دروغ‌گویی ایلان ماسک درباره فناوری خودران زیر ذره‌بین مقامات آمریکا

شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک نگران Elon Musk در حال درست کردن کراوات
به ادعای منابع آگاه، کمیسیون SEC آمریکا تحقیقاتی علیه ایلان ماسک به راه انداخته است که روی فناوری خودران خودروهای تسلا تمرکز دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تحقیقات جدیدی علیه ایلان ماسک با تمرکز بر ادعاهای فناوری خودران در خودروهای تسلا، به راه انداخته است.

تحقیق متمرکز بر ایلان ماسک بخشی از تحقیقات گسترده‌تری است که کمیسیون SEC روی تسلا انجام می‌دهد و در تلاش است مشخص کند که ادعاهای این شرکت دررابطه‌با سرویس‌های کمک‌راننده‌ی FSD و Autopilot با واقعیت هم‌خوانی داشته‌اند یا نه.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار به‌طور معمول قبل از ثبت شکایت رسمی، هیچ جزئیاتی درباره‌ی تحقیقات خود اعلام نمی‌کند. به همین دلیل طبیعی است که این کمیسیون به درخواست رسانه‌ها برای شفاف‌سازی درباره‌ی گزارش بلومبرگ پاسخ ندهد. با این‌وجود می‌توان دلیل اصلی آغاز تحقیقات علیه ایلان ماسک را حدس زد.

تسلا سال ۲۰۱۶ ویدیوی معروفی پخش کرد که یکی از خودروهای این شرکت را در حالت کاملا خودران نشان می‌داد. هفته‌ی گذشته یکی از مهندسان ارشد پروژه‌ی Autopilot (سیستمی نیمه‌خودران برای کمک به راننده) ادعا کرد ویدیوی موردبحث تقطیع شده است. چند روز بعد بلومبرگ در گزارشی اختصاصی اعلام کرد ویدیوی سال ۲۰۱۶ را ایلان ماسک شخصا کارگردانی کرده است.

مسئله‌ی اصلی، ایمن نبودن فناوری کمک‌راننده‌ی تسلا نیست. کمیسیون بورس و اوراق بهادار با شرکت‌های عمومی یا خصوصی که مدیران‌شان ادعاهای نادرست مطرح کنند، به شیوه‌ی قانونی مقابله می‌کند. به احتمال زیاد محوریت تحقیقات این کمیسیون، دروغ‌گویی تسلا درباره‌ی فناوری کمک‌راننده است.

ماسک پیش‌تر به دفعات اعلام کرده که FSD به سیستمی کاملا خودران تبدیل می‌شود، اما تاکنون چنین هدفی عملی نشده است (حتی نام کامل این سیستم یعنی Full Self-Driving نیز گمراه‌کننده است).

پس از پایان تحقیقات کمیسیون SEC ممکن است شاهد شکایت رسمی از ایلان ماسک در دادگاه باشیم. چنین تحقیقاتی ممکن است موانع قانونی برای فعالیت‌های ایلان ماسک در شرکت‌های سهامی عام ایجاد کنند، همان‌طور که چند سال پیش شکایت متمرکز بر توییت معروف Funding Secured ایلان ماسک را به استعفا از سِمت هیئت‌مدیره‌ی تسلا مجبور کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات