هدست واقعیت مجازی متا کوئست ۲ بر استیم چیره شده است

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
براساس آمار استیم، متا کوئست ۲ (Meta Quest 2) با دراختیارداشتن ۴۶ درصد سهم بازار، جایگاه نخست پرکاربردترین هدست واقعیت مجازی بازار را ازآنِ خود داده است.
تبلیغات

Valve سرانجام نرم‌افزار و سخت‌افزار استیم را به‌روز کرد و حالا جزئیات بیشتری از اجزای پرکاربرد کاربران این پلتفرم را می‌توان مشاهده کرد. متا کوئست ۲ که قبلاً با نام Oculus شناخته می‌شد، محبوب‌ترین هدست واقعیت مجازی استیم است که حدود ۴۶ درصد از سهم بازار را کسب کرده است.

به‌گزارش دیجیتال ترندز، هدست واقعیت مجازی ایندکس Valve با سهم ۱۴ درصدی در پلتفرم استیم در جایگاه دوم قرار دارد. هدست‌های HTC Vive و متا ریفت اس و دیگر هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوز (XR) از شرکت‌هایی مثل اچ‌پی و دل نیز در جایگاه‌های بعدی این فهرست جای گرفته‌اند. این آمار برای اچ‌تی‌سی که هدست Vive آن یکی از هدست‌های واقعیت مجازی محبوب بازار بود، خبر خوشی نیست.

بااین‌حال، بدیهی است که سهم ۴۶ درصدی متا کوئست ۲ خبر خو‌شحال‌کننده‌ای برای مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ است؛ زیرا آینده‌ی این شرکت روی تحقیق در متاورس نهایی ازطریق فناوری واقعیت ترکیبی متمرکز شده است. از سال سال ۲۰۲۰، تحلیلگران بازار افزایش ۳۴۸ درصدی محموله‌های جهانی هدست‌های واقعیت ترکیبی را شاهد بوده‌اند و متا تقریباً سه‌چهارم از سهم این بازار را به‌‌دست آورده است. اگر متا امیدوار است که برترین شرکت حوزه‌ی متاورس باشد، باید به این حرکت خود ادامه دهد.

درمقابل، درباره‌ی Valve به‌نظر می‌رسد این شرکت از فضای واقعیت مجازی عقب‌نشینی کرده است تا راه را برای رایانه‌ی گیمینگ قابل‌حمل استیم Deck خود هموارتر کند. بخشی از این دستاورد متا به‌دلیل حضور توسعه‌دهندگان بزرگ واقعیت مجازی و قیمت نسبتاً مناسب کوئست ۲ است. از نظر Valve، افراد بیشتر ترجیح می‌دهند در حال‌ حرکت بازی کنند تا با هدست‌های واقعیت مجازی. بااین‌حال، این شرکت همچنان می‌کوشد پلتفرم استیم وی‌آر را نگه‌دارد تا بتواند از رشد متا کوئست ۲ و به‌طورکلی واقعیت مجازی بهره ببرد.

رقابت چیزی است که باعث نوآوری‌های جدید خواهد شد و به‌نظر نمی‌رسد اچ‌تی‌سی در این زمینه بیکار نشسته باشد. در بهار گذشته و در کنفرانس ViveCon 2021، این شرکتدو هدست واقعیت مجازی جدید معرفی کرد. Vive Focus 3 هدستی مستقل است که از نمایشگر دوگانه‌ی 2.5K بهره می‌برد و مجموع وضوع آن‌ها به 5K می‌رسد. درهمین‌حال، Vive Pro 2 مبتنی‌بر رایانه‌ی شخصی از همان وضوح 5K استفاده می‌کند؛ اما نرخ نوسازی آن ۱۲۰ هرتز است.

اچ‌تی‌سی تلاش می‌کند با معرفی چندین راهکار برای مشتریان سازمانی، بازی تجاری به‌راه بیندازد. برنامه‌ی Vive Sync این شرکت به تیم‌ها اجازه می‌دهد گردهمایی‌های مجازی مشترک مثل جلسات را تجربه کنند.

این شرکت فروشگاه برنامه‌ای به‌ نام Vive Business ایجاد کرده تا افراد بتوانند برنامه‌های مدنظرشان را راحت‌تر پیدا کنند.

با وجود بیماری همه‌گیر کرونا و مشکل کمبود جهانی تراشه‌ها، ظاهراً کسب‌وکار حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پررونق به‌نظر می‌رسد. باتوجه‌‌به اینکه شرکت‌های دیگری مثل اپل نیز در آستانه‌ی معرفی هدست واقعیت ترکیبی خود هستند، شاید سرانجام در حال رسیدن به دنیای متاورس باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات