اپل از 2.0 ARKit با پشتیبانی از چند کاربر به صورت همزمان رونمایی کرد

دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
مطالعه 4 دقیقه
نسخه‌ی جدید ARKit اپل، به عنوان بزرگ‌ترین کیت توسعه واقعیت افزوده جهان، از چند کاربر به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند.
تبلیغات

کنفرانس توسعه دهندگان اپل (WWDC) در حالی کار خود را آغاز کرد که شاهد معرفی آخرین محصولات نرم افزاری اپل بودیم. ظاهرا اپل در حوزه توسعه‌ی واقعیت افزوده به صورت جدی وارد میدان شده است. نسخه جدید ARKit کوپرتینونشین‌ها، مجموعه‌‌ای از ابزارهای جذاب در اختیار توسعه دهندگان قرار می‌دهد تا بتوانند برنامه‌های قابل توجهی در حوزه‌ی واقعیت افزوده در گوشی‌های آیفون‌ و آیپد اپل در اختیار کاربران قرار دهند. در این نسخه جدید امکان پشتیبانی از چند کاربر به صورت همزمان وجود دارد. در نسخه‌ی جدید ARKit، همزمان بیش از یک کاربر می‌توانند در تعامل با یکدیگر و هر کدام روی سیستم خودشان، تجربه مشترکی از واقعیت افزوده را داشته باشند. 

چنین فضایی برای بازی‌های مبتنی بر واقعیت افزوده به صورت گروهی بسیار جالب خواهد بود. بازیکنان می‌توانند هر کدام در دستگاه خود بازی مبتنی بر واقعیت افزوده را همزمان اجرا کنند و در تعامل با یکدیگر به بازی ادامه دهند. اپل در کنفرانس توسعه دهندگان اپل اعلام کرد برای محقق ساختن این قابلیت وارد همکاری تازه‌ای با شرکت ادوبی (Adobe) شده است تا فرمت جدیدی از تجربه واقعیت افزوده را در اختیار کاربران قرار دهد.  USDZ پسوند جدید فایل‌های واقعیت افزوده است. شرکت ادوبی از این فرمت جدید پشتیبانی می‌کند.  اپل اعلام کرده است که ARKit جدید دارای پیشرفت‌های متعددی است. از جمله این پیشرفت‌ها می توان به ردیابی چهره بهبود یافته، رندر در زمان واقعی، تشخیص سه بعدی سوژه، تجربه پیوسته تعامل بین دستگاه‌های مختلف و تجربه تعامل همزمان اشاره کرد. 

کرگ فدریگی در کنفرانس توسعه دهندگان اپل درباره ویژگی تعامل مشترک توضیح داد. ویژگی تعامل مشترک بدین معنی است که کاربران می‌توانند همزمان از چندین دستگاه مجزا، تجربه واقعیت افزوده مشترکی به صورت همزمان داشته باشند. برنامه‌ی Lego Studio مبتنی بر نسخه‌ی جدید ARKit در این رویداد مورد بررسی قرار گرفت تا ویژگی‌های جدید واقعت افزوده را به نمایش بگذارد. با این امکان جدید در فناوری واقعیت افزوده،‌ امکان تجربه هیجان انگیزتری برای کاربران فراهم خواهد شد. کافی است کاربر با دوربین دستگاه خود، بازی لگو را اسکن کند تا آن را روی دستگاه خود به صورت زنده ببیند و بتواند قطعاتی را به آن کم یا زیاد کند. همزمان کاربران دیگر هم می‌توانند در یک تجربه همزمان، در همان فضا به تکمیل قطعات لگو بپردازند. چهار نفر به صورت همزمان می‌توانند هر یک با دستگاه خود ولی در فضایی مشترک به تعامل با یکدیگر بپردازند. 

در کل واقعیت افزوده (AR) امکان اضافه کردن یا کم کردن سوژه یا المان‌هایی را به محیط می‌دهد. برخی کاربران ممکن است قبلا با واقعیت افزوده را در بازی پوکمون گو یا در فیلترهای اسنپ چت آشنایی داشته باشند.

ARKit اپل

کریگ فدریگی معتقد است:

فناوری واقعیت افزوده در مسیری تکاملی قرار دارد. اپل بی‌وقفه در حال رشد و توسعه‌ی این فناوری است.

سال گذشته کوپرتینویی‌ها اولین تلاش خود را در حوزه واقعیت افزوده به بازار معرفی کردند. کوپرتینویی‌ها به شدت و به‌صورت جدی روی واقعیت افزوده سرمایه‌گذاری کرده‌اند. گفتنی است شرکت گوگل نیز نسخه‌ی ARKit خود را ARCore، نامگذاری کرده است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد بتوانند در حوزه‌ی ایجاد برنامه‌های مبتنی بر واقعیت افزوده برای گوشی‌های اندروید، وارد میدان عمل شوند. فیسبوک نیز دارای پلتفرمی است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های مبتنی بر AR را برای این شبکه‌ اجتماعی طراحی کنند. این پلتفرم Camera نام دارد. 

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، فناوری‌های نوین و رو به رشدی در بازار هستند که طی چند سال گذشته توانسته‌اند به سرعت رشد کنند. طبق گزارش CCS Insight انتظار می‌رود که آمار کاربران این واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال جاری میلادی به ۲۲ میلیون کاربر برسد. بر اساس تحلیل‌ها، در سال ۲۰۲۰ این تعداد به ۵ برابر یعنی حدود ۱۲۰ میلیون کاربر خواهد رسید و بازاری ۱۰ میلیارد دلاری را ایجاد می‌کند.

واقعیت افزوده

تیم کوک مدیر عامل اپل، حرفی جز تحسین کردن واقعیت افزوده ندارد. وی معتقد است این فناوری همچون آیفون رشد خواهد کرد. هرچند به نظر می‌رسد که رشد و توسعه وقعیت مجازی با رشد آهسته‌تری پیش برود.  اپل در تلاش است هدست قدرتمندی را که قابلیت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را داشته باشد، به بازار عرضه کند. نمایشگر هر کدام از چشمی‌های این هدست رزولوشنی برابر ۸K خواهد داشت که رزولوشن بالاتری نسبت به  بهترین تلویزیون‌های هوشمند فعلی دارد. هدست اپل باکس اختصاصی دارد که به شبکه‌ی بی‌سیم با سرعت بالا متصل می‌شود.

گوگل نیز در گنفرانس توسعه‌دهندگان خود فناوری جدیدی به نام Cloud Anchors معرفی کرد. در این فناوری، کاربر دو گوشی اندرویدی می‌توانند به صورت همزمان تجربه مشترکی از واقعیت افزوده را داشته باشند. کافی است هر کدام از کاربران محیط پیرامون خود را اسکن کند و آن را در فضای ابری سرور گوگل ذخیره کند. دراین صورت گوشی‌های کاربران در تعامل با یکدیگر قرار خواهند داشت و می‌توانند تجربه‌ای همزمان ولی در دستگاه‌های مختلف با یکدیگر داشته باشند.

هنوز به صورت دقیق روش کار اپل برای تعامل سیستم‌های مختلف مشخص نیست ولی آنچه می‌دانیم این است که برای تعامل دستگاه‌های مختلف در اپل، نیازی به ذخیره سازی داده‌های مربوط به محیط در فضای ابری نیست. این موضوع از زاویه حفظ حریم خصوصی بسیار حایز اهمیت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات