ربات جنجالی پلیس نیویورک بازنشسته شد

یک‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
ربات پلیس k5 در کنار شهردار نیویورک
پلیس نیویورک سرانجام رباتی را که قرار بود به نظارت در مترو شهر بپردازد، بازنشسته کرد.
تبلیغات

در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر ۱۴۰۲)، پلیس شهر نیویورک رباتی موسوم‌ به K5 با وزن ۱۸۱ کیلوگرم و ارتفاع حدود ۱٫۶ متر را که توسط استارتاپ Knightscope ساخته شده بود، در یکی از ایستگاه‌های مترو به‌کار گرفت.

ربات پلیس K5 وظیفه داشت که در تمام طول روز و شب، روی چرخ‌های کوچک خود حرکت کند تا به‌کمک دوربین‌های چندگانه و ارتباطات دوطرفه‌اش، امنیت مناطق تحت مأموریت خود را بهبود بدهد.

ربات پلیسی K5 در پارکینگ

بعد از مدتی مشخص شد که پلیس رباتیک توانایی خوبی در انجام مأموریت‌ها ندارد و مشکلاتی را برای نیروهای دیگر ایجاد می‌کند. K5 در نهایت نتوانست عملکرد رضایت‌بخشی را از خودش به‌نمایش بگذارد و پلیس نیویورک آن را کنار گذاشتند.

تقریباً چهار ماه بعد، روزنامه‌ی نیویورک تایمز گزارش کرد که K5 به‌طور رسمی بازنشسته شده و هم‌اکنون در بخش فراموش‌شده‌ای از یکی از پرترددترین ایستگاه‌های مترو نیویورک، در حال استراحت است.

شکست پروژه‌ی K5 نمونه‌ی روشنی از به‌کارگیری اموال عمومی توسط پلیس برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های ارزیابی‌نشده‌‌ای محسوب می‌شود که قرار است با نیروی انسانی جایگزین شوند.

پیش از این نیز در سال ۲۰۲۱، از سگ رباتیک Digidog شرکت بوستون داینامیکس در برخی مأموریت‌های چالش‌برانگیز پلیس آمریکا استفاده شد؛ اما بعد از مدت کوتاهی به بازنشسته شدن آن انجامید.

یکی از افسران پلیس نیویورک اظهار کرد: «من آن (ربات K5) را سطل زباله‌ای روی چرخ توصیف کردم، اما به‌نظر می‌رسد که حتی در این حد هم خوب کار نمی‌کند.»

تصور پلیس نیویورک در استفاده از ربات این بود که حضور دائم و توانایی آن در برقرار کردن ارتباط با افراد می‌تواند در کاهش وقوع جرم مؤثر باشد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات