هدست‌های واقعیت مجازی بعدی متا همچنان با تراشه‌های کوالکام عرضه خواهند شد

شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با توافق اخیر چندساله‌ میان متا و کوالکام، تصمیم بر این شد که هدست‌های واقعیت مجازی بعدی غول شبکه‌های اجتماعی دنیا همچنان به سیستم-روی-چیپ‌های سفارشی تراشه‌ساز مستقر در سن‌دیگو مجهز شوند.
تبلیغات

متا و کوالکام روز گذشته اعلام کردند که برای طراحی تراشه‌های سفارشی برای هدست‌های واقعیت مجازی متا، همکاری می‌کنند؛ پردازنده‌هایی که می‌توانند عصر جدیدی از محاسبات فضایی را به‌ارمغان بیاورند. توافق چندساله‌ی میان این دو شرکت باعث می‌شود هدست‌های سری کوئست (Quest) از فناوری‌های اسنپدراگون کوالکام استفاده کنند. این توافق یعنی متا برخلاف سایر رقبا ازجمله گوگل و اپل، سخت‌افزار خود را با پردازنده‌ی اختصاصی عرضه نخواهد کرد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در بیانیه‌ای گفت:

ازآنجاکه ما به‌ساخت قابلیت‌ها و تجربیات پیشرفته‌تر برای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ادامه می‌دهیم، ساخت فناوری‌های تخصصی برای تأمین قدرت پردازشی هدست‌های واقعیت مجازی آینده و سایر دستگاه‌های ما اهمیت بیشتری پیدا کرده است. برخلاف گوشی‌های هوشمند، ساخت محصولات مرتبط با حوزه‌ی واقعیت‌ مجازی، چالش‌های جدید و چندبعدی را درمحاسبات فضایی، هزینه و فرم‌فکتور آن‌ها به‌همراه دارد. تراشه‌های کوالکام به ما کمک می‌کنند تا واقعیت مجازی را به مرزهای جدیدی برسانیم و درنتیجه، تجربیات فوق‌العاده‌ای دراین حوزه ارائه دهیم.

متا و کوالکام دقیقاً با صنعت واقعیت مجازی غربیه نیستند. هدست‌ کوئست ۲ درحال‌حاضر از تراشه‌ی Snapdragon XR2 کوالکام استفاده می‌کند؛ جایی‌که دو شرکت برای ارائه‌ی خدمات بهتر حدود هفت سال همکاری کرده‌اند. به‌گفته‌ی کوالکام، قرارداد روز جمعه، تعهد متقابل برای ارائه‌ی چندین نسل از دستگاه‌ها و تجربه‌های برتر با استفاده از پلتفرم‌های واقعیت مجازی سفارشی را در سال‌های آینده، تثبیت می‌کند.

پروژه کمبریا | Project Cambria

صرف‌نظر از آنچه ممکن است درمورد دیدگاه زاکربرگ برای حضور در متاورس با شخصیت‌های کارتونی بدون‌پا فکر کنید، علاقه‌ی مصرف‌کنندگان به هدست‌های این شرکت به‌وضوح درحال افزایش است. طبق داده‌های IDC، محموله‌های جهانی هدست‌های واقعیت مجازی در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۱٫۶ درصد افزایش یافته است و محصولات متا کوئست در بخش مصرف‌کنندگان، پادشاه بلامنازع هستند. به گزارش Gizmodo، هدست‌های این شرکت درحال‌حاضر ۹۰ درصد از کل سهم بازار را به‌خود اختصاص داده‌اند که این شرایط تاحدی به‌لطف استراتژی آن مرتبط است؛ جایی‌که این شرکت با تکیه‌بر بخش‌های سودآورتر کسب‌وکار واقعیت مجازی، سعی کرده است تا با کاهش درخورتوجه قیمت محصولات خود، رقابت را برای سایر شرکت‌ها بسیار سخت کند. بااین‌حال، همه‌ی سرمایه‌گذاری‌های این شرکت درادامه‌ی مسیر پیشرفت فناوری واقعیت مجازی، افزایش خواهند یافت. طبق گزارش‌ها، درآمدزایی واحد واقعیت مجازی این شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری معادل ۵۴۲ میلیون دلار بوده است، درحالی‌که آزمایشگاه‌های این شرکت در این بازه‌ی زمانی با ضرر ۲٫۸۱ میلیارد دلاری مواجه شده‌اند.

جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات IDC در بیانیه‌ای گفت:

متا همچنان به‌سرمایه‌گذاری برای توسعه‌ی متاورس ادامه می‌دهد اما ارتقای سخت‌افزار کم‌هزینه به‌بهای سودآوری در درازمدت، استراتژی پایداری محسوب نمی‌شود.

متا تمایلی به توسعه‌ی تراشه‌های اختصاصی ندارد

تصمیم متا برای ادامه‌ی همکاری با کوالکام، کمی با سایر رقبای بزرگ این شرکت مثل اپل و گوگل تفاوت دارد؛‌ شرکت‌هایی که به‌طور فزاینده‌ از تراشه‌های اختصاصی خود در تولید محصولات مختلف استفاده می‌کنند. غول جست‌وجوی اینترنت از مدتی قبل، گوشی‌های سری پیکسل را با تراشه‌ی سفارشی خود موسوم به تنسور عرضه کرده و طبق گزارش‌ها قصد دارد تا اوایل سال آینده، برخی از کروم‌بوک‌ها را نیز با این خانواده از تراشه‌های خود روانه‌ی بازار کند. درهمین‌حال، اپل همچنان به توسعه و گسترش تراشه‌های سفارشی M1 و M2 روی لپ‌تاپ‌ها و آیپدهای خود ادامه می‌دهد.

طبق گزارش‌ها، اپل دربخش واقعیت مجازی تصمیم گرفته است که خود به‌تنهایی، توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی برای این محصول را انجام دهد. براساس اعلام بلومبرگ در ماه ژوئن، اولین هدست واقعیت ترکیبی این شرکت می‌تواند با قیمتی درحدود ۳۰۰۰ دلار عرضه شود، زیرا احتمالاً به تراشه‌ی M2 و ۱۶ گیگابایت رم مجهز خواهد شد. این نشریه در هفته‌ی جاری نیز، اطلاعاتی درمورد پتنت پردازنده‌ی واقعیت مجازی به‌دست آورد که نشان می‌دهد اپل احتمالاً درحال کار روی ساخت تراشه‌های سفارشی برای هدست‌های واقعیت ترکیبی خود است. شایعات و گزارش‌های مختلفی درمورد آینده‌ی فناوری واقعیت مجازی و نحوه‌ی برخورد شرکت‌ها با آن وجود دارد، اما درمورد اپل به‌نظر می‌رسد که محصول این شرکت احتمالاً تنها هدستی خواهد بود که به رقیبی جدی برای هدست‌های متا تبدیل خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات