مارک زاکربرگ با انتقاد از اکوسیستم اپل می‌گوید متاورس باید باز باشد

چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مارک زاکربرگ مدیرعامل متا هیچ‌وقت نظرات خود را دربرابر برخی از تصمیم‌های اپل پنهان نکرده است، و این‌بار با انتقاد از اپل و هدست واقعیت ترکیبی آن اعلام کرد که متاورس باید فضایی باز باشد.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد مارک زاکربرگ درمورد هدست واقعیت ترکیبی اپل که البته هنوز معرفی نشده است، تردید دارد. درحالی‌که طبق گزارش‌ها انتظار نمی‌رود این محصول تا سال ۲۰۲۳ آماده شود، متا از هدست واقعیت مجازی جدید خود رونمایی کرده است. این محصول که متا کوئست پرو (Meta Quest Pro) نام دارد از حسگرهای پیشرفته‌ برای ردیابی حالت صورت بهره می‌برد و علاوه‌براین، فناوری‌های جذاب دیگری ارائه می‌دهد. زاکربرگ طی مصاحبه‌ای با وب‌سایت ورج از دلایل خود برای بهتر بودن اکوسیستم واقعیت مجازی متا نسبت به آن‌چه اپل روی آن کار می‌کند صحبت کرد.

به گزارش 9to5Mac، نگرانی اصلی زاکربرگ، دراختیار داشتن بهترین سخت‌افزار نیست، و درواقع او بیشتر روی ارائه‌ی اکوسیستم باز تمرکز دارد. مدیرعامل متا گفت این شرکت رقابتی فلسفی با اپل دارد زیرا هردو شرکت روی آینده‌ی فناوری متاورس کار می‌کنند.

هدست متا Quest Pro

زاکربرگ از مثال رایانه‌های شخصی درمقابل مک و اندروید درمقابل iOS استفاده کرد تا نشان دهد اپل چگونه سعی دارد کاربران را در اکوسیستم بسته‌ی خود حفظ کند، درحالی‌که سایر پلتفرم‌ها امکان استفاده از مزایای مثبت یکدیگر را ارائه می‌دهند. وی استدلال کرد که متاورس باید قابلیت تعامل داشته باشد و شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان مختلف در توسعه‌ی آن نقش داشته باشند.

به‌گفته‌ی مدیرعامل متا، اپل می‌تواند با هدست واقعیت ترکیبی خود، به رقبا و همچنین به کاربران آسیب برساند، زیرا این شرکت درحال‌حاضر کنترل کاملی روی آیفون‌ دارد؛ محصولی که امروزه میلیاردها نفر در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند. او می‌گوید اقداماتی که اپل انجام می‌دهد، آنقدرها که ادعا می‌کند، دوستانه نیست.

متا با شرکایی مثل مایکروسافت، AutoDesk و اکسنچر وارد همکاری شده است تا پلتفرم متاورس خود را توسعه دهد. متا کوئست پرو یکی از محصولاتی است که سرمایه‌گذاری‌ زیادی روی آن انجام شده و هدف از تولید این محصول این است که افراد بیشتری بتوانند از متاورس استفاده کنند.

پاسخ اپل به متاورژن

براساس شایعات، اپل حداقل روی سه هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کار می‌کند. اولین هدست این شرکت Reality Pro نام دارد که گفته می‌شود یک هدست واقعیت ترکیبی پیشرفته است و به‌طور مستقیم با متا کوئست پرو رقابت خواهد کرد. انتظار می‌رود این دستگاه با نمایشگرهای 8K و حسگرهای پیشرفته برای تشخیص حرکات و محیط عرضه شود. طبق اعلام تحلیل‌گران، این محصول با برچسب قیمتی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار به‌فروش خواهد رسید.

اپل همچنین درحال ساخت نسخه‌ی ارزان‌قیمت‌تری از هدست و عینک‌های واقعیت افزوده است. بااین‌حال، طبق گزارش‌های قبلی، گفته می‌شود این دو مدل احتمالاً تا سال ۲۰۲۴ معرفی نخواهند شد.

تیم‌ کوک در یکی از مصاحبه‌های اخیر خود اعلام کرد که با دیدگاه متا از متاورس، مخالف است. به گفته‌ی مدیرعامل اپل، یک فرد معمولی احتمالاً حتی نمی‌داند متاورس چیست. به‌نظر تیم کوک، نباید مردم را تشویق کرد تا همه‌ی زندگی خود را در یک فضای مجازی بگذرانند. البته جای تعجب ندارد که چرا او درمورد محصولات آینده‌ی اپل در حوزه‌ی متاورس و واقعیت افزوده توضیحاتی دیگری ارائه نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات