابلیت احتمالا به هنگام عرضه‌ی اولیه‌ی هدست در دسترس نخواهد بود.

به احتمال زیاد توسعه‌دهندگان متفرقه توجه ویژه‌ای به بازی نشان خواهند داد. اپل موتوری اختصاصی برای بازی‌های واقعیت مجازی دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ مجموعه‌ابزاری به نام ARKit در دسترس قرار داد تا توسعه‌دهندگان بتوانند محتوای واقعیت افزوده برای آیفون بسازند.

هدست واقعیت ترکیبی اپل به نسخه‌ای از پردازنده‌ی M2 که در کامپیوترهای جدید خانواده‌ی مک استفاده شده است مجهز خواهد بود و پردازنده‌ای مستقل برای محتوای گرافیکی و واقعیت ترکیبی خواهد داشت. پردازنده‌ی ثانویه‌ی هدست با نام Reality Processor معرفی می‌شود.

افزایش قدرت پردازشی تراشه، نگرانی بزرگی به همراه می‌آورد: داغی بیش از حد دستگاه در ناحیه‌ی صورت کاربر. اپل برای رفع این مشکل تصمیم گرفته است باتری را از داخل هدست بیرون بیاورد و وارد محفظه‌ای خارجی کند. این محفظه در داخل جیب کاربر جای می‌گیرد و با کابل به هدست وصل می‌شود. راهکار دوم اپل، اضافه کردن فن خنک‌کننده به هدست است.

فردی درحال استفاده از هدست AR واقعیت افزوده

هدست اپل با هر پک باتری تا دو ساعت دوام می‌آورد که مشابه شارژدهی هدست‌های رقیب است. مارک گارمن می‌گوید هدست اپل باتری بزرگی دارد که ابعادش تقریبا معادل دو آیفون ۱۴ پرو مکس است که روی هم قرار گرفته باشند. شماری از نمونه‌های پیش‌تولید هدست اپل باتری داخلی دارند و از طریق درگاه USB-C شارژ می‌شود، اما این نمونه‌ها به تولید انبوه نمی‌رسند.

متا، بزرگ‌ترین رقیب اپل در بازار واقعیت مجازی، باتری هدست‌هایش را در بخش پشتی دستگاه قرار می‌دهد تا وزن دستگاه متعادل شود. رویکرد اپل احتمالا در نهایت راحتی کمتری به کاربر منتقل می‌کند، خصوصا اگر به دنبال تماشای فیلم از طریق هدست باشد. برخی از کسانی که با هدست کار کرده‌اند، گفته‌اند که این دستگاه ممکن است سنگین و اذیت‌کننده باشد.

هدست واقعیت ترکیبی اپل باتری‌پک مجزایی خواهد داشت که در جیب کاربر قرار می‌گیرد و با کابل به هدست وصل می‌شود

شارژدهی نسبتا کوتاه (تقریبا ۲۰ ساعت کمتر از نسل جدید مک بوک پرو) ممکن است برای هدست اپل دردسرساز باشد. اگر به دنبال تماشای چند فیلم یا تجربه‌ی بازی به مدت چندین ساعت باشید، باید چند پک باتری بخرید و مرتبا آن‌ها را تعویض کنید.

اپل از این چالش‌ها آگاهی دارد و به همین دلیل تلاش کرده است انتظاراتی واقع‌گرایانه از هدست داشته باشد. به عقیده‌ی اپل، یکی از مزایای هدست واقعیت ترکیبی، ترغیب کاربران برای بازدید از فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل است، نه لزوما برای خرید، بلکه برای کار با هدست. کاربر با حضور در فروشگاه ممکن است سراغ خرید محصول دیگری مثل آیپد یا ایرپاد برود.

اپل برای نمایش هدستش فروشگاهی کوچک در داخل فروشگا‌ه‌های اصلی‌اش ایجاد می‌کند. در واقع بخش ویژه‌ای از فروشگاه‌های خرده‌فروشی اپل به نمایش هدست واقعیت ترکیبی اختصاص خواهد داشت. اپل به هنگام عرضه‌ی اپل واچ اقدام مشابهی انجام داد، محصولی که حالا بخش مهمی از درآمد ۴۱ میلیارد دلار واحد پوشیدنی‌های اپل را ثبت می‌کند.

نسل اول هدست واقعیت ترکیبی اپل بدنه‌ای از جنس آلومینیوم، شیشه و کوسن خواهد داشت، مشابه ترکیبی که اپل در هدفون ۵۵۰ دلاری ایرپاد مکس استفاده کرد. هدست اپل در بخش جلویی نمایشگر خمیده دارد که می‌تواند از بیرون چشم کاربر را نمایش دهد. هدست‌های رقیب غالبا دارای بدنه‌ی پلاستیکی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات