ال جی به‌زودی اولین تلویزیون‌های QNED با پنل Mini LED را معرفی خواهد کرد

شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
طبق گزارش‌ها، ال‌جی طی هفته‌های آینده یک مدل تلویزیون‌ با پنل QNED عرضه خواهد کرد که از نور پس‌زمینه‌ی mini LED استفاده می‌کند.
تبلیغات

mini LED فناوری روز در دنیای تلویزیون‌های صنعتی و تجاری محسوب می‌شود و انتظار می‌رود ال‌جی مدل خانگی آن را طی هفته‌های آینده معرفی و به بازار عرضه کند. mini LED را می‌توان مدل‌های جدیدتر و مدرن‌تر LCD دانست که در زمینه‌های مختلف از جمله نرخ کنتراست با پیشرفت‌های چشم‌گیری همراه بوده است.

در حال حاضر می‌دانیم ال‌جی دو مدل تلویزیون‌ QNED را برای بازار ایالات متحده و احتمالا سایر نقاط دنیا آماده می‌کند. مدل اول از رزولوشن 4K برخوردار است و QNED90 نام دارد. مدل دوم با نام QNED99 با رزولوشن 8K روانه‌ی بازار خواهد شد. هر دو تلویزیون در سایز صفحه‌نمایش ۶۵، ۷۵ و ۸۶ اینچی روانه‌ی بازار خواهند شد.

باید در نظر گرفت که ال‌جی در بازار تلویزیون‌ QNED تنها نخواهد بود. به گزارش ArsTechnica، بزرگ‌ترین رقیب این شرکت، یعنی سامسونگ نیز به همراه TCL و های‌سنس در بازار تلویزیون‌ دارای پنل mini LED حضور خواهند داشت و با فناوری‌های خود به رقابت با تلویزیون‌های ال‌جی QNED خواهند پرداخت. همان‌طور که ذکر شد، QNED فناوری است که ال‌جی برای محصولات خود معرفی کرده و اختصاریافته عبارت کوانتوم نانوسل مینی ال‌ای‌دی (Quantum Nanocell Mini LED) است.

در مقایسه با فناوری‌های شرکت‌های دیگر، QNED تفاوت در خور توجهی با مدل‌های دیگر mini LED ندارد و در واقع هر شرکت با به کار بردن اسامی مختلف سعی در بازار گرمی دارد تا نظر کاربران را به خرید محصولاتشان جلب کند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت mini LED شامل صدها نور پس‌زمینه‌ی LED می‌شود که در مقایسه با مدل‌های قدیمی‌تر می‌توانند کنترل بهتری روی کنتراست داشته باشند و روشنایی بیشتری در اختیار پنل قرار بدهند.

این ویژگی می‌تواند به عمیق‌تر شدن رنگ‌های تیره در بخش‌های خاصی از صفحه‌نمایش کمک کمد و همچنین مانع ایجاد هاله‌ی نور در اطراف سوژه‌های پرنور در پس‌زمینه‌ی تاریک شوند. در مثالی می‌توان به صفحه‌ی تیتراژ ابتدایی یا انتهایی فیلم‌ها اشاره کرد که اصولا پس‌زمینه‌ی مشکی دارند و اسامی اعضای سازنده‌ی فیلم یا سریال با فونت سفید نشان داده می‌شود. در پنل‌ LED دور تا دور فونت‌ها هاله‌ای از نور سفید ایجاد می‌شود که در واقع یکی از نقاط ضعف این نوع پنل‌ است.

تلویزیون های جدید ال جی QNED با نور پس زمینه mini LED

علاوه بر تلویزیون‌های خانگی و تجاری، پنل mini LED در محصولات دیگری نیز استفاده شده است که برای مثال می‌توان به آیپد پرو ۱۲/۹ اینچی اپل اشاره کرد. البته باید در نظر داشت که mini LED با micro LED متفاوت است و نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت. micro LED یکی دیگر از فناوری‌های نوظهور در عرصه‌ی تلویزیون‌های تجاری و خانگی است که البته هنوز مدل‌های خانگی آن به بازار عرضه نشده و به دلیل هزینه‌ی بالای آن، دور از ذهن به نظر می‌رسد که این ویژگی به‌صورت گسترده راهی بازار شود.

در مقایسه‌ی micro LED با mini LED گفته می‌شود طرفداران micro LED می‌گویند این فناوری از حداکثر روشنایی مشابه mini LED برخوردار است و دقت رنگ مشکی مشابهی نیز با OLED دارد. همچنین پنل‌های micro LED از مشکل پیکسل‌ سوخته رنج نمی‌برند که مزیت نسبتا قابل قبولی به نظر می‌رسد.

انتظار می‌رود محصولات ال‌جی که مبتنی بر پنل‌های QNED هستند از مدل‌های OLED ارزان‌تر باشند؛ اما نسبت به محصولات موجود در بازار همچنان تلویزیون‌های گران‌قیمتی محسوب خواهند شد و از قیمت ۲۹۹۹ و ۳۹۹۹ دلار برخوردار خواهند بود.

مدل دیگری تلویزیون‌ QNED ال‌جی از رزولوشن 8K برخوردار است و در سه سایز ۶۵، ۷۵ و ۸۶ اینچ به قیمت‌های به ترتیب ۳۴۹۹، ۴۷۹۹ و ۶۴۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد. تمامی این مدل‌ها از درگاه HDMI 2.1 برخوردار هستند که در واقع مناسب استفاده از فناوری‌های مختلف کنسول‌های نسل نهمی یعنی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری اس و سری ایکس محسوب می‌شوند. تلویزیون‌های QNED ال‌جی قادر به ارائه‌ی نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در رزولوشن 4K خواهند بود و از ویژگی‌هایی مانند HDR10 ،HLG و دالبی ویژن HDR پشتیبانی می‌کنند. از نظر ویژگی‌های صوتی نیز کاربر به دالبی اتموس دسترسی دارد.

این محصولات ال‌جی در رده‌ی تلویزیون‌های هوشمند قرار می‌گیرند و کاربر می‌تواند از WebOS 6.0 برخوردار شود. البته دو مدل 4K و 8K تفاوت‌هایی نیز دارند که برای مثال می‌توان به نرخ نوسازی متغیر یا Variable Refresh Rates (به اختصار VRR) اشاره کرد. مدل‌های 4K از VRR پشتیبانی می‌کنند؛ اما مدل‌های 8K فاقد چنین قابلیتی هستند. انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده و نهایت تا اواخر ماه جولای، تلویزیون‌های QNED90 و QNED99 راهی بازار ایالات متحده شود. البته انتظار می‌رود کمی بعد این تلویزیون‌ های ال‌ جی را در بازارهای دیگر دنیا مشاهده کنیم، اما شرکت کره‌ای هنوز تاریخ دقیقی در این زمینه ارائه نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات