امکان اجرای ایزوله و امن نرم‌افزارهای قدیمی در ویندوز ۱۱ فراهم می‌شود

سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
منوی استارت ویندوز ۱۱ - مایکروسافت سرفیس پرو ۷
مایکروسافت از امکان اجرای سریع برنامه‌های وین۳۲ در حالت مجزا را طی کنفرانس بیلد ۲۰۲۳ رونمایی کرد.
تبلیغات

کنفرانس بیلد 2023 مایکروسافت با معرفی ویژگی‌های جدیدی در ویندوز 11 و بهبودهای فروشگاه مایکروسافت در حال برگزاری است. در کنار همه این‌ها، ردمومندی‌ها بهبودهای ویندوز 11 را نیز برای کاربران عمومی و تجاری رونمایی کرده‌اند که برجسته‌ترین آن توانایی اجرای سریع برنامه‌های Win32 در حالت ایزوله است.

قرار است مایکروسافت فردا پیش‌نمایشی از برنامه‌های Win32 را به صورت مجزا برای مشتریان ویندوز 11 عرضه می‌کند. همانطور که از نام آن پیداست، این ویژگی به کاربران امکان آن‌را می‌دهد که برنامه‌های Win32 را در یک محیط ایزوله اجرا کنند تا بتوانند از بقیه سیستم عامل به منظور امنیت بیشتر، جدا یا اصطلاحاً سندباکس شوند. برای آن دسته از کاربرانی که احتمالاً با اصطلاح سندباکس (Sandbox) آشنایی ندارند باید بگوییم که این عبارت به «محیط دسکتاپ سبکی برای اجرای مجزای برنامه‌ها» اطلاق می‌شود.

درواقع ایده اصلی این است که از قابلیت‌های جداسازی ویندوز 11 برای اجرای برنامه‌های Win32 در محیطی استفاده کنیم که به اجزا و زیرسیستم‌های حیاتی ویندوز دسترسی ندارند. به‌این‌صورت اطمینان حاصل می‌شود که اگر شخصی یک برنامه Win32 در معرض خطر را به صورت مجزا اجرا کند، برای مهاجم بسیار دشوار خواهد بود که از سندباکس عبور کرده و به بقیه سیستم نفوذ کند. این قابلیت از فردا به‌صورت پیش‌نمایش عمومی برای انواع کاربران در دسترس خواهد بود.

مایکروسافت همچنین به مشتریان سازمانی در مورد پیش‌نمایش بوت ویندوز 365 یادآوری کرده است. برای آن دسته از کسانی که آشنایی ندارند؛ بوت ویندوز ۳۶۵ به دستگاه‌های تحت ویندوز 11 امکان می‌دهد به‌جای نصب محلی ویندوز، هنگام بوت مستقیماً به یک نمونه رایانه Cloud وارد شوند. دومین ویژگی سوئیچ ویندوز 365 است که رایانه‌های شخصی ابری را در ویژگی Task View (دسکتاپ مجازی) ویندوز 11 ادغام می‌کند. این ویژگی برای محیط‌هایی که سخت‌افزار بین افراد متعدد به اشتراک گذاشته می‌شود کاربردی خواهد بود و بخش‌های فناوری اطلاعات نیازی به پیکربندی سخت‌افزار جداگانه برای هر کاربر ندارند.

همچنین قابلیت‌های حریم خصوصی جدیدی از جمله پیکربندی حریم خصوصی برنامه که کاربران را قادر می‌سازد تا ویژگی‌های سنجش حضور مانند رویکرد wake on و قفل کردن هنگام نبود کاربر را مدیریت کنند. یکی دیگر از ویژگی های جدید ویندوز ۱۱، در مورد نمایش حالت اتصال VPN در نوار وظیفه است که اگر به یک VPN قابل اعتماد وصل باشید، یک نماد سپر را روی اتصال اینترنت نمایش می‌دهد که نشان‌دهنده‌ی VPN فعال است. علاوه‌براین‌ها، امکان استفاده از زیرنویس زنده برای ۱۰ زبان دیگر را نیز باید به ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ افزود.

Live Captions در ویندوز ۱۱

همه ویژگی‌های فوق‌الذکر که فردا منتشر می‌شوند، به عنوان بخشی از به‌روزرسانی Moment 3 برای ویندوز 11 هستند. در ماه ژوئن میلادی (حدود یک ماه دیگر)، ویندوز ۱۱ «هشدار داشتن مشکل» را در منوی Start روی اکانت کاربر اضافه می‌کند که با کلیک بر روی پروفایل کاربر علت مشکل پیش آمده در سیستم‌عامل را نمایش خواهد داد.

در نهایت، همکاری جدید مایکروسافت با سامسونگ و اینتل منجربه پشتیبانی از صدای بلوتوث کم انرژی (LE) شده و همچنین تجربه‌های صوتی پیشرفته‌ای را برای دستگاه‌های پشتیبانی شده مانند گلکسی بادز 2 پرو ارائه می‌دهد؛ البته کاربران برای دراختیار داشتن این قابلیت باید صبور باشند، چراکه این ویژگی با انتشار پیش‌نمایش به‌روزرسانی غیر‌امنیتی ماه می عرضه می‌شود و به‌مرور در اختیار دستگاه‌های بیشتری قرار خواهد گرفت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات