ربات‌های جذاب به افزایش بهره‌وری کارمندان کمک می‌کنند

یک‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ربات
اگر قرار است ربات‌ها در محیط‌های کاری فعالیت کنند، احتمالاً باید ظاهر جذابی داشته باشند تا روی عملکرد و روحیه‌ی کارکنان تأثیر مثبت داشته باشند.
تبلیغات

کارفرمای شما چطور می‌تواند روز کاری‌تان را کمی شادتر کند؟ استراحت بیشتر، بار کاری کمتر یا افزایش حقوق؟ اما بهتر است همه‌ی این موارد را فراموش کنید زیرا به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها قصد دارند از مربی‌های رباتیک برای بهبود انگیزه‌ی کارکنان خود استفاده کنند.

آزمایشات جدیدی درمورد تعامل ربات‌ها با کارمندان انجام شده است که نشان می‌دهد این راهکار چگونه می‌تواند روحیه‌ی افراد را افزایش دهد. این آزمایش به یک عامل اساسی وابسته بود؛ جذابیت ربات.

میکول اسپیتاله، یکی از دانشمندان کامپیوتر دانشگاه کمبریج در بیانیه‌ای مطبوعاتی و در توضیح نتایج آزمایش‌های تیمش درمورد تعامل انسان و ربات گفت: «ما می‌خواستیم ربات‌ها را از آزمایشگاه‌ها خارج کرده و ببینیم این ابزار چگونه می‌تواند در دنیای واقعی مفید واقع شود.»

به‌گزارش فیوچریسم، تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج در مدت چهار هفته، جلساتی را با حضور ۲۶ کارمند و دو نوع ربات برگزار کردند. ربات‌ها به گرو‌ه‌های کاری کمک کردند و از هرکدام از آن‌ها خواستند که تجربه‌ای مثبت از دوران فعالیت خود را به‌یاد بیاورند و پس از آن سؤالات دیگری از آن‌ها پرسیدند. هر دو ربات با متن یکسان صحبت می‌کردند و صدای یکسانی داشتند و علاوه‌براین از عبارت‌های مشابه استفاده می‌کردند.

اما تفاوت دو ربات در آزمایش فوق، شکل بدن آن‌ها بود. پژوهشگران متوجه شدند ربات‌ Misty با ظاهر اسباب‌بازی، بهترین عملکرد را در ایجاد ارتباط با کارمندان ارائه داد. آن‌ها فرض کردند ظاهر این ربات که فقط ۱۴ اینچ (حدود ۳۵ سانتی‌متر) ارتفاع دارد باعث می‌شود افراد هنگام تعامل با آن، انتظارات کمتری داشته باشند. اما ربات دوم به‌نام QT با ظاهری شبیه انسان، ارتفاعی در حدود یک متر داشت و باعث شد کارکنان انتظارات بیشتری از آن داشته باشند. درواقع این مطالعه نشان داد کارمندان هنگام تعامل با QT نارضایتی بیشتری احساس می‌کنند.

محققان در بیانیه‌ی خود توضیح دادند که انتظارات مردم از ربات‌ها با واقعیت مطابقت نداشت. هاتیس گونش، همکار تحقیقاتی و استاد هوش هیجانی و ربات‌ها در دانشگاه کمبریج توضیح داد:‌ «ما ربات‌ها را با یک متن مشابه برنامه‌ریزی کردیم اما شرکت‌کنندگان امیدوار بودند که بیشتر با آن‌ها تعامل داشته باشند.»

تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج می‌گوید درحال حاضر ساخت رباتی با توانایی صحبت کردن به‌زبان طبیعی انسان‌ها سخت است اما فناوری توسعه‌ی مدل‌های زبانی بزرگ می‌توان به‌زودی در این زمینه کمک کند. به‌هرحال محققان می‌گویند بهره‌وری و احساس کارمندان به‌دلیل حضور ربات‌ها بهبود یافت.

گونش می‌گوید: «ربات می‌تواند به‌عنوان ابزار یادآوری فیزیکی برای انجام تمرینات بهبود روانی، مورد استفاده قرار گیرد و حتی صحبت کردن با ربات‌هایی که ظاهر جذابی دارند به بهبود رضایت و احساس کارمندان کمک می‌کند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات