افزایش حقوق راننده‌ها؛ تاکسی آنلاین اوبر اعتراض کرد

شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو اوبر / Uber روی بدنه یک خودرو سفید
تصویب آیین‌نامه‌‌ای جدید در مینیاپولیس برای افزایش دستمزد رانندگان، به خروج اوبر و لیفت از این شهر ختم شد.
تبلیغات

اوبر و لیفت پس‌ از تصویب آیین‌نامه‌ی شورای شهر مینیاپولیس که حقوق رانندگان را افزایش می‌دهد، خدماتشان را در این شهر متوقف می‌کنند. هر دو شرکت می‌گویند با اجرایی‌شدن قانون جدید در ماه می ۲۰۲۴ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳)، دیگر خدمات تاکسی آنلاین را در این شهر ارائه نخواهند داد.

طبق قانون جدید، دستمزد رانندگان به‌ازای طی‌کردن هر مایل (۱٫۶ کیلومتر) مسافت به ۱٫۴ دلار یا ۵۱ سنت در هر دقیقه می‌رسد. این قانون ابتدا در هفته‌ی گذشته به‌تصویب رسید اما جیکوب فری، شهردار مینیاپولیس، آن را وتو کرد. اعضای شورای شهر روز پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته با ۱۰ رأی موافق دربرابر ۳ رأی مخالف، وتوی شهردار را لغو کردند.

سی‌‌جی مکلین، سخنگوی لیفت، مصوبه‌ی جدید شهر مینیاپولیس را عمیقاً ناقص توصیف کرد؛ زیرا این نرخ‌ها قبل‌ از انتشار تحقیقی که حداقل دستمزد رانندگان را ۱۵٫۵۷ دلار در ساعت می‌داند، تعیین شده‌ است.

مطالعه‌ی مذکور بیش‌ از ۱۸ میلیون سفر انجام‌شده در سال ۲۰۲۲ را مورد بررسی قرار داد و در نتیجه‌ی آن مشخص شد رانندگان می‌توانند حداقل دستمزد را با نرخ‌های ۱٫۲۱ دلار در هر مایل و ۴۹ سنت در هر دقیقه دریافت کنند. مکلین می‌گوید: «ما از حداقل استاندارد درآمد برای رانندگان پشتیبانی می‌کنیم اما این کار باید به روشی صادقانه انجام شود تا خدمات برای مسافران مقرون‌به‌صرفه باقی بماند.»

جاش گلد سخنگوی اوبر به‌ ورج گفت از تصمیم شورا مبنی‌بر نادیده‌گرفتن داده‌ها و خارج‌کردن اوبر از شهر مأیوس شده است. اوبر می‌گوید اقدام شورای شهر مینیاپولیس حدود ۱۰ هزار راننده را بیکار می‌کند. گلد می‌گوید: «ما می‌دانیم با همکاری همه‌ی سهامداران، رانندگان، مسافران و رهبران ایالتی می‌توانیم به قوانین جامعی در سرتاسر ایالت دست یابیم که حداقل دستمزد عادلانه را برای رانندگان تضمین و از استقلال آن‌ها محافظت می‌کند و هزینه‌های مسافران را نیز در حد مقرون‌به‌صرفه نگه می‌دارد.»

جمال عثمان، عضو شورای شهر مینیاپولیس، در بیانیه‌ای گفت سواری‌های مقرون‌به‌صرفه نباید به قیمت از بین رفتن رفاه رانندگان تمام شود. او گفت رانندگان خانواده دارند و مثل سایر کارگران باید حداقل دستمزد آبرومندانه را دریافت کنند. عثمان افزود: «این رأی به اوبر، لیفت و شهردار نشان داد شورای شهر مینیاپولیس اجازه نخواهد داد جامعه‌ی آفریقای شرقی یا هر جامعه‌ای برای نیروی‌ کار ارزان، استثمار شود.»

تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا، سال گذشته لایحه‌ای را وتو کرد که باعث افزایش دستمزد رانندگان اوبر و لیفت در سرتاسر ایالت می‌شد. والز در آن زمان گفت مینه‌سوتا را به یکی از گران‌ترین ایالت‌ها برای خدمات سواری در کشور تبدیل می‌کند.

با توجه به اینکه لیفت و اوبر می‌گویند مینیاپولیس را ترک خواهند کرد، نگرانی‌ها درمورد نحوه‌ی رفت‌وآمد در شهر و تأثیر آن بر افراد دارای معلولیت همچنان وجود دارد. گزارشی از سوی اکسیوس نشان می‌دهد مینیاپولیس فقط ۳۹ راننده‌‌تاکسی دارای مجوز دارد که بسیار کمتر از ۲٬۰۰۰ راننده‌ تاکسی آن در سال ۲۰۱۴ است.

برخی از نواحی آمریکا درحال حاضر حداقل دستمزد را برای رانندگان و پیک‌های تحول غذا تعیین کرده‌اند. سال گذشته شهر نیویورک قانون جدیدی تصویب کرد که حداقل دستمزد رانندگان را به حدود ۱۸ دلار در ساعت افزایش می‌دهد، درحالی‌که سیاتل قانونی دارد که شرکت‌هایی مثل اوبر، دوردش و اینستاکارت را ملزم می‌کند به رانندگان خود مرخصی با حقوق پرداخت کنند. اوبر همچنین درسال ۲۰۲۱ پرداخت حداقل دستمزد به رانندگان در بریتانیا را آغاز کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات