مک او اس سونوما با پشتیبانی از ویجت‌ها، گیم مود و سافاری جدید رونمایی شد

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
مطالعه 6 دقیقه
مک او اس سونوما
نسخه ۱۴ مک او اس با پشتیبانی از ویجت‌ها، Game Mode، سافاری جدید و برخی قابلیت‌های دیگر معرفی شد.
تبلیغات

اپل در جریان رویداد WWDC 2023 با معرفی نسخه‌ی چهاردهم مک او اس برای اولین بار ویجت‌ها را به سیستم‌عامل دسکتاپ خود آورده است. افزون‌براین مرورگر سافاری نیز به‌روزرسانی بزرگی دریافت کرده و همچنین شاهد حضور قابلیت Game Mode برای این سیستم‌عامل هستیم. در ادامه به‌صورت مفصل‌تر می‌توانید با ویژگی‌های جدید macOS Sonama آشنا شوید.

ویجت‌های تعاملی

پشتیبانی از ویجت‌ها، بزرگترین تغییر نسخه جدید مک او اس محسوب می‌شود و سیستم‌عامل دسکتاپ کوپرتینویی‌ها را بیش‌از پیش شبیه پلتفرم موبایل این شرکت خواهد کرد. ویجت‌ها همانند صفحه هوم اسکرین آیفون و آیپد روی دسکتاپ قرار می‌گیرند و کاربران می‌توانند بدون نصب هیچ برنامه‌ای به ویجت گالری دسترسی داشته و از همان ویجت‌های آیفون یا آیپد خود در دسکتاپ مک استفاده کنند، تنها کافی است که کاربران از یک شبکه وای‌فای مشترک استفاده کنند تا ویجت‌های آیفون و آیپد با مک سینک شوند.

ویجت های مک او اس سونوما
ویجت های مک او اس سونوما

اپل می‌گوید زمانی که کاربران روی برنامه یا پنجره‌ای سوییچ کنند، ویجت‌ها محو‌شده و با تصویر زمینه یکپارچه می‌شوند تا کاربر تمرکز خود را روی پنجره باز حفظ کند و نمایش ویجت‌ها باعث حواس‌پرتی نشود. ساختار ویجت‌ها در macOS 14 همانند ویجت‌های iOS زنده و تعاملی خواهند بود و کاربران می‌توانند از طریق آن‌ها پخش موسیقی،‌ کنترل دستگاه‌های هوشمند و اموری چون تنظیم یادآوری‌ها، هشدارها و موارد مشابه را برعهده بگیرند و بهره‌وری خود را افزایش دهند.

بهبود تجربه‌ی گیمینگ و اضافه‌شدن Game Mode

دومین ویژگی پربحت به اضافه‌شدن حالت بازی یا Game Mode برمی‌گردد. به‌کمک این قابلیت، بازی‌ها می‌توانند حداکثر توان CPU و GPU را برای فریم‌ریت‌های بالاتر به‌کار بگیرند. درواقع گیم مود، بازی را در اولویت اول پردازنده و گرافیک قرار می‌دهد تا تجربه‌ی گیمینگ روان‌تری را به‌ارمغان بیاورد. این ویژگی همچنین تاخیر صدا و ورودی را در وسایل جانبی چون ایرپاد و کنترلرهای ایکس باکس و پلی‌استیشن با دوبرابر کردن نرخ نمونه‌برداری امواج بلوتوث به حداقل خواهد رساند. گیم مود با هر بازی از جمله بازی‌هایی که اخیرا و در آینده برای مک منتشر خواهند شد، سازگاری خواهد داشت.

گیم مود مک او اس سونوما

اپل همچنین با مانور روی توانمندی تراشه‌های اپل سیلیکون از اجرای کم‌نقص و روان بازی‌ها در عین مصرف انرژی کمتر روی نسخه جدید سیستم‌عامل مک صحبت می‌کند و همکاری این شرکت با چند استودیوی مشهور نشان از آن دارد که برای بهبود وضعیت گیمینگ مک‌ها خیز برداشته اشت. انتشار عناوینی چون DEATH STRANDING DIRECTOR’S CUT, Stray, Fort Solis, World of Warcraft: Dragonflight, HUMANKIND, Resident Evil Village: Winters’ Expansion, The Medium, ELEX II, Firmament, SnowRunner, Disney Dreamlight Valley, No Man’s Sky, Dragonheir: Silent Gods, and Layers of Fear در آینده‌ای نزدیک خبر خوشی برای خوره‌های گیم علاقمند به سیستم‌عامل مک خواهد بود و همه‌ی این‌ها به‌لطف کیت جدید API متال ۳ برای بازتولید بازی‌ها از پلتفرم‌های دیگر محقق خواهد شد.

تجربه ویدئو کنفرانس هوشمندتر

تجربه جلسات غیرحضوری با قابلیت‌های جدید مک او اس سونوما در زمینه ویدئو کنفرانس بهبود یافته است. به‌کمک ویژگی جدیدی موسوم به Presenter Overlay، تصویر ارائه‌دهنده به‌صورت شناور روی محتوای درحال نمایش از سوی او قرار می‌گیرد، افزون‌بر این در درحین نمایش تصویر، امکان استفاده از جلوه‌های AR وجود دارد. همچنین بخش Screen Sharing Picker برای اشتراک‌گذاری محتوا یا صفحه بهبود یافته است.

اسکرین سیورهای جدید

مک او اس موسوم به سوناما همچنین میزبان اسکرین سیورهای جذابی شده است که درواقع فیلم‌های اسلوموشن بسیار باکیفیتی هستند که از منظر طبیعی نقاط مختلف ضبط شده‌اند که در قالب ویدیو می‌توانند به‌عنوان تصویر زمینه مک نیز تنظیم شوند. همچنین بخش لاگین به حساب کاربری نیز برای بهبود تجربه استفاده از این اسکرین سیورها به پایین صفحه انتقال داده شده است.

بهبود قابلیت‌های استفاده از راه‌دور

مک او اس سونوما

به‌لطف موتور انکود و دیکود توانمند تراشه‌های اپل سلیکون، حالت High Performance Mode به ابزار Screen Sharing نسخه جدید مک او اس اضافه شده است تا کاربران پاسخ‌گویی سریع‌تر، کیفیت تصویر بالاتر و تاخیر صدای کمتری را هنگام ریموت شدن به دستگاه‌های خود از راه دور را تجربه کنند. این ویژگی همچنین اجازه می‌دهد که تا دو نمایشگر را به‌صورت مجازی از راه دور راه‌اندازی کنند و به ویرایش ویدیو بپردازند.

به‌روزرسانی‌های سافاری

در نهایت نسخه جدید مک او اس یکی دیگر از بزرگترین تغییراتش را در مرورگر خود یعنی سافاری تجربه می‌کند. اکنون سافاری به قابلیت اشتراک‌گذاری رمزهای عبور و Passkeyها مجهز شده و سرانجام پشتیبانی از پروفایل‌های کاربری به‌آن اضافه‌شده است. ویژگی آشنایی در مرورگرهای اج، کروم و فایرفاکس که به‌کاربران اجازه می‌دهد پروفایل‌های متفاوتی برای استفاده‌های مختلف ایجاد کنند.

ویژگی های سافاری در مک او اس سونوما
ویژگی های سافاری در مک او اس سونوما

ویژگی مرور ناشناس یا همان Private Browsing نیز از نظر امنیتی بهبود یافته است و از حریم خصوصی کاربر حین مرور صفحاتی که ممکن است کاربران را ردیابی اطلاعاتی کنند، محافظت کند. همچنین در صورتی که از پنجره‌های Private برای مدتی استفاده نشود، به‌طور خودکار قفل می‌شوند. همچنین پشتیبانی‌از امکان نصب وب اپلیکیشن‌ها به‌عنوان اپلیکیشن‌های معمولی به سافاری جدید اضافه شده است.

سایر ویژگی‌ها

قابلیت های مک او اس سونوما
  • PDFهای ساده شده: قابلیتی برای پرکردن سریع فرم‌ها با استفاده از AutoFill و همچنین ارائه پیشنهادات هوشمند
  • PDFهای درون‌خطی در یادداشت‌ها: برنامه Notes اکنون PDFها و اسناد اسکن‌شده را تمام‌عرض نشان داده و کاربران می‌توانند یادداشت‌های مرتبط مانند دستورالعمل ها یا تکالیف را به هم متصل کنند.
  • سیری: جایگزین‌شدن عبارت Siri به‌جای Hey Siri برای فراخوانی دستیار سیری
  • رمزها: کاربران اکنون می‌توانند گروهی برای اشتراک‌گذاری مجموعه‌ای از رمزهای عبور ایجاد کنند. همه افراد در یک گروه می‌توانند برای به‌روز نگه‌داشتن رمزهای عبور آن‌ها را ویرایش کنند و از آنجایی که اشتراک‌گذاری از طریق iCloud Keychain انجام می‌شود، رمزگذاری سرتاسری است. علاوه بر این، کدهای تأیید یک‌بار مصرف در Mail اکنون به صورت خودکار در Safari تکمیل می‌شوند و ورود ایمن بدون خروج از مرورگر را آسان می کند.
  • پیام‌ها: کاربران می‌توانند با استیکرهای بازطراحی‌شده، بهبود ویژگی‌هایی مانند جستجو، پاسخ، گروه‌ها و همگام‌سازی با پیام‌ها در iCloud، همان نسخه جدید iMessage در 17 iOS را نیز تجربه کنند.
  • یادآوری‌ها: اضافه‌شدن فهرست‌های خرید هوشمند در برنامه Reminders. علاوه‌براین، کاربران می‌توانند فهرست‌ها را در بخش‌هایی سازماندهی کنند و با استفاده از نمای ستونی جدید، آنها را به صورت افقی مرتب کنند.
  • کیبورد: ویژگی تصحیح خودکار هوشمندتر شده و اصلاحات را دقیق‌تر و آسان‌تر انجام می‌دهد. اکنون تصحیح خودکار می‌تواند براساس کلمات ابتدا و وسط جمله، کلمات انتهای جمله را حدس زده و به تایپ سریع‌تر جملات به‌کاربران کمک کند. همچنین قابلیت تشخیص گفتار از ورودی صوتی نیز دقیق‌تر شده است.
  • حریم خصوصی و ایمنی: برخی تهمیدات امنیتی برای افزایش حریم خصوصی کاربران در بخش‌هایی مانند AirDrop ،Photo Picker، تماس‌های ورودی، پیام‌های فیس‌تایم اعمال شده است.

تاریخ انتشار MacOS Sonoma و دستگاه‌های واجد شرایط دریافت

دستگاه‌های سازگار با مک او اس سونوما عبارتند از:

  • iMac سال ۲۰۱۹ به‌بعد.
  • iMac Pro سال ۲۰۱۷ به‌بعهد
  • مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ به‌بعد
  • مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ به‌بعد
  • مک پرو ۲۰۱۹ به‌بعد
  • مک استودیو ۲۰۲۲ به‌بعد
  • مک مینی ۲۰۱۸ به‌بعد

نسخه بتای توسعه‌دهندگان مک او اس سونوما از امروز در دسترس خواهد بود. اما برای دریافت نسخه بتای عمومی آن باید تا ماه آینده منتظر بمانید. همچنین نسخه نهایی آن در پاییز امسال (احتمالا اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر) منتشر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات