اپل و مایکروسافت برای فرار از قانون جدید اروپا، گل‌به‌خودی زدند

سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تیم کوک در حال تفکر / Tim Cook
اپل و مایکروسافت استدلال کرده‌اند که آی‌مسیج و بینگ برای قرارگرفتن در فهرست پلتفرم‌های «دربان» اتحادیه‌ی اروپا، بیش‌از‌حد کوچک‌اند.
تبلیغات

اپل و مایکروسافت در تلاش‌اند برچسب «دربان» را که اتحادیه‌ی اروپا به بینگ و آی‌مسیج نسبت داده است، از این دو سرویس حذف کنند. اروپا با همین برچسب می‌تواند قوانین سرسختانه‌ای برای بینگ و آی‌مسیج در نظر بگیرد؛ قوانینی که مایکروسافت و اپل حاضر به تبعیت از آن‌ها نیستند.

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، دو شرکت مایکروسافت و اپل به‌صورت محرمانه و جداگانه استدلال کرده‌اند که سرویس نرم‌افزاری آن‌ها به اندازه‌ای بزرگ یا قدرتمند نیست که هدف محدودیت‌های قانون بازارهای دیجیتال قرار بگیرد. اتحادیه‌ی اروپا این قانون را با هدف تقویت رقابت در حوزه‌ی فناوری، از ماه گذشته اجرایی کرده است.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه‌ی اروپا، روز ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) فهرست شرکت‌ها و سرویس‌هایی را که «دربان» محسوب می‌شوند، منتشر می‌کند. این پلتفرم‌های قدرتمند که بر اساس درآمد و تعداد کاربرانشان انتخاب شده‌اند، ملزم‌ به رعایت یک‌سری قوانین با محوریت «تعامل‌پذیری» و «رقابت» خواهند شد.

مدتی پیش تأیید شد که اپل و مایکروسافت به‌همراه آمازون، آلفابت، متا، بایت‌دنس و سامسونگ جزو فهرست دربان‌های اتحادیه‌ی اروپا هستند؛ اما این وظیفه‌ی کمیسیون اروپا است که مشخص کند چه بخشی از کسب‌و‌کار این شرکت‌ها تحت پوشش قانون بازارهای دیجیتال قرار بگیرد.

اتحادیه‌ی اروپا به شرکت‌های دربان تا ۶ ماه فرست می‌دهد که با قوانین سازگار شوند. بدین ترتیب اگر اپل و مایکروسافت در فهرست قرار بگیرند، باید تا مارس ۲۰۲۴ (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) تغییرات لازم را در آی‌مسیج و بینگ اعمال کنند، در غیر این‌ صورت مشمول جریمه خواهند شد.

بر اساس گفته‌ی فایننشال تایمز، «بعید است» مایکروسافت مشکلی با ورود ویندوز به فهرست پلتفرم‌های دربان داشته باشد. این شرکت استدلال کرده که سهم کوچک بینگ در بازار موتورهای جست‌و‌جو، باعث می‌شود این سرویس از پیش‌نیازهای لازم برای ورود به فهرست دربان‌ها بهره‌مند نباشد. مایکروسافت می‌گوید فراهم‌سازی دسترسی کاربران به موتورهای جست‌و‌جوی رقیب (یکی از بندهای قانون بازارهای دیجتال)، در نهایت به بینگ ضربه می‌زند.

از ماه‌ها پیش شایعه شده است که اپل روی راهکارهای جدیدی کار می‌کند تا انتشار فروشگاه‌های آنلاین متفرقه در سیستم‌عامل iOS امکان‌پذیر شود. اپل به‌موجب قانون بازارهای دیجیتال، مجبور خواهد شد که بارگیری جانبی (سایدلود) اپلیکیشن‌ها را نیز به کاربرانش ارائه دهد.

یکی از پیش‌نیازهای قانون بازارهای دیجیتال این است که پلتفرم‌ها حداقل ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه داشته باشند. اگر آی‌مسیج به فهرست اتحادیه‌ی اروپا اضافه شود، اپل مجبور خواهد بود که بین این نرم‌افزار و سایر سرویس‌های پیام‌رسان ارتباط ایجاد کند.

اپل استدلال کرده که آی‌مسیج ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه ندارد و نباید وارد فهرست شود. این شرکت هیچ‌گونه جزئیاتی درباره‌ی آی‌مسیج به‌صورت رسمی ارائه نداده است، اما بر اساس تخمین مؤسسه‌های مستقل، آی‌مسیج ممکن است در سراسر دنیا یک میلیارد کاربر داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات