OLED برنده‌ رقابت با QLED شد

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در مقایسه‌ای که نتیجه‌ی آن از قبل مشخص بود، اولد برنده‌ی قاطع رقابت با کیولد شد. در این مسابقه، ۲۹ نفر از ۳۰ نفر شرکت‌کننده، به نفع اولد رأی دادند.
تبلیغات

اولد مخفف عبارت Organic Light Emitting Diode است و به دسته‌ای از ال‌ای‌دی‌ها گفته می‌شود که به‌صورت اورگانیک (مجموعه‌ای) در کنار یکدیگر قرار داده شده‌اند. اولدها نیاز به نور پس‌زمینه ندارند و به‌تنهایی صفحه‌نمایش را تشکیل می‌دهند.

در مقایسه‌ای که نتیجه‌ی آن از قبل مشخص بود، اولد برنده‌ی واضح رقابت با کیولد شد.

این رویداد در آکادمی بافتا واقع در لندن برگزار شد، در این مقایسه‌ تلویزیون ۵۵ اینچی فیلیپس POS9002 (اولد) و تلویزیون ۵۵ اینچیQ7F سامسونگ (کیولد) حضور داشتند. تلویزیون‌های حاضر در مسابقه از فروشگاهی خریداری شدند و توسط AVForums کالیبره و در اختیار یک گروه ۳۰ نفره قرار گرفتند. محصول شرکت فیلیپس برنده‌ی واضح به این مسابقات بود. در واقع این تلویزیون ۲۹ رأی از ۳۰ رأی ممکن را به خود اختصاص داد و آن یک رأی نیز ممتنع بود.

OLED

یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقه با نام نیکلاس می‌گوید:

شما می‌توانید تفاوت‌های بین تلویزیون اولد و کیولد را به‌راحتی تشخیص دهید. این تفاوت‌ها مانند اختلاف روز و شب هستند.

به شرکت‌کنندگان در مسابقه گفته شد که در چهار دسته‌بندی امتیازات خود را از صفر تا صد اعلام کنند. این چهار دسته‌بندی شامل کنتراست، حرکت (موشن)، شارپنس و رنگ بود. در انتها تلویزیون اولد برنده‌ی قاطع این ۴ دسته‌بندی شد. در جدول زیر می‌توانید این امتیازات را مشاهده کنید.

Philips OLED

samsung QLED LCD

Contrast

92

63

Motion

83

74

Sharpness

89

63

Colour

90

64

Total

89

66

 کیولد فناوری مربوط به ال‌سی‌دی است

امسال سامسونگ تلویزیون‌های خود را تحت نام و تبلیغات کیولد فروخته است. به هر حال این فناوری جدید نیست و در واقع یک تلویزیون ال‌سی‌دی است که یک لایه‌ی کوانتوم دات بین نور پس‌زمینه‌ی ال‌ای‌دی و پنل ال‌سی‌دی قرار دارد. سامسونگ تلویزیون‌های کیولد خود را مطابق با تلویزیون‌های اولد قیمت‌گذاری و اعلام کرده است این تلویزیون‌ها کیفیت (HDR (High Dynamic Range بهتری ارائه می‌دهند.

OLED TV

بر اساس گزارش AVForums‌، نمایش رنگ مشکی در تلویزیون‌های کیولد، به خصوص وقتی که محتوایی به‌صورت HDR نشان داده می‌شود با افزایش حداکثر روشنایی رفع شده است.

درحالی‌که یک تلویزیون ال‌سی‌دی می‌تواند از نظر تئوری به میزان روشنایی بالاتری برسد، ویدیویی با کنتراست بالا، این پنل‌ها را مجبور به افزایش مقادیر تاریک‌تر می‌کنند؛ به این معنی که تصاویر می‌توانند فلت و با کنتراست ضعیفی نمایش داده شوند. از سوی دیگر تلویزیون‌های اولد می‌توانند نقاطی با روشنایی بالا را به نحو احسن نشان دهند؛ درحالی‌که رنگ سیاه را نیز به‌صورت خالص و با کیفیت بالا به نمایش می‌گذارند. این کنتراست در محدوده‌ی داینامیکی بسیار زیاد (HDR) است.

روشنایی تلویزیون qled

فیلیپس: شگفت‌زده نشدیم

دنی تاک که سال‌ها مسئول توسعه‌ی تلویزیون‌های فیلیپس است، از نتایج حاصله شگفت‌زده نیست، به همین دلیل است که فیلیپس تصمیم به استفاده از پنل‌های اولد در تلویزیون‌های پرچم‌دار خود به‌جای استفاده از پنل‌های کوانتوم دات گرفته است و از این پنل‌ها در تلویزیون‌های رده پایین استفاده خواهد کرد.

دنی تاک، رئیس تولید و برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی فیلیپس، می‌گوید:

برای اینکه منصفانه عمل کنیم، این تست را انجام دادیم ولی نتایج بسیار روشن بود. من فکر می‌کنم همه عقیده دارند که کیولد بسیار خوب است؛ ولی تلویزیون‌ اولد در تمامی دسته‌بندی‌ها بهتر از رقیب خویش ظاهر شده است.

تلویزیون اولد 55POS9002 فیلیپس، ماه جاری در اروپا عرضه شد؛ درحالی‌که تلویزیون Q7 سامسونگ فصل بهار عرضه شده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات