گوگل بر روی فناوری ترجمه همزمان زبان‌های مختلف کار می‌کند

شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱
مطالعه 2 دقیقه
گوگل همواره به کار کردن روی فناوری‌های آینده، مانند عینک هوشمند و پروژه Loon، در آزمایشگاه‌های مخفی خود مشهور است. حال به نظر می‌رسد محققان این شرکت در تلاش هستند تا پلتفرم ترجمه هم‌زمان زبان‌های مختلف را ایجاد کنند.‎ این اقدام باعث خواهد شد تا انقلابی در زمینه ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به وجود آید.
تبلیغات

با توجه به سخنان «هوگو بارا»، نایب رئیس بخش اندروید در گوگل، این شرکت به‌شدت مشغول توسعه یک فناوری جدید است تا بتواند به صورت تقریباً هم‌زمان، به ترجمه زبان‌ها بپردازد. البته که این پروژه در مراحل ابتدایی طراحی به سر می‌برد.

محققان این پروژه در آزمایشگاه Babel Initiative کمپانی گوگل مشغول کار روی توسعه فناوری ترجمه هم‌زمان هستند.

این فناوری شگفت‌انگیز، گوشی همراه شما را به یک مترجم خبره جهانی بدل خواهد کرد. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید به زبان پارسی صحبت کنید و سخنان شما بلافاصله به زبان‌های مختلف ترجمه خواهد شد.

البته چگونگی کارکرد این تکنولوژی هنوز مشخص نیست. برای مثال هنوز نمی‌دانیم که آیا سخنان، با صدای خود کاربر ترجمه و پخش می‌شوند یا سخنان ابتدا به متن تبدیل شده و سپس به زبان‌های مختلف ترجمه خواهند شد.

بارا در این باره می‌گوید:

از ابتدای مطرح شدن ایده این فناوری تا شکل گیری مراحل ابتدایی کار، بیش از هزاران نمونه آزمایشی از این طرح پیاده‌سازی شده است.

وی معتقد است که تا عرضه رسمی این فناوری در غالب یک محصول و استفاده طیف وسیعی از کاربران از آن، چندین سال زمان باقی مانده است.

«جاش استل»، مهندس بخش ترجمه در گوگل می‌گوید:

هدف ما این است که شما قادر باشید در آن واحد، جملات و عبارات را از یک زبان، به زبانی دیگر ترجمه کنید. به همین خاطر، ما تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا به این هدف دست یابیم.

با استناد به نتایج به دست آمده از موتور جستجوی گوگل، در حال حاضر بیش از 6,500 زبان زنده، در سرتاسر جهان وجود دارند. این نشان‌دهنده این است که گوگل راه درازی را در پیاده‌سازی کامل این فناوری در پیش دارد.

بیایید دنیایی را تصور کنیم که هر کسی بتواند به هر زبانی که دوست داشت صحبت کند و صحبت‌های او بلافاصله به زبان مخاطب ترجمه و پخش شود. آیا این شگفت‌انگیز نیست؟‎

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات