پیش‌بینی فروش حدود ۷۰ میلیون هدست VR و AR در سال ۲۰۲۲

سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس پیش‌بینی‌های IDC، فروش هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده رشد سالانه‌ی ۵۰ درصدی تجربه خواهد کرد و در سال ۲۰۲۲ به ۶۸.۹ میلیون واحد خواهد رسید.
تبلیغات

مؤسسه‌ی پژوهشی IDC رشد فوق‌العاده‌ای در میزان فروش هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده پیش‌بینی می‌کند؛ چرا که انتظار می‌رود فروش این هدست‌ها در سال ۲۰۱۸ به ۱۲.۴ میلیون واحد برسد که افزایش قابل توجهی نسبت به فروش ۸ میلیونی این دستگا‌ها در سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. پس از ۵ سال رشد متوالی، انتظار می‌رود که فروش هدست‌های VR و AR در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار، رشدی ۵۲.۵ درصدی تجربه کند؛ رشدی که در نهایت به فروش ۶۸.۹ میلیونی در سال ۲۰۲۲ منجر خواهد شد.

پیش‌بینی‌های IDC پس از فروش نه‌چندان موفق دستگاه‌های مبتنی بر فناوری واقعیت ترکیبی منتشر شد؛ البته این مؤسسه انتظار دارد وضعیت فناوری یادشده نیز با تغییراتی در سخت‌افزار، نرم‌افزار و قیمت‌گذاری بهبود پیدا کند. نکته‌ی اصلی پیش‌بینی‌های IDC، گذار از هدست‌های «بدون نمایشگر» که گوشی‌های هوشمند را به هدست واقعیت مجازی بدل می‌کنند، به دستگاه‌های مستقل یا متصل است. بر اساس گزارش IDC، کاربران تمایل چندانی به خرید چنین ابزارهایی از خود نشان نمی‌دهند و شرکت‌های تولیدکننده نیز از باندل‌ کردن آن‌ها با گوشی‌های هوشمند دست کشیده‌اند.

با وجود تحلیل‌های یادشده، کماکان هدست‌های بدون نمایشگر با سهم تخمینی ۴۱.۶ درصدی از بازار AR و VR در سال جاری میلادی، پیش‌بینی می‌شود که بر حوزه‌ی واقعیت افزوده حکم‌رانی کنند و در حوزه‌ی واقعیت مجازی، رتبه‌ی دوم را در اختیار داشته باشند. هدست‌های Jedi Challenges لنوو یکی از نمونه‌های تجاری موفق از باندل‌ کردن محتوای نرم‌افزاری با هدست‌ بدون نمایشگر AR محسوب می‌شود؛ با این حال پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۲، دسته‌ی هدست‌های بدون نمایشگر، تنها ۱۰ درصد از بازار AR و VR را در اختیار داشته باشد.

بر اساس پیش‌بینی‌های IDC، به‌لطف Oculus Go  فیسبوک، Mirage Solo  لنوو و سایر هدست‌های مستقلی که نمایشگر، پردازنده و GPU مورد نیاز برای تجربه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در بطن خود دارند، سهم این دسته از هدست‌ها از ۱۴.۱ درصد در سال ۲۰۱۸ به نزدیک به ۵۰ درصد تا سال ۲۰۲۲ خواهد رسید. هدست‌های مستقل، ۱۹.۱ درصد از بازار AR و ۲۹.۸ درصد از بازار هدست‌های VR را در اختیار خواهند داشت.

سهم هدست‌های متصل که در اختیار دستگاه‌هایی همچون اچ‌تی‌سی وایو پرو قرار دارد، احتمالا از ۴۴.۳ درصد در سال ۲۰۱۸ با کاهشی جزئی به ۴۱.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ خواهد رسید؛ با این حال اعداد یادشده، تغییرات گسترده‌ای در پس خود دارند. سهم هدست‌های متصل VR از ۴۳.۳ درصد به ۲۳.۳ درصد کاهش خواهد یافت؛ درحالی‌که سهم هدست‌های متصل AR از حدود یک درصد به حدود ۱۸ درصد از تمام دستگاه‌ها، خواهد رسید.

IDC به دستگاه‌های به‌خصوصی در زمینه‌ی هدست‌های سیمی AR به‌عنوان تأثیرگذارترین دستگاه‌ها در رشد این حوزه اشاره نکرده است؛ اما به‌ نظر می‌رسد که از دید آن، هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوزی مایکروسافت، در بخش محصولات متصل واقعیت مجازی، نقش مهمی ایفا خواهند کرد. مایکروسافت پیش‌تر هدست واقعیت افزوده‌ی HoloLens را به نمایش گذاشته است و مجیک‌لیپ، رقیب ردموندی‌ها پس از چندین سال توسعه در خفا، هدست واقعیت افزوده‌ی Magic Leap One را معرفی کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات