برند خاطره‌انگیز بلک‌بری هنوز زنده است؛ همکاری با AMD برای «انقلاب» صنعت رباتیک

چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
سیستم رباتیک با دقت بالا
بلک‌بری و AMD می‌خواهند سیستم‌های رباتیک را دقیق‌تر و مطمئن‌تر کنند.
تبلیغات

بلک‌بری، شرکتی نمادین که پیش‌تر به‌خاطر تلفن‌های همراه خاصش شناخته می‌شد، هنوز زنده است و با نام بلک‌بری QNX در زمینه‌های امنیت‌ سایبری و اینترنت اشیاء و ارائه‌ی راهکارهای نرم‌افزاری برای بسیاری از خودروسازان جهان فعالیت می‌کند. حال این شرکت قصد دارد تا با همکاری AMD، صنعت رباتیک را با پلتفرمی جدید متحول کند.

طبق اعلام AMD و بلک‌بری در کنفرانس Embedded World در آلمان، هدف از همکاری این است که با ترکیب سیستم‌عامل بلک‌بری QNX با ماژول‌های پردازنده‌ی Kria K26 شرکت AMD، بستری برای نسل بعدی سیستم‌های رباتیک ایجاد شود. با این راهکار یکپارچه‌ی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌توان به عملکرد لحظه‌ای بهبودیافته و تأخیر کمتر و جبرگرایی بهتر در کاربرد‌های رباتیک دست یافت.

به‌بیان بهتر، اساساً ربات‌های مجهز به پلتفرم جدید AMD و بلک‌بری باید بتوانند کارها را با دقت و پاسخ‌دهی و اطمینان‏‌پذیری بیشتری انجام دهند. به‌لطف کاهش تأخیر، عملکرد ربات‌ها سریع‌تر خواهد شد و بهبود جبرگرایی بدین معنی است که ربات می‌تواند اعمال محول‌شده به آن را به‌طور مداوم و به همان صورت خواسته‌شده تکرار کند.

برد توسعه‌ی سیستم یکپارچه‌ی جدید بلک‌بری و AMD
برد توسعه‌ی سیستم یکپارچه‌ی جدید بلک‌بری و AMD که در کنفرانس Embedded World به‌نمایش درآمد

چنین سطحی از دقت و تکرارپذیری برای حوزه‌هایی مانند جراحی رباتیک و وسایل نقلیه‌ی خودران بسیار مهم است که ایمنی در آن‌ها حرف اول را می‌زند. گرنت کورویل، معاون محصول و استراتژی در بلک‌بری QNX، می‌گوید که این فناوری تضمین می‌کند وظایف رباتیک حیاتی هربار با همان سطح دقت و پاسخ‌دهی اجرا شوند.

درون ماژول Kria شرکت AMD پردازنده‌ی آرم با واحد FPGA ترکیب شده است تا قابلیت‌هایی مانند ترکیب حسگرها (Sensor Fusion یا ترکیب داده‌های چندین حسگر برای رسیدن به نتایجی دقیق‌تر)، پردازش داده‌ی کارآمد، کنترل لحظه‌ای (Real-Time Control) و شبکه‌سازی صنعتی (Industrial Networking) ممکن شوند. این سخت‌افزار تخصصی به‌طور یکپارچه با سیستم‌عامل میکروکرنل QNX شرکت بلک‌بری کار می‌کند.

هنوز مشخص نیست که این همکاری واقعاً همان‌طور‌که ادعا می‌شود، «انقلابی» خواهد بود یا نه؛ اما قطعاً شروع موفقی برای به‌کارگیری سیستم‌های رباتیک پیشرفته‌تر و مطمئن‌تر در صنایع مختلف است.

سیستم‌های یکپارچه‌ی حاصل همکاری بلک‌بری و AMD از همین‌حالا برای مشتریان صنعتی بلک‌بری دردسترس هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات