فناوری خودران تسلا وارد خودروی شرکت‌های دیگر می‌شود

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
خودرو تسلا رودستر ۲ در جاده با سرعت بالا
ایلان ماسک گفته است که فناوری خودران تسلا (FSD) وارد خودروهای یک شرکت بزرگ خواهد شد.
تبلیغات

ایلان ماسک بامداد امروز به وقت ایران در جدیدترین کنفرانس مالی تسلا گفت خودروساز بزرگ آمریکایی در حال مذاکره است تا مجوز استفاده از فناوری کمک‌راننده‌ی FSD (یا Full Self-Driving) را به یک شرکت خودروساز بزرگ دیگر بفروشد. ایلان ماسک نام شرکت دیگر را اعلام نکرده، اما گفته است که فروش مجوز FSD همواره بخشی از برنامه‌ی تسلا بوده است.

ایلان ماسک در جلسه‌ی بامداد امروز گفت: «ما تلاش نمی‌کنیم که این [=FSD] را برای خودمان نگه داریم. ما از فروش این فناوری به دیگران، بسیار خوشحال هستیم.»

بر اساس گزارش ورج، این نخستین باری نیست که ایلان ماسک درباره‌ی فروش مجوز FSD به سایر خودروسازان صحبت می‌کند. او ماه گذشته در توییتر گفت تسلا می‌خواهد تا حد امکان برای سایر شرکت‌های خودروساز مفید باشد: «تسلا همچنین خوشحال می‌شود که مجوز Autopilot یا FSD یا سایر فناوری‌هایش را بفروشد.»

سیستم‌های کمک‌راننده‌ی اکثر شرکت‌های خودروساز برای استفاده‌ی محدود در بزرگراه‌ها کاربرد دارند، با این‌حال تسلا به رانندگانش امکان می‌دهد از FSD در جاده‌های محلی دارای تابلوی راهنمایی و رانندگی نیز استفاده کنند.

سیستم کمک‌راننده‌ی تسلا، شتاب و کاهش سرعت را کنترل می‌کند و توانایی گردش به سمت راست و چپ را نیز دارد. سیستم‌های این چنینی معمولا به هنگام گردش به سمت راست و چپ با مشکل مواجه می‌شوند، اما FSD تسلا عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.

FSD همچنین می‌تواند تابلوهای راهنمایی و رانندگی و سایر علائم جاده را تشخیص دهد. FSD زمانی فعال می‌شود که راننده به جاده توجه کند تا در مواقع نیاز کنترل خودرو را در دست بگیرد.

سیستم کمک‌راننده‌ی تسلا تاکنون بارها خبرساز شده است. برخی از منابع می‌گویند این سیستم از سال ۲۰۱۹ به بعد در ۷۳۶ تصادف خودروهای تسلا نقش داشته؛ تصادف‌هایی که ۱۷ کشته بر جای گذاشته‌اند.

تسلا سال گذشته به‌طور موقتی FSD را از دسترس خارج کرد، چون آژانس فدرال ارشد آمریکا گفت این سیستم کمک‌راننده با «خطر تصادف» همراه است. زمان کوتاهی پس از رفع مشکلات FSD، این سیستم مجددا در دسترس قرار گرفت.

FSD تنها فناوری تسلا نیست که به خودروی سایر شرکت‌ها راه پیدا می‌کند. خودروساز تحت مدیریت ایلان ماسک سال گذشته سیستم شارژ خودروهایش را به‌صورت عمومی در دسترس قرار داد تا امکان شارژ خودروی شرکت‌هایی مثل فورد و جنرال موتوروز و مرسدس بنز و ولوو نیز با شارژرهای تسلا فراهم شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات