شایعه: سامسونگ امسال یک میلیون پنل OLED تلویزیون از ال جی می‌خرد

یک‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سامسونگ و ال جی در حال رسیدن به توافقی هستند که اهمیت زیادی برای صنعت تلویزیون دارد. به موجب این توافق، سامسونگ امسال و سال آینده پنج میلیون واحد پنل OLED تلویزیون از ال جی خریداری می‌کند.
تبلیغات

سامسونگ، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تلویزیون در دنیا، احتمالا قصد دارد به‌زودی تغییر مهمی در استراتژی‌هایش اعمال و تمرکز خود را معطوف تلویزیون OLED کند. سامسونگ در سال‌های اخیر پنل OLED تلویزیون تولید نکرده و به‌جای آن تلاش کرده است روی انواع فناوری‌ LED LCD تمرکز کند.

MTN و چند خبرگزاری کره‌ای دیگر ادعا می‌کنند سامسونگ و ال جی به توافقی مشروط دست پیدا کرده‌اند که براساس آن، سامسونگ باید در سال جاری میلادی یک میلیون و در سال ۲۰۲۲ چهار میلیون واحد پنل OLED از ال جی خریداری کند. MTN اعلام می‌کند توافق سامسونگ و ال جی هنوز نهایی نشده؛ اما جزئیات اندکی از توافق باقی مانده‌ است.

ال جی اکثر پنل‌های OLED بزرگ دنیا را تولید می‌کند؛ نظیر آن‌هایی که در تلویزیون استفاده می‌شوند. پنل‌های ال جی نه‌تنها در تلویزیون‌های این شرکت کره‌ای بلکه در تلویزیون‌های پاناسونیک، سونی و چند شرکت دیگر حضور دارند. سامسونگ نیز پنل OLED می‌سازد؛ اما نه در ابعاد تلویزیون. پنل‌های OLED سامسونگ مخصوص گوشی هوشمند هستند و فناوری به‌کاررفته در این پنل‌ها تفاوت‌هایی با پنل‌هایی دارد که در تلویزیون‌های OLED ال جی می‌بینیم.

اگر شایعه‌ی جدید حقیقت داشته باشد و سامسونگ حداقل شماری از تلویزیون‌های جدیدش را با استفاده از پنل OLED تولید کند، شاهد تحولی پراهمیت در صنعت تلویزیون خواهیم بود.

در سال‌های اخیر ال جی بیشتر از هر شرکت دیگری تلویزیون OLED تولید کرده است و سایر شرکت‌های فعال در صنعت مشغول تولید تلویزیون LCD بوده‌اند. یکی از دلایل این است که تولید تلویزیون LCD و البته تهیه‌ی پنل LCD هزینه‌ی کمتری روی دست شرکت‌ها می‌گذارد.

در سال گذشته شرکت‌های بیشتری نظیر ویزیو عرضه‌ی تلویزیون OLED را آغاز کرده‌اند؛ اما بخش غالب تلویزیون‌های عرضه‌شده به بازار پنل LCD دارند. البته بررسی بازار نشان می‌دهد سهم OLED از تلویزیون‌های عرضه‌شده، هر سال افزایش محسوسی پیدا کرده است.

در بازاریابی تلویزیون سامسونگ بارها تلاش شده از LCD حمایت و به مزایای این فناوری نسبت ‌به OLED اشاره کند (نظیر روشنایی HDR بسیار زیاد، نبود خطر سوختگی داخلی پیکسل‌ها و قیمت پایین‌تر)؛ چون به‌شدت مشغول رقابت با ال جی در بازار تلویزیون است.

سامسونگ به‌دفعات گفته است فناوری جدید Micro LED می‌تواند حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن داشته باشد. گفته می‌شود تلویزیون‌های Micro LED دارای حداکثر روشنایی تلویزیون‌های LED مرسوم هستند، در مقایسه‌ با تلویزیون‌های OLED خطر سوختگی داخلی کمتری دارند و اصلی‌ترین مزیت پنل‌های OLED را هم ارائه می‌دهند: ساطع کردن نور به‌صورت پیکسل‌به‌پیکسل و نمایش رنگ مشکی به ‌شکل عمیق.

البته نخستین تلویزیون‌های Micro LED مصرفی تا سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه نشده بودند و سامسونگ فعلا نتوانسته است تلویزیون Micro LED در ابعادی بسازد که با اکثر اتاق‌های نشیمن سازگار باشد. سری اول تلویزیون‌های Micro LED دارای ابعاد ۱۱۰ یا ۹۹ اینچ هستند و در ادامه‌ی راه مدل‌های ۸۸ و ۷۸ اینچ هم به بازار می‌آیند. تلویزیون‌های OLED گران هستند اما در طول سال قیمتشان افت می‌کند؛ آن هم در شرایطی که اکثر مردم به مدل‌های Micro LED دسترسی ندارند.

سامسونگ احتمالا در نهایت تمرکز خود را روی پنل‌های Micro LED می‌گذارد؛ اما در حین مهاجرت بازار به فناوری Micro LED باید توجه ویژه‌ای هم به تلویزیون‌های OLED داشته باشد.

آن‌طور که Ars Technica می‌نویسد، دلیل تمایل سامسونگ به تولید تلویزیون OLED این است سلطه‌ی شرکت‌های متعدد چینی مثل BOE بر تولید پنل LCD مورد نیاز تلویزیون‌ های سامسونگ باعث شده است هزینه‌ی تمام‌شده برای شرکت‌های کره‌ای بالا رود. به ادعای مؤسسه‌ی تحقیقاتی Omdia، قیمت پنل ۵۵ اینچ LCD با افزایش سالانه‌ی ۷۴ درصدی مواجه است.

طبق گزارش جدید، جلسه‌ی سامسونگ و ال جی در ابتدا توسط دولت کره‌ی جنوبی ترتیب داده شده؛ اما گفت‌و‌گو اکنون وارد مراحل جدیدی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات