مینگ چی کو: ردیابی چشم مهم‌ترین ویژگی هدست واقعیت ترکیبی اپل خواهد بود

دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
به گفته‌ی مینگ‌چی کو، یکی از قابلیت‌های مهم هدست واقعیت ترکیبی اپل بهره‌گیری از فناوری ردیابی چشم است که به‌عنوان وسیله‌ای برای تشخیص فرامین ورودی کاربر استفاده می‌شود.
تبلیغات

به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به گفته‌های مینگ-چی کو، هدست واقعیت ترکیبی اپل از یک فرستنده و گیرنده‌ی ویژه برای تشخیص حرکات چشم، چشمک زدن و اطلاعات فیزیکی مرتبط استفاده خواهد کرد. این تحلیل‌گر معتقد است که به‌زودی ردیابی چشم مهم‌ترین فناوری رابط انسان و ماشین برای پوشیدنی‌های مبتنی بر فناوری AR و VR خواهد بود. مینگ‌چی کو در این باره می‌گوید:

در حال حاضر دستگاه‌های قابل نصب‌ روی سَر (HMD)، با استفاده از کنترل‌کننده‌های دستی کار می‌کنند و بزرگ‌ترین چالش آن‌ها این است که تجربه‌ی مناسبی از فناوری مذکور به کاربران منتقل نمی‌کنند. ما معتقدیم که اگر HMD از سیستم ردیابی چشم استفاده کند، مزایای متعددی همراه خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که سیستم اپل از نظر تئوری قادر به استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از حرکت چشم برای تعیین تعاملات کاربر با یک محیط AR شبیه‌سازی‌شده است. به‌عنوان مثال، هنگام اسکن یک محیط خارجی نمایش داده‌شده، می‌توان تصاویر و محتوای روی صفحه را هم‌زمان با چشم کاربر حرکت داد. ردیابی چشم همچنین به‌عنوان یک حالت بصری از عملکرد رابط کاربری عمل می‌کند؛ زیرا کاربران می‌توانند با چشمک زدن مکرر منوها را فعال یا با خیره شدن طولانی‌مدت، به اطلاعات مربوط به یک موضوع ملموس دسترسی پیدا کنند. دستگاه مجهز به این فناوری می‌تواند با مشاهده موقعیت چشم کاربر، مناطق مشاهده را بهینه کند و این امکان را به سیستم می‌دهد که وضوح صفحه را در مناطقی که فوکوس فوری ندارند، کاهش بدهد و به موجب آن، نیازهای پردازش را حداقل برساند.

به نقل از مینگ‌چی کو، فرستنده یک ماژول پیچیده است که چندین طول موج نور نامرئی ساطع می‌کند. این نور از کره چشم کاربر منعکس و توسط ماژول گیرنده همراه تشخیص داده می‌شود و در نهایت، حرکت چشم بر اساس تغییر در خصوصیات نور تعیین می‌شود. کو معتقد است که اپل به‌منظور شناسایی بیومتریک کاربر، نوعی حسگر عنبیه در بطن هدست تعبیه خواهد کرد. از قرار معلوم، این ویژگی می‌تواند برای تأیید اعتبار کاربر و معاملات یکپارچه اپل پی (Apple Pay) استفاده شود. وی به‌صورت قطعی استفاده از فناوری ردیابی چشم در هدست آینده‌ی اپل را تأیید نکرده است؛ اما بر این باور است که با توجه به مشخصات سخت‌افزاری، فناوری ردیابی چشم می‌تواند یک عنصر کلیدی در هدست آینده‌ی اپل باشد.

به گفته‌ی مینگ‌چی کو، فناوری ردیابی چشم به‌نوعی چکیده‌ی اختراعات ثبت‌شده اپل در طی دو سال گذشته است. این غول فناوری تعدادی اختراع مربوط به ردیابی چشم، ردیابی نگاه و سایر فناوری‌های مرتبط به ثبت رسانده است. برای مثال، در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹)، یک اختراع سیستمی را شرح می‌داد که توسط آن، هدست AR حرکت چشم را از طریق نور ساطع‌شده پیگیری می‌کند و در اختراع دیگری استفاده از ردیابی نگاه برای کمک به نمایش محیط‌ واقعیت ترکیبی به‌تفصیل توضیح داده شده است. سایر پتنت‌های ثبت‌شده در طول سال‌ها شامل تغییر پویا در وضوح تصویر، ارائه محتوای انتخابی بر اساس نگاه، آگاهی از توجه و موارد دیگر است.

بر اساس گزارش‌های قبلی، غول دنیای فناوری در ‌مجموع پانزده دوربین در بطن هدست واقعیت ترکیبی‌اش جای خواهد داد. در مقام مقایسه، سخت‌افزار هدست‌های واقعیت مجازی کنونی معمولا از دو تا پنج دوربین برای تعامل با محیط اطراف و انتقال تصویر به کاربر تشکیل شده است. در این میان، انتظار می‌رود هشت ماژول دوربین که عمدتا شرکت لارگان آن‌ها را تأمین می‌کند، برای ارائه‌ی قابلیت‌های واقعیت مجازی در اطراف هدست تعبیه شود. فناوری نهفته در این دوربین‌ها با ارائه‌ی تصاویر خارجی روی نمایشگر داخلی به کاربران اجازه می‌دهد محیط اطراف را ببینند.

پیش‌بینی می‌شود که هدست مذکور نخستین ‌بار در محصولات اپل برای ارائه‌ی محتوا از نمایشگرهای فوق ‌پیشرفته‌ی micro LED با وضوح خیره‌کننده بهره ببرد. به‌طور کلی، برخلاف LED سنتی و ماژول‌ OLED که در محصولات الکترونیکی قابل ‌حمل فعلی استفاده می‌شود، فناوری micro OLED وضوح و کارایی چشمگیر در ابعادی جمع‌وجور نوید می‌دهد. این نوع نمایشگرها به ‌جای لایه‌های شیشه‌ای مستقیما روی ویفرها ساخته شده‌اند؛ مکانیزمی که باعث می‌شود به‌طور چشمگیری نازک و کوچک‌تر از نمایشگرهای معمولی باشند.

مینگ‌چی کو پیش از این گفته بود اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل برای عرضه در سال ۲۰۲۲ با قیمت تقریبی ۱۰۰۰ دلار برنامه‌ریزی شده است و از قرار معلوم، عینک واقعیت افزوده موسوم به اپل گلس در سال ۲۰۲۵ و لنز تماسی مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده بعد از ۲۰۳۰ و به‌عنوان یک محصول انقلابی روانه‌ی بازار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات