اپل ظاهراً در تولید تراشه A17 با چالش‌های متعددی مواجه شده است

سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
داینامیک آیلند آیفون ۱۴ پرو هنگام ضبط صدا
باوجود سروصدای زیاد شایعات موجود در مورد عملکرد تراشه A17 اپل، ظاهراً اپل برای تولید تراشه‌های سه نانومتری خود با چالش‌هایی مواجه شده است.
تبلیغات

در چند هفته‌ی گذشته بنچمارک‌هایی از عملکرد ادعایی تراشه A17‌ بایونیک اپل منتشر شد که سروصدای زیادی به‌پا کرد؛ اما متأسفانه به‌نظر می‌رسد این اعداد و ارقام ساختگی هستند. حالا اطلاعات جدیدی به‌دست آمده که نشان می‌دهد اپل با دشواری‌هایی برای تولید تراشه پیشرفته سه نانومتری خود مواجه است که به مشکلاتش با TSMC، پردرآمدترین مشتری خود بر می‌گردد. اگرچه اپل تنها مشتری تراشه ۳ نانومتری TSMC است، اما کاربر توییتر با نام Revegnus اظهار کرده که این سازنده هنوز با تولید مشکل دارد. او در توییت قبلی خود بنچمارک‌های آیفون 15 پرو را به‌ اشتراک گذاشته بود که ظاهراً پس از تحولات اخیر این ادعاها را پس گرفته است.

به گزارش گیزموچاینا Revegnus تأیید کرده است که بازده مورد انتظار سه نانومتری TSMC کاهش یافته که می‌تواند عرضه A17 Bionic را در صورت عدم حل این مشکلات محدود کند. این خبر تعجب‌آور است؛ چراکه گزارش قبلی نشان داده بود که TSMC به طور قابل توجهی بهتر از سامسونگ عمل می‌کند و نرخ بازدهی چشمگیر ۸۰ درصد دارد. این احتمال وجود دارد که A17 Bionic که اپل قصد داشت با فرایند ۳ نانومتری آن‌ را تولید کند، از نظر بازده مصرف انرژی و تولید گرما موفق عمل نکرده؛ در نتیجه، عملکرد مورد انتظار اپل ممکن است کاهش یافته باشد. با این حال، اگر اپل در تولید این تراشه با یک مانع غیرقابل عبور مواجه شده باشد، این امکان وجود دارد که در تولید تراشه M3 برای مک‌های آینده نیز با مشکلات مشابهی روبه‌رو شود.

طراحی پشت آیفون ۱۴ پرو

در چنین حالتی، کوپرتینویی‌ها ممکن است مجبور شوند عملکرد را فدای حفظ بهره‌وری انرژی در تراشه‌های A17 Bionic و M3 کنند. طی اعلام رسمی TSMC از کارخانه سه نانومتری خود، رئیس این شرکت به هیچ دستاورد قابل توجهی در عملکرد اشاره نکرد. در عوض، او تأکید کرد که تراشه‌های سه نانومتری تا ۳۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را با همان سرعت پیشین از خود نشان می‌دهند که ممکن است هدف نهایی اپل در مورد تراشه‌های مذکور نیز همین باشد. انتظار می‌رود TSMC تولید انبوه را در مدت کوتاهی پس از نیمه دوم سال ۲۰۲۳ آغاز کند و در آن زمان، احتمالاً اطلاعات بیشتری در مورد آمار و ارقام عملکرد تخمینی A17 Bionic و M3 در دسترس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات