۶ قابلیت مهم امنیتی در iOS 17 و MacOS Sonoma

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ios 17
سیستم‌عامل‌های iOS17 و MacOS Sonoma از ویژگی‌های مختلفی بهره می‌برند که بخش از آن‌ها مربوط به قابلیت‌های امنیتی و حریم خصوصی است.
تبلیغات

اپل بخش زیادی از سخرانی خود در مراسم WWDC 2023 را به قابلیت‌های امنیتی و ویژگی‌های حریم خصوصی اختصاص داد. این شرکت همواره به ارائه بهترین قابلیت‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی به کاربران خود افتخار کرده است.

کوپرتینویی‌ها در این مراسم اعلام کردند که قابلیت‌های امنیتی مهمی به سیستم‌عامل‌های iOS 17 و MacOS Sonoma اضافه شده است که از پاییز سال جاری میلادی در دسترس هستند. حالا در این مطلب، ۶ قابلیت مهم امنیتی و حریم خصوصی این دو سیستم‌عامل را بررسی خواهیم کرد.

iOS 17

۱. قفل شدن برگه‌های مرور خصوصی سافاری در حالت غیرفعال

مرورگر سافاری سال‌ها است که از قابلیت مرور خصوصی (Private Browsing) برای جستجوی ناشناس در وب بهره می‌برد. اپل برای افزایش مزایای این قابلیت، یک ویژگی جدید به آن اضافه کرده است تا برگه‌های مرور خصوصی که برای مدت طولانی غیرفعال هستند را قفل کند.

هنگامی که می‌خواهید مرور خصوصی خود را از سر بگیرید، می‌توانید با فیس آیدی، تاچ آیدی یا حتی رمز عبور دستگاه قفل برگه‌ها را باز کنید. این ویژگی منجر به افزایش حریم خصوصی کاربران در هنگام استفاده از سافاری می‌شود.

۲. اشتراک‌گذاری رمزهای عبور در گروه‌ها

در سیستم‌عامل macOS Sonoma، قابلیت به اشتراک گذاشتن پسوردها با دوستان و آشنایان، فراهم شده است. با وجود این قابلیت، کاربران دیگر به ابزار جداگانه‌‌ی مدیریت رمزعبور نیازی ندارند و می‌توانند گروهی ایجاد کنند تا اعضا، مجموعه‌ای از پسوردها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

قابلیت های مک او اس سونوما

همه پسوردهای اضافه شده در این گروه باقی می‌مانند و اعضا می‌توانند گذرواژه‌های جدیدی را به آن اضافه کنند. تمامی فرایندهای اشتراک‌گذاری پسوردها در بستر iCloud Keychain انجام می‌شود که از رمزگذاری سرتاسری بهره می‌برد. همچنین، با یک بار استفاده از سیستم تأیید به راحتی می‌توان گذرواژه‌ها را در مرورگر سافاری ذخیره کرد.

۳. سیستم هشدار دهنده محتواهای حساس در پیام‌ها و ایر دراپ

یکی دیگر از قابلیت‌های iOS 17 و MacOS sonoma، سیستم هشدار دهنده محتواهای حساسی است که از طریق پیام‌ها یا ایردراپ برای کاربران ارسال می‌شود. کاربران زمانی که محتوای حساسی را دریافت کردند، این سیستم اعلانی برای آن‌ها می‌فرستد و می‌پرسد که آیا می‌خواهند محتوا را مشاهده کنند یا خیر.

البته این ویژگی اختیاری است و اپل اعلام کرده که تشخیص محتواهای حساس در دستگاه انجام می‌شود. در واقع، محتواهایی که دریافت می‌کنید، با فرد دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود. این سیستم همچنین از ارسال محتواهای حساس توسط کودکان جلوگیری می‌کند. هشدار دهنده محتواهای حساس بخشی از مجموعه ویژگی‌های ایمنی ارتباطات به شمار می‌رود که اپل معرفی کرده است.

۴-کنترل تماس‌های ناشناس با قابلیت Live Voicemail

تماس‌های دریافتی ناشناس و هرزنامه‌ها در بسیاری از مواقع باعث اضطراب و نگرانی کاربران می‌شود و حتی ممکن است باعث آزار آن‌ها شود. اپل در iOS 17 قابلیت Live Voicemail را ایجاد کرده تا سیستم صوتی آیفون را ارتقا دهد. قابلیت پست صوتی زنده آیفون با رونویسی خودکار آنچه که گوینده می‌گوید، کار می‌کند؛ بنابراین، این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا تماس‌ها را دریافت کنند یا اجازه دهند به پست صوتی برود.

قابلیت لایو ترنسکریپت ios 17

قابلیت Live Voicemial به‌عنوان بخشی از هرزنامه کار می‌کند که پیش‌تر در iOS ایجاد شده بود. در نتیجه، شماره‌هایی که به‌عنوان هرزنامه شناخته می‌شوند، در پست صوتی زنده نشان داده نمی‌شوند. علاوه بر این، کاربران نیز می‌توانند تماس‌های دریافتی ناشناس را بی‌صدا کنند و Live Voicemial از زنگ زدن این شماره‌ها جلوگیری می‌کند.

۵. بررسی موقعیت مکانی با قابلیت Check in

اپل در سیستم‌عامل iOS 17 قابلیتی را با نام Check in معرفی کرده‌ است که به کاربران کمک می‌کند دوستان یا خانواده خود را هنگام رسیدن به مقصد مطلع کند. به عنوان مثال، والدین با تنظیم این قابلیت می‌توانند متوجه شوند که کودک آن‌ها به مقصد رسیده است یا خیر.

علاوه بر این، قابلیت Check in می‌تواند برخی از اطلاعات ضروری کاربران را در مواقع اضطراری به اشتراک بگذارد. به عنوان مثال، اگر کاربر به موقع به مقصد مورد نظر خود نرسیده باشد، گروهی از مخاطب‌ها می‌توانند به اطلاعاتی مانند سطح شارژ باتری آیفون، وضعیت سیگنال تلفن همراه و آخرین زمان استفاده از آیفون دست یابند. به طورکلی، قابلیت check in می‌تواند در مواقع اضطراری کمک کننده باشد.

۶. محافظت از اطلاعات کاربران در مقابل نرم‌افزارهای جاسوسی با Lockdown

امروزه نرم‌افزارهای جاسوسی که دستگاه‌های اپل را مورد هدف قرار می‌دهند، بسیار زیاد شده است. اپل برای این موضوع، حالت Lockdown را در دستگاه‌های آیفون، آیپد و مک بهبود داده است. حالت قفل پیشرفته از پیش‌فرض‌های ارتباطات بی‌سیم و اولویت‌های اشتراک‌گذاری محتواها، بهتر حفاظت می‌کند.

قابلیت Lockdown Mode اپل

علاوه بر این، به‌روزرسانی اپل حالت Lockdown را به سیستم‌عامل WatchOS اضافه کرده است. البته باید به این نکته توجه داشت که با فعال شدن این قابلیت، عملکرد دستگاه محدود می‌شود؛ بنابراین، زمانی باید Lockdown را روشن کنید که احتمال می‌دهید مورد حمله جاسوسی قرار گرفته‌اید.

جمع‌بندی

اپل با محصولات و خدمات جدید، دو پارامتر امنیت و حریم خصوصی را برای کاربران خود بیش از پیش تقویت می‌کند. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، قابلیت‌های معرفی شده در iOS 17 و MacOS sonoma برای کاربران بسیار مفید و کاربردی هستند.

همچنین این ویژگی‌ها به خوبی با سایر دستگاه‌ها مانند اپل واچ یا مک بوک ادغام می‌شوند. علاوه بر این، iOS 17 از ویژگی‌هایی بهره می‌برد که عملکرد و بهره‌وری را به خوبی بهبود می‌دهند. بنابراین، هنگامی که آیفون خود را در پاییز آپدیت می‌کنید، می‌توانید از ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی سیستم عامل جدید گوشی‌های اپل نهایت استفاده را ببرید.

منبع: makeuseof

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات