داستان برند ایکس ویژن؛ پله‌پله تا موفقیت

شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
ایکس ویژن یکی از برندهای نام‌آشنای ایرانی از گروه تجاری مادیران است که سال ۱۳۸۵ بنیان‌گذاری شد. در سا‌ل‌های اخیر، این برند پیشرفت‌های درخورتوجهی به خود دیده است.
تبلیغات

ایکس ویژن یکی از برندهای فعال در صنعت صوتی و تصویری و لوازم خانگی بازار ایران است که در سال‌های اخیر، بیش‌ازپیش در کانون توجه قرار گرفته و با هدف رفع نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی محصولاتی همگام با تکنولوژی جهانی عرضه می‌کند. ایکس‌ویژن از ابتدای فعالیتش از خطوط تولید به‌روز و استاندارد استفاده کرده و کوشیده است محصولات باکیفیتی با قیمت مناسب دردسترس مشتریان قرار دهد. 

تاریخچه تأسیس مجموعه مادیران

سال ۱۳۴۳، محمود امیری گروه مادیران را با عنوان «شرکت امیری و شرکا» بنیان‌ نهاد. یک سال پس از بنیان‌گذاری، این شرکت با نام «مرکز ماشین‌های اداری ایران» فعالیتش را ادامه داد و نمایندگی انحصاری برند Olivetti و ماشین‌حساب‌های الکترونیکی Sharp را دریافت کرد. در آن دوران، ماشین‌حساب‌های شارپ در دنیا معروف بودند و ماشین‌حساب‌هایی پیشرفته محسوب می‌شدند. پویش تبلیغاتی «فقط شارپ!» به محبوبیت این برند در بازار ایران کمک کرد.

مرکز ماشین‌های اداری ایران نخستین شرکت خصوصی ایرانی بود که دستگاه فاکس را در بازار عرضه کرد. شرکت مذکور در‌ادامه این مسیر موفق شد نمایندگی انحصاری دستگاه‌های سکه‌ و پول‌شمار بانکی De La Rue را نیز دریافت و سال ۱۳۶۸ اولین لپ تاپ با برند شارپ را روانه بازار کند.

ساختمان مادیران

به‌دنبال بنیان‌گذاری شرکت ماشین‌های اداری ایران در دهه ۱۳۴۰، این شرکت سه شعبه مستقل راه‌اندازی کرد که هریک از آن‌ها عملکرد موفقیت‌آمیزی از خود نشان دادند. در این زمان، نیاز به انتخاب نامی مشترک برای برند و تمامی شعبات حس می‌شد. درنهایت پس از بررسی گزینه‌ها،‌ نام «مادیران» انتخاب شد. بدین‌ترتیب، سال ۱۳۸۰ تولد رسمی نام مادیران را شاهد بودیم.

سال ۱۳۷۳ در توافق با شرکت LG Electronics، خط‌تولید اولین مانیتورهای CRT ال جی در کارخانه این مجموعه واقع در شهر صنعتی هشتگرد (هشتادکیلومتری تهران) راه‌اندازی شد. افتتاح کارخانه موجب شکل‌گیری شعبه جدید مادیران با عنوان «صنایع ماشین‌های اداری ایران» شد. این کارخانه شانزده ساختمان دارد که متشکل از سالن تولید، سالن تزریق پلاستیک و خدماتِ پس از فروش، انبار، مهمان‌سرا، مهدکودک، درمانگاه و ساختمان اداری است.

در همان سال، برای ارائه خدمات بهتر و متمرکزتر بخش خدمات ماشین‌های اداری ایران نیز در قالب شرکتی مجزا و با عنوان «خدمات ماشین‌های اداری ایران» به‌عنوان شعبه‌ای مستقل تشکیل شد. بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز خدمات IT در ایران نتیجه پایه‌گذاری این مرکز است. سال ۱۳۷۴، مادیران خط مونتاژ چاپگرهای Epson و Seikosha را تأسیس کرد. مدتی بعد، تولید مانیتورهای LCD آغاز و سهم چشمگیری از فروش این نوع مانیتورها در منطقه ازآنِ مادیران تعلق شد. مادیران به زومیت می‌گوید کارخانه مذکور در‌حال‌حاضر ظرفیت تولید ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تلویزیون،‌ ۸۰۰ هزار دستگاه مانیتور، ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار برد SMD و ۳۰۰ هزار واحد از سایر تجهیزات الکترونیکی را در سال دارد. 

تولد برند ایکس ویژن

مادیران سال‌ها در زمینه IT و ماشین‌های اداری فعالیت کرد و بر تجربه‌هایش در این زمینه افزود تا اینکه در سال ۱۳۸۵ تصمیم گرفت برندی جدید با عنوان ایکس ویژن (Xvision) به‌منظور تولید محصولات صوتی و تصویری راه‌اندازی کند.

نخستین محصول ایکس‌ویژن تلویزیون ۳۲ اینچ 32IM11 بود

ایکس ویژن از خطوط تولید به‌روز استفاده کرد و توانست در زمانی کوتاه جایگاه مناسبی در بازار ایران بیابد و با برندهای محبوب کره‌ای رقابت کند. ایکس ویژن در ابتدا تلویزیون ایکس ویژن و گیرنده دیجیتال تولید می‌کرد؛ اما درادامه تنوع محصولات تولیدی‌اش را افزایش داد. نخستین محصول برند ایکس ویژن، تلویزیون ۳۲ اینچ LCD مدل 32IM11 بود که سال ۱۳۸۵ دردسترس مشتریان قرار گرفت.

سال ۱۳۸۷، صنایع ماشین‌های اداری ایران به واحد نمونه تولید کشور تبدیل شد. این موفقیت به برند ایکس ویژن نیز تعمیم‌دادنی است. مادیران به‌مرورزمان فعالیت‌های تجاری‌اش را گسترش داد و سال ۱۳۸۹، اولین فضای اداری باز در ایران را در منطقه ونک تهران راه‌اندازی کرد. در همان سال، گروه تجاری مادیران تمامی شعبه‌های واقع در تهران را به ساختمان اداری تازه‌تأسیس مادیران منتقل کرد.

شروع تولید مانیتورهای ایکس ویژن

خطوط تولید مادیران سال‌ها مانیتورهای ال جی را می‌ساختند و زمانش رسیده بود که این شرکت سراغ تولید مانیتور اختصاصی ایکس ویژن برود. سال ۱۳۹۱، ایکس ویژن مانیتور ساخت و گامی دیگر در مسیر توسعه محصولاتش برداشت؛ البته آغاز تولید مانیتورهای ایکس ویژن به‌معنی پایان تولید مانیتورهای ال جی نبود. مادیران می‌گوید همواره تلاش کرده است محصولات ایکس ویژن را با بهره‌گیری از به‌روزرترین فناوری‌های جهان تولید کند. در همین زمینه، تلویزیون‌های UHD 4K ایکس ویژن تولید شدند.

ایکس ویژن به‌مرورزمان تنوع تلویزیون‌هایش را افزایش داد تا پاسخ‌گوی انواع سلیقه‌ها باشد. تلویزیون‌های ایکس ویژن انواع مختلفی را شامل می‌شد؛ از تلویزیون‌های معمولی تا هوشمند و با کیفیت‌های HD تا 4K و در ابعاد ۲۴ تا ۶۵ اینچی. ایکس ویژن هم‌اکنون در وب‌سایت رسمی‌اش تلویزیون، یخچال‌فریزر، ماشین لباس‌شویی و مانیتور می‌فروشد.

خط تولید تلویزیون ایکس ویژن

تولید لوازم خانگی ایکس ویژن

آذر ۱۳۹۷، مادیران مجوزهای لازم را کسب کرد تا به‌عنوان شرکت سهامی عام وارد بازار سرمایه شود. در آن سال، سهام مادیران عرضه اولیه شد. مادیران می‌گوید هدفش از عرضه سهام در فرابورس ایران، کسب سرمایه برای توسعه شرکت و راه‌اندازی کارخانه تولید لوازم خانگی بوده است. طبق اطلاعات رسمی، بیش از ۱۲۰،۰۰۰ سهام‌دار شریک گروه تجاری مادیران هستند.

دی‌ همان سال، کلنگ‌زنی پروژه احداث کارخانه لوازم خانگی مادیران را شاهد بودیم. بدین‌ترتیب، ایکس ویژن فرایند تولید لوازم خانگی را نیز به‌مرورزمان آغاز کرد. کارخانه یادشده در زمینی به مساحت صدهزار مترمربع در منطقه ویژه اقتصادی پیام با سرمایه پنج‌هزار میلیارد ریالی راه‌اندازی شد و بزرگ‌ترین کارخانه فعال این صنعت در استان البرز محسوب می‌شود. به‌گفته مادیران، کارخانه جدید می‌تواند سالانه ۵۵۰ هزار دستگاه یخچال‌ فریزر و ماشین لباس‌ شویی و کولرگازی تولید کند.

ایکس ویژن، ۱۳۹۹ را سال شکوفایی خود می‌داند. در این سال با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، ایکس ویژن فروش رضایت‌بخشی تجربه کرد؛ تا حدی که این برند ادعا می‌کند رکورد فروش سال‌های قبل را شکسته است. فروش ایکس ویژن در پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹ درمقایسه‌با پنج ماه نخست سال ۱۳۹۸ رشد ۳۷ درصدی را تجربه کرد و سهم درخورتوجهی از این فروش به تلویزیون‌های ایکس ویژن ارتباط دارند.

ایکس ویژن می‌گوید شبکه توزیعی با بیش از دوهزار نماینده پخش در سراسر ایران دارد که از این شبکه فروش گسترده بیش از دویست فروشگاه نماینده اختصاصی و برند شاپ ایکس ویژن هستند. طبق جدیدترین نظرسنجی‌ها، بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران ایکس ویژن و محصولاتش را می‌شناسند. 

خط تولید الکترونیک ایکس ویژن

مادیران برای تمرکز بیشتر بر گروه محصولاتش، زیرمجموعه‌‌های مختلفی به خود اضافه کرده است. براساس اعلام رسمی، شرکت صنایع الکترونیک مادیران روی تولید و توسعه لوازم الکترونیکی تمرکز دارد و شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران با تمرکز بر لوازم خانگی بنیان‌گذاری شده است.

ناگفته نماند شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌های مادیران و خدمات پس از فروش مادیران نیز فعالیت می‌کنند. مادیران می‌گوید با فعالیت‌هایش زمینه‌‌ اشتغال بیش از ۱،۵۰۰ نفر نیروی انسانی را به‌صورت مستقیم و بیش از ۳،۰۰۰ نفر را به‌صورت غیرمستقیم فراهم کرده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات