متا سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی جهان را معرفی کرد

سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
متا ابررایانه‌‌ی تحقیقاتی AI Research SuperCluster (RSC) را معرفی کند. این ابررایانه می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۲ به سریع‌ترین رایانه جهان تبدیل شود.
تبلیغات

متا ابررایانه‌ی تحقیقاتی AI Research SuperCluster (RSC) را رونمایی کرد؛ ابررایانه‌ای که ادعا می‌شود در اواسط سال جاری سریع‌ترین رایانه در جهان خواهد بود. شرکت مذکور گفت نسل بعدی هوش مصنوعی با ابررایانه‌های قدرتمندی هدایت می‌شود که می‌توانند در هر ثانیه میلیون‌ها عملیات انجام دهند (مانند RSC).

به‌گزارش ورج، متا امیدوار است با RSC مدل‌های هوش مصنوعی بهتری بسازد که بتوانند تریلیون‌ها مثال را بررسی کنند و از آن‌ها یاد بگیرند. گفته می‌شود ابررایانه‌ی تحقیقاتی مذکور به ساخت فناوری‌های جدید برای متاورس کمک می‌کند که متا اکنون به آن توجه ویژه‌ای می‌کند. در دنیای آینده و جهانی مجازی که شرکت‌های بزرگ در توسعه‌ی آن تلاش می‌کنند، اپ‌ها و محصولات مبتنی‌بر هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

متا درباره‌ی RSC گفت:

با RSC می‌توانیم مدل‌هایی را سریع‌تر آموزش دهیم که از سیگنال‌های چندوجهی برای تعیین مضر بودن یا نبودن صدا یا تصویر استفاده می‌کنند. این تحقیق نه‌تنها به حفظ امنیت مردم در خدمات امروزی ما کمک می‌کند؛ بلکه در آینده نیز یاری‌رسان متاورس خواهد بود. همان‌طورکه RSC به فاز بعدی خود می‌رود و برای متاورس زمینه‌سازی می‌کنیم، برنامه‌ریزی‌هایی برای بزرگ‌تر و قدرتمندتر شدن این ابررایانه خواهیم کرد.

ازنظر سخت‌افزاری، RSC به ۷۶۰ سیستم NVIDIA DGX A100 به‌عنوان نادهای محاسباتی مجهز است که مجموعاً ۶۰۸۰ پردازنده‌ی گرافیکی را شامل می‌شود. همچنین، ابررایانه متا از ۱۷۵ پتابایت FlashArray ذخیره‌سازی خالص، ۴۶ پتابایت حافظه‌ی کش در سیستم‌های Penguin Computing Altus و ۱۰ پتابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی خالص FlashBlade برخوردار است.

فاز اول ابررایانه‌ تحقیقاتی متا (RSC)

کوین لی و شوبو سنگوپتا، دو تن از مهندسان متا، در پست وبلاگی خود درباره‌ی ابررایانه‌ی تحقیقاتی AI Research SuperCluster گفتند:

RSC به محققان هوش مصنوعی متا کمک می‌کند تا مدل‌های هوش مصنوعی جدید و بهتری بسازند که توانایی کار با صدها زبان مختلف را دارد و می‌تواند متن و تصاویر و ویدئو را باهم تجزیه‌و‌تحلیل کند و ابزارهای جدیدی برای واقعیت افزوده بسازد. امیدواریم RSC به ما کمک کند تا سیستم‌های هوش مصنوعی کاملاً جدیدی بسازیم که می‌توانند کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهند. برای مثال، می‌توان با آن ترجمه‌های صوتی لحظه‌ای برای گروه بزرگی از مردم ارائه کرد که هر کدام هم‌زمان به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند تا آنان بتوانند بدون مشکل با یکدیگر روی پروژه‌ای کار کنند.

کار روی RSC یک‌ونیم سال پیش آغاز شد و مهندسان متا سیستم‌های مختلف دستگاه (خنک‌کننده، برق، شبکه و کابل‌کشی) را کاملاً از ابتدا طراحی کردند. فاز یک RSC در‌حال‌حاضر راه‌اندازی و اجرا شده است.

بااین‌حال قبل از پایان سال ۲۰۲۲، فاز دو نیز تکمیل خواهد شد. در آن مرحله، دستگاه شامل حدود ۱۶،۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی خواهد بود و می‌تواند سیستم‌های هوش مصنوعی را با بیش از یک‌تریلیون پارامتر در مجموعه‌های داده‌ای به بزرگی یک اگزابایت آموزش دهد.

این تعداد خام پردازنده‌های گرافیکی، تنها معیار محدودی برای عملکرد کلی سیستم ارائه می‌کند؛ اما برای مقایسه، ابررایانه‌ی هوش مصنوعی مایکروسافت که با کمک آزمایشگاه تحقیقاتی OpenAI ساخته شده، از ۱۰۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی تشکیل شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات