حذف شارژر از جعبه آیفون 12 اپل؛ واکنش‌ها چگونه خواهد بود؟

شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
مطالعه 9 دقیقه
چند روزی است که زمزمه‌هایی درباره‌ی احتمال حذف شارژر و هدفون از جعبه‌ی آیفون ۱۲ به‌گوش می‌رسد. داستان چیست و به این موضوع چه واکنشی نشان داده خواهد شد؟
تبلیغات

اپل سال‌ها است در صنعت گوشی‌ موبایل فعالیت می‌کند و تاکنون محصولات متنوعی در قالب خانواده‌ی آیفون به‌دست مصرف‌کنندگان رسانده است. آیفون‌های اپل همه‌ساله بهبودهایی به‌خود می‌بینند تا بیش‌ازپیش خودشان را با نیازهای روز مطابقت دهند. در سال‌های اخیر، اپل تصمیم‌های بحث‌برانگیزی درقبال محصولاتش، به‌ویژه خانواده‌ی آیفون گرفته که یکی از آن‌ها را می‌توانیم حذف جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون به‌حساب بیاوریم. 

ویدیو آیفون ۱۲ بدون شارژر؛ اپل به‌دنبال چیست؟

تماشا در آپارات | تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

در زمان حذف جک هدفون از گوشی آیفون ۷، واکنش‌های منفی بسیاری به تصمیم اپل را شاهد بودیم. حال که چند سال از آن زمان می‌گذرد، تعداد گوشی‌های جدید عرضه‌شده با جک هدفون انگشت‌شمار است. شرکت‌هایی که در ماه‌های اول تصمیم اپل را به سخره می‌گرفتند، خودشان در همان مسیر قدم برداشتند و جک هدفون را از گوشی‌هایشان حذف کردند.

از چند ماه پیش، گزارش‌های ضد‌و‌نقیض اعلام می‌کردند اپل در پی حذف هدفون ایِرپادز (EarPods) از جعبه‌ی آیفون‌های جدید است تا از این طریق ضمن کوچک‌ترکردن جعبه‌ی گوشی، کاربران را به تهیه‌ی اِیرپادز (AirPods) ترغیب کند و میزان فروش این هدفون بی‌سیمِ توگوشی را افزایش دهد.

اپل هنوز رسما حذف شارژر و ایِرپادز را از جعبه‌ی آیفون ۱۲ اعلام نکرده است

ماجرا از آنجایی جالب‌تر شد که عده‌ای از حذف شارژر و کابل آن خبر دادند. گزارش حذف شارژر از جعبه‌ی آیفون ۱۲ را منابع مطمئنی منتشر کردند و همین موضوع احتمال صحت‌داشتن آن را افزایش می‌دهد. امروزه شایعه‌های مختلفی درباره‌ی گوشی‌های بعدی اپل شنیده می‌شوند؛ از دوربین و صفحه‌نمایش آن‌ها گرفته تا تغییر در طراحی و بهبودهای احتمالی فناوری فیس ID و کوچک‌تر شدن اندازه‌ی بریدگی (ناچ). بااین‌همه، شایعه‌ی مربوط به حذف شارژر از جعبه بیشترین واکنش‌ها را به‌دنبال داشته است.

پخش‌شدن این خبر در شبکه‌های اجتماعی در ابتدا با واکنش‌های منفی مواجه شد. کاربران زومیت نیز عموما از این تصمیم اپل انتقاد کردند. برای مثال، یکی از کاربران زومیت با «توهین‌آمیز» خواندن این تصمیم می‌گوید درصورت به‌وقوع پیوستن آن، آیفون را کنار می‌گذارد و از وان‌پلاس استفاده می‌کند. نگاهی کلی به واکنش‌ها نشان می‌دهد برخی کاربران به‌شدت انتقاد می‌کنند و برخی دیگر تصمیم اپل را منطقی می‌دانند. بااین‌حال، می‌توان تصمیم اپل را از جوانب مختلفی بررسی کرد.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max در دست کاربر از نمای پشت

بیایید فرض کنیم شایعه‌ی جدید ‌هنگام معرفی و عرضه‌ی آیفون‌های ۲۰۲۰ در پاییز امسال رنگ حقیقت به‌خود بگیرد. اولین نوع واکنش کاربران به این اتفاق، قطعا همان چیزی است که در ذهن بسیاری از شما نقش بسته است: این کار بسیار غیرمنطقی و مضحک به‌حساب می‌آید. اگر از این زاویه به ماجرا بنگریم، متوجه می‌شویم این موضوع تا حدی با استانداردهای خود اپل مطابقت ندارد. اپل پیش‌تر کارهای بحث‌برانگیز متعددی انجام داده است و همان‌طورکه گفتیم، حذف هدفون یکی از آن‌ها است. همچنین چند سال پیش، اپل با تغییر درگاه مک‌بوک‌ها خبرساز شده بود.

همین کارها باعث می‌شوند حذف هدفون از جعبه‌ی آیفون ۱۲ اتفاقی پیش‌بینی‌شدنی به‌نظر برسد؛ اتفاقی که قطعا واکنش منفی برخی کاربران را به‌دنبال خواهد داشت؛ اما موضوعی نیست که نتوانیم آن را درک کنیم. بااین‌همه، حذف شارژر و کابل آن از جعبه‌ی گوشی تا حد زیادی دورازانتظار است؛ زیرا تنها لوازم جانبی ضروری گوشی به‌حساب می‌آیند؛ لوازمی که اگر نباشند، عملا نمی‌توان پس از مدتی، از گوشی استفاده کرد. عرضه‌ی آیفون ۱۲ بدون شارژر همچون عرضه‌ی خودرو بدون لاستیک است. این کار را حتی می‌توان به عرضه‌ی رایانه‌ی شخصی بدون کابل‌های موردنیاز تشبیه کرد. وقتی از این زاویه به ماجرا می‌نگریم، خرید محصولی گران‌قیمت نظیر آیفون ۱۲ بدون داشتن شارژر، واقعا خنده‌دار است.

واکنش اول: خرید آیفون ۱۲ بدون شارژر همچون خرید خودرو بدون لاستیک است

موقع خرید گوشی و راه‌اندازی اولیه به‌سادگی می‌توانید از آن استفاده کنید؛ اما همین ‌که شارژ باتری تمام شد، برای استفاده‌ی دوباره از گوشی به پرداخت پول بیشتر به‌منظور تهیه‌ی شارژر نیاز پیدا می‌کنید. اپل با اتخاذ این تصمیم در پی دریافت پول بیشتر از مشتریانش خواهد بود. درواقع، اپل خودش مشکل خاصی ایجاد می‌کند و راه‌حل آن را به کاربران می‌فروشد؛ راه‌حلی که تا پیش‌از‌این بدون پرداخت هزینه‌ی اضافی دردسترس همه قرار داشت. شارژر جداگانه‌ی آیفون احتمالا بین ۲۰ تا ۳۰ دلار هزینه‌ی اضافی روی دست شما خواهد گذاشت که در نگاه اول شاید زیاد نباشد؛ اما تبدیل آن به ریال، رقمی غیرمنطقی خواهد بود.

یکی از تحلیل‌های ارائه‌شده برای تصمیم اپل تمایل این شرکت به تولید آیفون بدون درگاه است. تولید آیفون بدون درگاه سرانجام روزی به‌حقیقت خواهد پیوست. بر‌همین‌اساس، تحلیلگران می‌گویند اپل از همین حالا قصد دارد کم‌کم برای رسیدن به آن روزها زمینه‌سازی کند. گرچه آمار دقیقی دردسترس نیست، فکر نمی‌کنیم تاکنون هیچ گوشی هوشمندی بدون شارژر روانه‌ی بازار شده باشد؛ چون شارژر وسیله‌ای ضروری است. ظاهرا اپل قصد دارد نخستین شرکتی باشد که در این مسیر قدم برمی‌دارد. 

اپل با حذف شارژر، مشکلی خاص ایجاد می‌کند و راه‌حل آن را به کاربران می‌فروشد

درکنار این‌ها& به نوع دوم واکنش‌ها می‌رسیم. کاربران اول عموما به‌شدت به ‌تصمیم اپل منتقد بودند؛ بااین‌حال، دسته‌ی دوم کاربران ممکن است اهمیت چندانی به این موضوع ندهند و حتی آن را تصمیمی عاقلانه قلمداد کنند. این افراد می‌گویند امروزه در خانه‌ی همه‌ی افراد انواع شارژرها پیدا می‌شود؛ بنابراین، نیازی به شارژر در جعبه‌ی آیفون ۱۲ وجود ندارد.

تعداد درخورتوجهی از کسانی که به خرید آیفون ۱۲ روی می‌آورند، قطعا پیش‌تر کاربر آیفون بوده‌اند؛ ازاین‌رو، شارژر دارند و حتی اگر آیفون ۱۲ شارژر نداشته باشد، مشکل خاصی برایشان پیش نمی‌آید. این موضوع درباره‌ی همه صدق نمی‌کند؛ اما قطعا بخش عمده‌ی کاربران آیفون‌های جدید را شامل می‌شود. 

نکته‌ی مهم دیگر این است که آیفون‌ها در مقیاس بسیار زیادی روانه‌ی بازار می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود حجم زباله‌ی الکترونیکی ناشی از آیفون‌ها نیز به‌شکل درخورتوجهی زیاد باشد. بر‌همین‌اساس، تحلیلگران می‌گویند قرارندادن شارژر در جعبه‌ی آیفون ۱۲ باعث می‌شود حجم زباله‌های الکترونیکی ناشی از این گوشی کاهش پیدا کند؛ زیرا بسیاری از کاربران از قبل شارژر دارند و نیازی به تهیه‌ی شارژر جدید نمی‌بینند. رسانه‌ی ورج در مقاله‌ای جالب به این موضوع پرداخته است.

واکنش دوم: خرید آیفون ۱۲ بدون شارژر همچون خرید دوربین DSLR بدون لنز است

ورج به‌نقل از مدیرعامل شرکت انکر، شرکت فعال در حوزه‌ی تولید لوازم جانبی نظیر شارژر می‌گوید: «حذف شارژر برای انکر اتفاق مثبتی است؛ اما شاید برای محیط‌زیست هم مفید باشد». مدیرعامل انکر می‌گوید شارژرهایی که درنهایت مردم دور می‌اندازند، زباله‌ی الکترونیکی بسیار زیادی به طبیعت تزریق می‌کنند. اگر شارژر گوشی‌ها، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و حتی دریل‌های برقی را محاسبه کنید، این میزان بیشتر از قبل می‌شود. مدیرعامل انکر تخمین می‌زند این شارژرها درمجموع هرسال ۳۰۰٬۰۰۰ تن زباله‌ی الکترونیکی تولید می‌کنند که عددی خیره‌کننده است. این موضوع ذهنیتی در بین برخی کاربران ایجاد می‌کند: عرضه‌ی آیفون ۱۲ بدون شارژری که بسیاری از مردم از قبل آن را دارند، کمک شایانی به کاهش زباله‌های الکترونیکی خواهد کرد. 

عرضه‌ی آیفون ۱۲ بدون شارژر و هدفون درنهایت باعث کوچک‌ترشدن جعبه‌ی گوشی هم می‌شود. این یعنی اپل می‌تواند دستگاه‌های بیشتری را در یک بسته قرار دهد. این موضوع شاید در نگاه اول چندان برای کاربران عادی ملموس نباشد؛ اما اپل سالانه میلیون‌ها آیفون عرضه می‌کند. اگر در هر بسته چندین آیفون بیشتر قرار بگیرند، هزینه‌ی حمل‌و‌نقل برای خود اپل به‌شکلی محسوس کاهش پیدا می‌کند. اپل می‌خواهد صرفا آیفون ۱۲ را با کاغذهای کوچک در جعبه بگذارد و به مردم بفروشد که در جعبه‌ی آیفون‌های فعلی هم وجود دارند. در بین گوشی‌های جدید، آیفون‌های اپل یکی از جعبه‌های کوچک را دارند و تصمیم این شرکت درقبال آیفون ۱۲، اندازه‌ی جعبه را احتمالا نصف می‌کند. 

آیفون 10 اس مکس اپل ازنمای جلو

باید عمیق‌تر به ماجرا نگاه کرد. در نگاه اول، اپل صرفا می‌خواهد شارژر و هدفون را حذف کند و این اتفاق خوشایند نیست و بسیاری از کاربران دوست دارند گوشی‌شان را با شارژرِ داخل جعبه تهیه کنند. بااین‌حال در‌این‌بین، اتفاق‌های دیگری نیز ممکن است رخ دهند که هریک تأثیرات مهمی روی کل ماجرا می‌گذارند. شاید اپل ازطریق حذف شارژر بخواهد قیمت گوشی آیفون ۱۲ را کاهش دهد. عمده‌ی کاربرانی که با حذف شارژر و هدفون مشکل ندارند، می‌گویند اپل از این طریق در پی کاهش قیمت آیفون است.

شارژرها سالانه حجم بسیار زیادی زباله‌ی الکترونیکی به طبیعت وارد می‌کنند

با جست‌و‌جویی ساده متوجه می‌شویم شارژر عادی اپل به‌همراه کابل آن امروزه در آمازون حدودا ۱۵ دلار قیمت دارد. به‌علاوه، قیمت هدفون سیمی ۳۰ دلار است. این یعنی اگر برای مثال قرار باشد آیفون ۱۲ پرو با قیمت پایه‌ی ۱،۰۰۰ دلار عرضه شود، قیمت آن بدون شارژر و هدفون به ۹۵۵ دلار کاهش پیدا می‌کند. فکر می‌کنید با رسیدن به عدد ۹۵۵ دلار چه اتفاقی می‌افتد؟ به‌احتمال زیاد اپل آن را به ۱،۰۰۰ گرد می‌کند؛ چون قطعا کسی که بخواهد ۹۵۵ دلار برای گوشی هزینه کند، با پرداخت ۱،۰۰۰ دلار هم هیچ مشکلی ندارد.

بااین‌همه، فراموش نکنید اپل سابقه‌ی کاهش قیمت آیفون‌ها را نیز دارد. در سال ۲۰۱۸، کوپرتینویی‌ها آیفون XR را با قیمت پایه‌ی ۷۴۹ دلار عرضه کردند؛ اما اپل قیمت پایه‌ی آیفون ۱۱، دستگاهی باکیفیت‌تر از XR را به ۶۹۹ دلار کاهش داد. بنابراین، باید احتمال کاهش قیمت پایه‌ی آیفون‌های جدید را در نظر بگیریم.

وقتی از نگاه کاربران دسته‌ی دوم به ماجرا بنگریم، عرضه‌ی آیفون ۱۲ بدون شارژر همچون عرضه‌ی دوربین DSLR بدون لنز است؛ زیرا امروزه بسیاری از دوربین‌های DSLR بدون لنز دردسترس قرار می‌گیرند. لنز برای عکاسی با دوربین‌ها وسیله‌ای ضروری است؛ اما عمده‌ی خریداران دوربین جدید از قبل لنز دارند و اگر هم نداشته باشند، می‌توانند کیت ویژه‌ی دوربین را به‌همراه لنز بخرند. تهیه‌ی این کیت معمولا باعث می‌شود کاربر برای تهیه‌ی لنز پول کمتری هزینه کند تا اینکه بخواهد جداگانه لنز بخرد.

همین موضوع به شارژر آیفون ۱۲ هم تعمیم داده می‌شود. درواقع، احتمالا اپل به‌صورت پیش‌فرض آیفون ۱۲ را بدون شارژر و هدفون عرضه کند؛ اما درصورت تمایل، کاربر خواهد توانست با تخفیف،‌ شارژر و هدفون را نیز بخرد. بسیاری از خریداران دوربین جدید چندین لنز دارند که همگی بهتر از لنزهای معمولیِ عرضه‌شده با دوربین هستند. گروهی از کاربران آیفون نیز قبلا شارژر و هدفون باکیفیت‌تری از اقلام ارائه‌شده‌ی اپل خریده‌اند؛ بنابراین، به تهیه‌ی شارژر و حتی هدفون جدید نیازی ندارند. 

اپل احتمالا اهمیت‌دادن‌ به محیط‌زیست را به‌عنوان دلیل اصلی حذف شارژر و هدفون اعلام خواهد کرد

اینکه اپل چگونه می‌خواهد خبر حذف شارژر را اعلام کند، در نوع خود می‌تواند اتفاقی جالب باشد. اپل برای مثبت ‌جلوه‌دادنِ تصمیمش به همه‌ی کاربران، کار سختی در پیش دارد. در شبکه‌های اجتماعی، افراد زیادی پیدا می‌شوند که منتظر فرصت برای انتقاد شدید از اپل هستند. برعکس این موضوع هم صدق می‌کند و افراد زیادی هم هستند که از هرکار اپل استقبال و آن را تحسین می‌کنند. اپل به‌لطف دانش متخصصان و البته جامعه‌ی پرشمار کاربرانش، توانسته تا حد زیادی روی زیرشاخه‌های مختلف صنعت فناوری اثر بگذارد. اپل گاهی اوقات نحوه‌ی دید ما را به محصولات تغییر داده است و همچنان می‌تواند این کار را انجام دهد.

اپل چگونه تصمیم خود را اعلام خواهد کرد؟ دو نوع رویکرد می‌توانیم برای این موضوع پیش‌بینی کنیم:

  • اپل ‌هنگام رونمایی آیفون ۱۲، به حذف شارژر و هدفون اشاره‌ای نکند و مردم پس از مراجعه به فروشگاه و تهیه‌ی گوشی، متوجه نبود شارژر شوند. کوپرتینویی‌ها موقع معرفی مانیتور گران‌قیمت Pro Display XDR، در عرض صرفا چند ثانیه گفتند پایه‌ی آن ۹۹۹ دلار قیمت دارد و به‌سرعت از این موضوع عبور کرد. شاید این رویکرد برای شارژر آیفون ۱۲ هم تکرار شود. اگر رویکرد اول در پیش گرفته شود، قطعا پس از عرضه‌ی آیفون ۱۲، نبود شارژر در جعبه به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل می‌شود و کاربران از این موضوع انتقاد خواهند کرد که چرا اپل هنگام معرفی گوشی به نبود شارژر اشاره نکرده است.
  • اپل احتمالا در کنفرانس معرفی آیفون ۱۲، مستقیما به‌سراغ صحبت درباره‌ی نبود شارژر خواهد رفت و به عواملی مثل کاهش حجم زباله‌های الکترونیکی و آثار مثبت تصمیمش روی محیط‌زیست اشاره خواهد کرد. این شرکت معمولا در کنفرانس‌هایش به مبحث محیط‌زیست اشاره و تلاش می‌کند در محصولاتش مواداولیه‌ای به‌کار ‌برد که برای محیط‌زیست ضرر کمتری دارد. بدین‌ترتیب، اپل می‌تواند اهمیت‌دادن به محیط‌زیست را به‌عنوان دلیل اصلی حذف شارژر عنوان کند. حذف شارژر باعث می‌شود حجم زباله‌های الکترونیکی ایجادشده ازطریق آیفون‌ها در هرسال هزاران تن کاهش پیدا کند. قطعا پس از معرفی گوشی، بلاگرهای اپل در این زمینه مطالب متعددی خواهند نوشت تا از تصمیم این شرکت دفاع کنند. 
درگاه لایتنینگ آیفون 11 اپل ازنمای پایین

اپل با حذف شارژر از جعبه‌ی آیفون ۱۲، یک قدم به ساخت آیفونِ بدون درگاه نزدیک‌تر می‌شود.

اگر اپل واقعا به محیط‌زیست اهمیتی بسیار زیاد می‌دهد،‌ می‌تواند طرح‌هایی اضافه برای تعمیر محصولاتش ارائه دهد تا میزان گوشی‌هایِ دورریخته‌شده کاهش پیدا کند. تصمیم منطقی دیگر چه می‌تواند باشد؟: ساخت آیفون با درگاه USB-C. امروزه شارژرهای USB-C در خانه‌ی بسیاری از کاربران موجود هستند؛ درحالی‌که خیلی‌ها ممکن است شارژر لایتنینگ نداشته باشند. ساخت آیفون با درگاه USB-C می‌تواند به‌خودی‌خود بر کاهش حجم زباله‌ها اثر بگذارد؛ البته باتوجه‌به گفته‌های افشاگران، اپل سراغ آیفون USB-C نخواهد رفت. 

سؤالی که احتمالا ذهن شما را درگیر می‌کند، این است: اگر اپل به محیط‌زیست اهمیت زیادی می‌دهد، چرا سال گذشته چنین کاری انجام نداد و امسال را برای عملی‌کردن این تصمیم انتخاب می‌کند؟ این مبحث به اتفاقات سال ۲۰۲۰ و کاهش درآمدها به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا و افزایش هزینه‌ی تولید آیفون به‌دلیل وجود مودم 5G ربط دارد یا اینکه اتفاقی قرعه‌ی سال ۲۰۲۰ به نامش افتاده است؟

پاسخ احتمالی برای این سؤالات می‌توان ذکر کرد. شایعه‌ها می‌گویند آیفونِ دو نسل آینده، موبایلی که آیفون 12s یا شاید آیفون ۱۳ نام بگیرد و عرضه‌ی آن برای ۲۰۲۱ تعیین شده، درگاه نخواهد داشت. بارها در شایعه‌ها به این موضوع دامن زده شده است؛ بدین‌ترتیب، احتمالا اپل ازطریق حذف شارژر می‌خواهد کم‌کم ذهن مردم را برای عرضه‌ی آیفونِ بدون درگاه آماده کند. تنها راه برای شارژ این آیفون، روش بی‌سیم خواهد بود. در انتها، فراموش نکنید خبر حذف شارژر از جعبه‌ی آیفون ۱۲ را فعلا رسانه‌ها منتشر کرده‌اند و خود اپل رسما آن را تأیید نکرده است. بنابراین، تمامی اخبار این حوزه تا زمان واکنش‌ اپل، در حد شایعه باقی می‌ماند. 

دیدگاه شما زومیتی‌ها درباره‌ی حذف شارژر و هدفون ایرپادز از جعبه‌ی نسل جدید آیفون اپل چیست و جزو کاربران دسته‌ی اول هستید یا دوم؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات