سونی تلویزیون‌های جدید براویا را با تراشه‌ی قدرتمند پردازش تصویر رونمایی کرد

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
سونی برای کنگره‌ی جهانی CES، دسته‌ی جدید تلویزیون‌های محبوب براویا را با تراشه‌ی پردازش تصویر جدید و پشتیبانی از HDMI 2.1 رونمایی کرده است.
تبلیغات

سال ۲۰۲۰ با ورود مهمانی ناخوانده به نام ویروس کرونا و مشکلات و سختی‌هایش باعث شد انبوهی از کنفرانس‌های سالیانه لغو و به زمان دیگیری موکول شوند. در‌این‌میان، کنگره‌ی جهانی الکترونیک مصرفی (CES) نیز از این قاعده مستثنی نبود و بعد از یک سال غیبت به‌علت همه‌گیری ویروس کرونا، با قدرت بازخواهد گشت تا دستاوردهای صنعت الکترونیک را برای علاقه‌مندان به‌‌نمایش بگذارد.

سونی پیش از شروع رسمی نمایشگاه یادشده دسته‌ای جدید از تلویزیون‌های بسیار محبوب براویا (Bravia) را برای سال جدید میلادی به‌روز کرده است. به‌گزارش وب‌سایت GSMArena و با استناد به بیانیه‌ی رسمی سونی، نسخه‌ی جدید تلویزیون‌ های سونی براویا جدید با نمایشگرهای LCD و OLED و ابعاد ۵۰ تا ۱۰۰ اینچ معرفی می‌شود و از درگاه HDMI 2.1، رابط استاندارد گوگل تی‌وی، هوم‌کیت و ایرپلی ۲ پشتیبانی می‌کند. همچنین در بطن تلویزیون‌های براویا، پردازنده‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی جدیدی وظایف پردازش تصویر، بهبود کنتراست، دقت رنگ‌ها و تجزیه‌وتحیل صدا را برعهده خواهد داشت.

یکی از ویژگی‌های جدید و مهم این تلویزیون‌ها پشتیبانی از HDMI 2.1 است؛ زیرا دارندگان کنسول‌های نسل‌نهمی پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایس و سری اس می‌توانند به‌طور‌کامل از محتوای 4K در نرخ نوسازی تصویر ۱۲۰ هرتز بهره ببرند. مسلما بزرگ‌ترین ویژگی در تلویزیون‌های جدید پردازنده‌ی موسوم به Cognitive Processor XR خواهد بود. جدیدترین تراشه‌ی پردازش تصویر و صدای سونی چندین عنصر را روی نمایشگر هم‌زمان تجزیه‌وتحلیل و پارامترها را برای کیفیت تصویر بهینه و تنظیم می‌کند. بهبود کیفیت صدا یکی دیگر از تمرکزهای تراشه‌ی جدید است؛ زیرا می‌تواند موقعیت صدا را ازطریق سیگنال تجزیه‌وتحلیل کند و آن را با تصویر مطابقت دهد و درعین‌حال، عناصر صوتی سنتی را به صدای فراگیر سه‌بعدی (3D) ارتقا دهد.

در‌حالی‌که هوش مصنوعی معمولی (AI) فقط می‌تواند عناصر تصویری مانند رنگ، کنتراست و جزئیات را به‌صورت جداگانه تشخیص و تجزیه‌وتحلیل کند، پردازنده‌ی جدید می‌تواند مجموعه‌ای از عناصر را به‌صورت آنی و همانند مغز انسان بررسی و بهبودهای لازم را اعمال کند. با این‌ کار، هر عنصر در پیوند با یکدیگر به بهترین نتیجه نهایی خود تنظیم می‌شوند و همه‌چیز هماهنگ و واقعی به‌نظر می‌رسند؛ موضوعی که هوش مصنوعی معمولی نمی‌تواند به این مهم دست یابد.

از دیگر مشخصات تلویزیون‌های یادشده می‌توان به پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر و حالت کم‌تأخیر خودکار و پشتیبانی از کانال بازگشت صوتی پیشرفته اشاره کرد. همچنین، تمامی آن‌ها از استاندارد دالبی ویژن HDR نیز پشتیبانی می‌کنند. Z9j، پیشرفته‌ترین تلویزیون سری مَستر، با نمایشگر LCD با نور پس‌زمینه‌ی LED و رزولوش 8K در اندازه‌های ۷۵ و ۸۵ اینچ ارائه می‌شود؛ درحالی‌که مدل A90J با نمایشگر OLED و رزولوشن 4K در نسخه‌های ۵۵ و ۶۵ و ۸۳ اینچی دردسترس خواهد بود.

در‌این‌میان، غول فناوری ژاپن تنوع تلویزیون‌های 4K خود را به‌لطف دو مدل دیگر به نام‌های A80J و X90j، با دو نمایشگر متفاوت گسترش داده است. اولین مدل با نمایشگرهای OLED از ۵۵ تا ۷۷ اینچ موجود خواهد بود؛ درحالی‌که مدل دیگر از نمایشگر LCD با نور پس‌زمینه LED بهره می‌گیرد و از قرار معلوم، با ابعاد بزرگ‌تر از ۱۰۰ اینچ آماده‌ی سفارش است.

تماشا در یوتیوب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات