مصاحبه خواندنی مدیرعامل گوگل؛ از ارتقای Bard تا ترس از توسعه سریع هوش مصنوعی

جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سوندار پیچای / Sundar Pichai مدیرعامل گوگل با عینک و کت و شلوار
مدیرعامل گوگل در مصاحبه‌ای مفصل ضمن اشاره به پیشرفت بارد در هفته‌ی آینده از نگرانی درباره‌ی توسعه‌ی سریع هوش مصنوعی سخن گفته است.
تبلیغات

سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، سرانجام به انتقادات گسترده‌ای که کاربران و تحلیلگران به چت‌بات Bard وارد کرده‌اند واکنش نشان داد. پیچای می‌گوید گوگل به‌زودی بارد را ارتقا می‌دهد و قابلیت‌های بیشتری به این سرویس اضافه می‌کند.

مدیرعامل گوگل در مصاحبه‌با پادکست Hard Fork گفت: «ما به‌وضوح مدل‌هایی با توانایی‌های بیشتر داریم. خیلی زود، شاید تا زمان پخش این پادکست، بارد را به شماری از مدل‌های توانمندتر PaLM ارتقا خواهیم داد. این کار قابلیت‌های بیشتری در زمینه‌ی استدلال، کدنویسی و پاسخ به سؤالات ریاضی به بارد اضافه می‌کند. بدین ترتیب شما در هفته‌ی آینده پیشرفت را مشاهده خواهید کرد.»

«ما مدل‌هایی با توانایی‌ بیشتر داریم»

بر اساس گزارش ورج، سوندار پیچای می‌گوید بارد مبتنی‌بر نسخه‌ی سبک مدل هوش مصنوعی LaMDA است. LaMDA مدلی است که روی دیالوگ تمرکز دارد و گوگل از مدت‌ها قبل مشغول توسعه‌ی آن بوده است: «از برخی جهات احساس می‌کنم مدل تقویت‌شده‌ی خودروی سیویک را وارد مسابقه‌ای با خودروهای قدرتمندتر کرده‌ایم.»

سوندار پیچای می‌گوید PaLM نسبت‌به LaMDA مدل زبانی جدیدتر و بزرگ‌تری است. گوگل ادعا می‌کند PaLM در مواجهه‌با وظایفی مثل استدلال مبتنی‌بر فهم انسانی و مسائل کدنویسی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

بارد حدودا ۱۰ روز پیش در دسترس کاربران قرار گرفت، اما هرگز نتوانست در حد و اندازه‌ی ChatGPT و چت‌بات موتور جست‌و‌جوی مایکروسافت بینگ بین کاربران محبوب شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بارد در حالت فعلی‌اش ضعیف‌تر از رقبا عمل می‌کند، با این‌حال همچون سایر چت‌بات‌ها می‌تواند به انواع سؤالات پاسخ دهد. البته پاسخ‌هایی که ChatGPT و Bing Chat ارائه می‌دهند روان‌تر است.

سوندار پیچای می‌گوید یکی از دلایلی که باعث شده بارد توانایی‌های محدودی داشته باشد، رویکرد محتاطانه‌ی گوگل در توسعه‌ی این چت‌بات است، موضوعی که قبلا یک مهندس سابق گوگل در گفت‌و‌گو با زومیت مطرح کرده بود. سوندار پیچای می‌گوید: «برای من مهم بود مدل توانمندتری را قبل از این‌که مطمئن شویم که توانایی مدیریت‌کردنش را داریم، در دسترس قرار ندهیم.»

سوندار پیچای همچنین با تأیید گزارش‌های قبلی گفت که دررابطه‌با پروژه‌های هوش مصنوعی با لری پیج و سرگی برین گفت‌و‌گو کرده است: «سرگی مدتی است که با مهندسان ما ارتباط دارد.»

پیچای در مصاحبه‌ی جدیدش گفت که سرعت بسیار زیاد توسعه‌ی هوش مصنوعی او را نگران می‌کند و این اتفاق ممکن است برای جامعه تهدیدآمیز باشد. بسیاری از فعالان حوزه‌ی هوش مصنوعی نسبت‌به توسعه‌ی سریع این فناوری و رقابت شدید بین مایکروسافت و OpenAI با گوگل هشدار داده‌اند. ایلان ماسک، یکی از هم‌بنیان‌گذاران اپل و گروهی از چهره‌های سرشناس حوزه‌ی هوش مصنوعی در بیانیه‌ای هشدارآمیز خواستار توقف موقتی توسعه‌ی هوش مصنوعی شده‌اند.

سوندار پیچای می‌گوید: «به‌نظرم مهم است که در این زمینه نگرانی‌ها را بشنویم و به‌نظرم منطقی است که نگران باشیم... این موضوع نیازمند مناظره‌های زیادی است، هیچ‌کس تمامی پاسخ‌ها را نمی‌داند و هیچ شرکتی نمی‌تواند به‌تنهایی درستش کند.»

مدیرعامل گوگل در بخش پایانی سخنانش گفت: «برای من کاملا واضح است که این سیستم‌ها بسیار توانمند خواهند بود. به‌همین‌دلیل تقریبا اصلا مهم نیست که به AGI (هوش مصنوعی انسان‌گونه) دست پیدا کنید یا نه. آیا می‌توانیم سیستم‌های هوش مصنوعی‌ای داشته باشیم که اطلاعات نادرست را در مقیاس زیاد پخش کنند؟ بله. آیا چنین سیستمی AGI محسوب می‌شود؟ واقعا مهم نیست.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات