چرا گوشی گلکسی S4 سامسونگ کمتر از پیش‌بینی‌ها فروخت؟

دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
نگرانی‌ها پیرامون میزان فروش گوشی هوشمند گلکسی S4 موجب شده سهام سامسونگ به پایین‌ترین حد خود در ۹ ماه گذشته برسد. اما علت چیست؟ چرا سامسونگ نتوانست گوشی هوشمند گلکسی S4-اش را آن طور که انتظار می‌رفت بفروشد؟ در ادامه به بحث و بررسی این موضوع از جوانب گوناگون خواهیم پرداخت. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

گرچه سرعت فروش گوشی هوشمند گلکسی S4 بسیار بالا بود، هنوز نتوانسته آن طور که باید و شاید به انتظاراتی که از آن می‌رفت پاسخ دهد. همین موضوع نیز موجب افت ارزش سهام این کمپانی در بازار بورس شد. تحلیلگران هم با پایین آوردن پیش‌بینی‌های خود پیرامون میزان فروش این محصول، مهر تأییدی بر این موضوع زده‌اند. از سوی دیگر، میزان سفارشات اجزای اصلی برای تولید این محصول نیز به طرز محسوسی کاهش یافته است. اما علت این نفروختن گوشی هوشمند گلکسی S4 چیست؟

رقابت‌های فزاینده

بازار گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۳ با آنچه که سامسونگ در سال پیش از آن در زمان عرضه‌ی گوشی هوشمند گلکسی S3 تجربه کرده بود بسیار متفاوت است. از سویی بسیاری به دنبال اخبار تازه از گوشی آینده‌ی اپل هستند تا نوآوری آن‌ها را در این زمینه جویا شوند، به خصوص پس از آیفون 4S نا امیدکننده. از طرف دیگر شرکت‌هایی نظیر HTC، سونی و LG نیز در کنار تولیدکنندگان انبوه چینی، بازار را به طرز بی‌سابقه‌ای اشباع کرده‌اند.

HTC با عرضه‌ی محصول موفقی چون HTC One و LG با Nexus4 و همچنین کمپانی‌های تولیدکنندۀ چینی نیز هر کدام به نوبه‌ی خود رقابت را سخت و سخت‌تر کرده‌اند.

به خصوص اینکه امسال HTC با عرضه‌ی محصول موفقی چون HTC One و LG با Nexus4 و همچنین کمپانی‌های تولیدکنندۀ چینی نیز هر کدام به نوبه‌ی خود رقابت را سخت و سخت‌تر کرده‌اند. اما زمانی که سامسونگ مشغول ساختن گوشی هوشمند گلکسی S4 خود بود، رقبای دیگری نیز در میدان حضور داشتند.

آیفون ۵ شرکت اپل تا حدودی علاقه‌مندان به این برند را سر ذوق آورد؛ LG نیز سرگرم ارائه‌ی Nexus4 خود بود و گوشی HTC One نیز استانداردی تازه را برای تولید گوشی‌های فوق هوشمند اندروید وضع کرد. حتی شرکت‌های تولیدکننده‌ی اصلی چینی که همیشه مشکلات بودجه‌ای داشتند، این بار با تولید محصولاتی جدی‌تر، قیمت‌ها را تا حد زیادی شکستند.

متأسفانه همین عوامل موجب شد تا سامسونگ نتواند حداقل تجربیات سال گذشته‌ی خود را تکرار کند و به چهارچوب‌های مالی مورد نظرش نائل آید. حتی این موضوع که سامسونگ اجزای بسیار زیادی از محصول خود را ارتقا بخشیده نیز افاقه نکرد چرا که دیگر تولیدکنندگان نیز همین رویه را در پیش گرفته‌ بودند و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی را به محصولات خود اضافه کرده‌اند؛ به گونه‌ای که خود را در حد و اندازه‌ی گوشی هوشمند گلکسی S4 نگه داشته‌اند، در حالی که در زمان عرضه‌ی گوشی هوشمند گلکسی S3، این گوشی یک سر و گردن بالاتر از سایر رقبا بود.

رقابت‌های فزاینده در زمان عرضه‌ی گوشی هوشمند گلکسی S4 کار را برای محصول تازه‌ی سامسونگی‌ها سخت‌تر از قبل کرده است.

پیش‌بینی‌هایی که غلط از آب درآمد

تخمین‌هایی که پیرامون میزان فروش گوشی هوشمند گلکسی S4 صورت گرفت حاکی از فروشی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دستگاه بود. اما پرسش اینجاست چطور این آمار و ارقام محقق نشدند، آیا صحت این پیش‌بینی‌ها را می‌بایست زیر سوال برد؟

در حالی که گوشی هوشمند گلکسی S3 بیش از ۵۰ میلیون دستگاه فروش داشت؛ بازار گوشی‌های فوق پیشرفته به طور فزاینده‌ای اشباع شده است. شتاب بازار به سوی محصولاتی این چنینی به شدت کاسته شده و در مناطقی نظیر اروپا و ایالات متحده میزان اشباع بازار از دیگر مناطق بسیار بیشتر است.

کاربران گوشی‌های پیشرفته قراردادهای ۲ ساله با اپراتورها می‌بندند، بیشتر کاربران گوشی هوشمند گلکسی S3 یا گلکسی Note 2 حتی اگر مایل باشند، نمی‌توانند به محصول جدید سامسونگ به روز رسانی نمایند.

با توجه به این موضوع که اغلب کاربران گوشی‌های پیشرفته قراردادهای ۲ ساله با اپراتورها می‌بندند، بیشتر کاربران گوشی هوشمند گلکسی S3 یا گلکسی Note 2 حتی اگر مایل باشند، نمی‌توانند به محصول جدید سامسونگ به روز رسانی نمایند. اگر این موضوع را در نظر بگیریم که در بازاری ایده‌آل، ۵۰ میلیون گوشی هوشمند گلکسی S3 به فروش رفته است، تصور اینکه گوشی هوشمند گلکسی S4 بتواند رقمی دو برابر آن را ثبت کند، بسیار دشوار می‌نماید.

ظاهری مشابه

علی رغم به کار گیری نمایشگر Full HD از نوع Super AMOLED و پردازنده‌ی پرقدرت چهار هسته‌ای Snapdragon 600، گوشی هوشمند گلکسی S4 از سوی آیفون 4S اپل تهدید شده و دارای ظاهری بسیار مشابه محصول پیشین کمپانی سامسونگ یعنی S3 است؛ که خود نقطه‌ی ضعفی برای این محصول به شمار می‌رود.

اما بدترین بخش این سناریو آن است که سامسونگ در کمپین تبلیغاتی خود برای گلکسی S2 محصول آیفون 4S را مدت‌ها به خاطر شباهتش به آیفون 4 کوبیده بود. در حالی که خود گرفتار همین رویه‌ی منکوب شده، گردید.

مهم‌ترین انتقادی که به گوشی گلکسی S3 وارد بود، اینکه جنس بدنه‌ی آن از پلاستیک بود. متأسفانه سامسونگ همین رویه را در تولید گوشی جدید نیز ادامه داد در حالی که HTC با تولید بدنه‌ای فلزی برای گوشی HTC One، بازار را در این زمینه تحت تأثیر خود قرار داد.

مهم‌ترین انتقادی که به گوشی گلکسی S3 وارد بود، اینکه جنس بدنه‌ی آن از پلاستیک بود. متأسفانه سامسونگ همین رویه را در تولید گوشی جدید نیز ادامه داد در حالی که HTC با تولید بدنه‌ای فلزی برای گوشی HTC One، بازار را در این زمینه تحت تأثیر خود قرار داد.

البته اگر بگوییم ظاهر گوشی هوشمند گلکسی S4 بهتر از نمونه‌ی قبلی نیست، بی انصافی کرده‌ایم چرا که به حق بهینه‌سازی‌های متعددی در آن روی داده است. و قرار گرفتن محصول تازه‌ی سامسونگ پس از One از منظر طراحی نشان از بی کار ننشستن رقبا دارد.

از نظر نرم‌افزاری، گوشی هوشمند گلکسی S4 از چهارچوب‌های طبیعی طراحی که در گلکسی قبلی نیز استفاده شده بهره برده است. و در حالی که برخی شباهت این دو محصول و عدم نیاز به یادگیری مجدد را نقطه‌ی عطف و مثبت می‌دانند، باز هم HTC از نظر نرم‌افزاری و رابطی که برای گوشی جدید خود در نظر گرفته، گوی سبقت را از کره‌ای‌ها ربود. HTC دست به طراحی مجدد رابط گرافیکی Sense خود زد و آن را به طور کامل دست خوش تغییر و بهینه‌سازی قرار داد.

برند سازی به گونه‌ای گمراه کننده

تصمیم سامسونگ مبنی بر نام‌گذاری خانواده‌ی گوشی‌های فوق پیشرفته‌اش با نام گلکسی، به محبوبیت و شناخت این محصولات انجامید. گوشی Galaxy S4 Active نمونه‌ی ضد آب، گوشی Galaxy S4 Mini نمونه‌ی کوچک‌تری از Galaxy S4 در فروشگاه گوگل‌پلی برای علاقه‌مندان مجهز به اندروید خالص و گوشی Galaxy S4 Zoom نیز برای عاشقان عکاسی است.

SamsungDevices

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت اندروید حق انتخاب است؛ اما گاهی این انتخاب‌ها آنچنان زیاد می‌شود که به گمراهی و گیج شدن خریدار می‌انجامد. گاهی پرسش این نیست که آیا باید گوشی هوشمند گلکسی S4 خرید یا خیر؛ بلکه خریداری کدامیک از این گوشی‌ها که مناسب نیاز فرد باشد خود پرسشی تمام عیار است. حتی تعداد خریدارانی که در انتظار روایت دیگری از گوشی‌های خانواده‌ی گلکسی S4 هستند نیز کم نیست.

شباهت بیش از اندازه!

این حقیقت که سامسونگ از زبان طراحی مشابهی برای تمامی گوشی‌های هوشمندش پیش از گلکسی S3 بهره برده، موضوع تازه‌ای نیست. اما همین موضوع در کاهش خرید S4 نیز بی تأثیر نبوده است. تقریباً تمامی گوشی‌های هوشمند سامسونگ شبیه هم هستند. فرقی نمی‌کند یک گوشی ۶۰۰ دلاری فوق پیشرفته خریداری نمایید یا از گوشی‌هایی که به صورت رایگان توسط اپراتورها عرضه می‌شود استفاده کنید. در حالی که ممکن است برخی از افراد از این موضوع احساس رضایت کنند، افرادی که از گوشی‌های گران قیمت سامسونگ خریداری کرده‌اند بیشتر به دنبال متمایز بودن هستند.

سامسونگ چطور می‌تواند به روند موفق پیشین بازگردد؟

سامسونگ یک شرکت چند میلیارد دلاری است که در حوزه‌های گوناگونی مشغول به فعالیت است. البته در این اواخر، بخش تولید گوشی‌های هوشمند این کمپانی خوش درخشیده و خود را در عرصه‌ی جهانی مطرح کرده است؛ به گونه‌ای که به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در جهان بدل شده است.

مهم‌ترین محصولی که عرضه‌ی آن پیش روی سامسونگ است، همانا گلکسی Note 3 است؛ گجتی که می‌تواند نقشی کلیدی در معادلات ایفا کند. و در حالی که سامسونگ موجب محبوبیت گوشی‌های هوشمند صفحه بزرگ شد، سال ۲۰۱۳ با حضور رقبای گوناگونی همراه شد. گوشی Xperia Z Ultra و LG Optimus G Pro تنها دو مورد از رقبایی هستند که در کنار شرکت HTC – که شایعاتی مبنی بر تولید محصولی مشابه Note سامسونگ را در دستور کار دارد – می‌توانند بازار سامسونگ را به خوبی کساد کنند!

Note3Concept

به همین روی، سامسونگ نیاز دارد تا مطمئن شود که Note 3 می‌تواند حضور گسترده‌ی رقبا را تاب و تحمل کرده و گامی استوار به جلو بردارد. طراحی این سخت‌افزار جدید می‌تواند خریداران را تحت تأثیر قرار دهد؛ به خصوص اینکه سامسونگ می‌تواند از فلز برای ساخت بدنه‌ی گلکسی Note 3 بهره ببرد و آب رفته را به جوی باز گرداند.

با نگاه بیشتر به آینده‌ی پیش روی سامسونگ، گوشی گلکسی S5 را می‌توان نخستین هوشمند تولیدی این کمپانی کره‌ای دانست که دارای صفحه‌ی نمایشگر منعطف است و شاید قادر باشد رکوردها را برای سامسونگ بشکند و سود سرشاری را عاید آن‌ها کند.

جمع‌بندی

بی شک گوشی گلکسی S4 اگر اقبال بیشتری می‌یافت رکوردهای بسیاری را می‌شکست، اما حقیقت آن است که کاربران گوشی‌های هوشمند بازاری رو به اشباع مواجه هستند. به نظر شما سامسونگ خواهد توانست سلطه‌ی خود بر بازار گوشی‌های هوشمند را ادامه دهد؟ آیا تولید محصولی نظیر گلکسی S4 کفایت می‌کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات