تراشه MT9638 مدیاتک برای تلویزیون‌های 4K معرفی شد

جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
MT9638 تراشه‌ی جدید مدیاتک برای تلویزیون‌های 4K است که از قابلیت‌های مختلف مثل MEMC پشتیبانی می‌کند و به‌لطف هوش مصنوعی می‌تواند وضوح محتوای ویدئویی را ارتقا دهد.
تبلیغات

مدیاتک بیشتر به‌خاطر تولید سیستم-روی-چیپ (SoC) برای گوشی‌های هوشمند شناخته می‌شود، اما این شرکت تراشه‌ی موردنیاز بسیاری از صنایع را تأمین می‌کند. براساس گزارش GSMArena، مدیاتک چند روز پیش تراشه‌ی جدیدی را با نام MediaTek MT9638 معرفی کرد که مخصوص تلویزیون ‌های 4K است. این شرکت تایوانی می‌گوید تراشه‌ی جدیدش قابلیت‌های متنوعی دارد و ویژگی‌های جالبی را در تلویزیون‌ها ارائه می‌دهد.

مطابق اطلاعات رسمی، تراشه‌ی MT9638 مدیاتک می‌تواند کارهای مختلف مبتنی‌بر هوش مصنوعی نظیر Super Resolution و ارتقا کیفیت کلی تصویر انجام دهد و استفاده از دستیار صوتی را در تلویزیون‌ها ممکن کند. قابلیت MEMC (تخمین و جبران حرکت) نیز در تراشه‌ی جدید مدیاتک وجود دارد. پراهمیت‌ترین مشخصه‌ی MT9638 برای گیمرها را می‌توانیم پشتیبانی این تراشه از فناوری نرخ نوسازی متغیر (Variable Refresh Rate) به‌حساب بیاوریم.

سیستم-روی-چیپ جدید تایوانی‌ها از پردازنده‌ای مرکزی (CPU) با هشت هسته‌ی ۱٫۵ گیگاهرتزی ARM Cortex-A55 بهره می‌برد. به‌غیر از CPU استاندارد، تراشه‌ی جدید مدیاتک از APU مجزایی میزبانی می‌کند. در اینجا منظور از APU، «واحد پردازشی هوش مصنوعی» (AI Processing Unit) است، نه پردازنده‌ی شتاب‌یافته.

تراشه‌ی MT9638 به‌لطف بهره‌مندی از واحد پردازش گرافیکی Mali-G52 MC1 می‌تواند به‌صورت بلادرنگ صحنه و نوع محتوا را تشخیص و تنظیمات مختلف مثل اشباع رنگ و روشنایی و شارپنس (Sharpness) را تغییر دهد و نویز تصویر را پایین بیاورد.

AI Super Resolution می‌تواند وضوح ویدئو را به 4K نیتیو ارتقا دهد و با بهره‌گیری از قابلیت MEMC،‌ درنهایت ویدئوهایی پروضوح نمایش دهد که به‌شکلی روان اجرا می‌شوند. شماری از مهم‌ترین مشخصات فنی تراشه‌ی MT9638 شامل توانایی پخش محتوای 4K/60fps با پشتیبانی از HEVC و VP9 و AV1 می‌شود. تراشه‌ی مدیاتک همچنین توانایی پشتیبانی از استاندارد +HDR10 را برای حداکثر ۲۳۰۴ ناحیه‌ی نوردهی (Dimming Zone) دارد.

MT9638 به‌لطف پشتیبانی از استانداردهای Dolby Atmos و DTS Virtual X می‌تواند تجربه‌ی صوتی دستگاه مقصد را بهبود بخشد. دررابطه‌با فناوری‌های ارتباطی، پردازنده‌ی مدیاتک دارای HDMI 2.1a و USB 3.0 و Wi-Fi 6 است. براساس اعلام مدیاتک، تراشه‌ی MT9638 در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به درون محصولات راه پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات