چین با توسعه «چیپلت» برای بزرگان صنعت تراشه خط‌و‌نشان کشید

یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دستگاه اسکنر تراشه سازی در حال تولید پردازنده
پژوهشگران چینی در دستاوردی قابل‌توجه موفق شده‌اند رابط اختصاصی برای تولید پردازنده بر پایه‌ی طراحی چیپلت بسازند.
تبلیغات

چین از زمان آغاز تحریم‌های گسترده‌ی آمریکا تلاش زیادی کرده است تا برای تقویت صنعت تراشه به منابع و متخصصان داخلی اتکا کند. هفته‌ی گذشته مؤسسه‌ی China Chiplet League استاندارد اختصاصی برای تولید تراشه با طراحی چیپلت معرفی کرد.

اکثر تراشه‌های امروزی (خصوصاً تراشه‌های مصرفی) طراحی یکپارچه دارند. در طراحی چیپلت چندین واحد پردازشی روی بستری واحد قرار می‌گیرند و بین آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود. چیپلت ساخت پردازنده با چند لیتوگرافی را امکان‌پذیر می‌کند و دست شرکت‌ها را برای سفارشی‌سازی نسخه‌های مختلف تراشه باز می‌گذارد. شرکت‌های بزرگی مثل اینتل هنوز در پردازنده‌های مصرفی سراغ چیپلت نرفته‌اند، اما ای ام دی شماری از پردازنده‌هایش را با این طراحی می‌سازد.

استاندارد چیپلت چین که ACC 1.0 نام دارد توسط گروهی از شرکت‌هایی که در حوزه‌ی طراحی تراشه تخصص دارند، توسعه داده می‌شود. پژوهشگران چینی در تلاش‌اند ACC 1.0 را به راهکاری مقرون‌به‌صرفه برای ساخت تراشه‌های مبتنی‌بر طراحی چیپلت تبدیل کنند.

آن‌طور که تامز هاردور می‌نویسد، توسعه‌ی استاندارد چیپلت این روزها اهمیت زیادی دارد، چون افزایش قابل‌توجه تعداد ترانزیستورها در هر نسل بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر شده است. صنعت تراشه به آرامی در حال حرکت به سمت طراحی چیپلت است. به‌لطف چیپلت می‌توان تعداد ترانزیستورها را بیشتر کرد تا بدون افزایش سرسام‌آور هزینه‌، پردازنده‌ها پرقدرت‌تر شوند.

ایجاد اکوسیستمی مناسب برای چیپلت‌ها مستلزم این است که چیپلت‌های ساخته‌شده توسط شرکت‌های مختلف باهم سازگار باشند. این باعث می‌شود که بتوان یک تراشه را توسط چند شرکت ساخت. در این راستا شرکت‌های برتر صنعت تراشه نظیر AMD و اینتل و ASE و مایکروسافت و سامسونگ و کوالکام و TSMC اتحادیه‌ی UCIe را تشکیل داده‌اند. بعید است که شرکت‌های چینی بتوانند در این اتحادیه حاضر شوند.

صنعت تراشه‌ی چین باید خودش را با جدیدترین تغییرات بازار پردازنده سازگار کند. شرکت‌های چینی نظیر SMIC و Hua Hong تراشه‌های یکپارچه را صرفاً با لیتوگرافی‌های قدیمی می‌سازند و شانس زیادی برای جذب مشتری ندارند، بااین‌حال چیپلت شانس آن‌ها را بالا می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات