ایلان ماسک از اینکه OpenAI بدون حضور او موفق شده، به‌شدت خشمگین است

جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک OpenAI
ظاهراً ایلان ماسک توقع نداشت OpenaI، بدون حضور او به چنین موفقیت چشم‌گیری دست یابد.
تبلیغات

OpenAI با انتشار عمومی ChatGPT و معرفی نسل بعدی مدل زبانی خود موسوم‌به GPT-4 در مرکز توجهات قرار گرفته است، ولی به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک که یکی از بنیان‌گذاران شرکت مذکور بود، دل خوشی از این موضوع ندارد.

ماسک طی هفته‌های گذشته بارها انتقاداتی را درمورد OpanAI مطرح کرده است. مدیرعامل تسلا در پاسخ به یکی از کاربران توییتر در سال ۲۰۱۹، تبدیل شدن شرکت هوش مصنوعی به نهاد انتفاعی را مسخره کرد.

ماسک با انتشار توییت گفت: «هنوز سردرگم هستم یک مؤسسه‌ی غیرانتفاعی که تقریباً ۱۰۰ میلیون دلار به آن کمک کرده‌ام چگونه امروز ارزشی معادل ۳۰ میلیارد دلار دارد؟ اگر این روند قانونی است چرا همه چنین کاری انجام نمی‌دهند؟»

اگر منصفانه به موضوع نگاه کنیم، اظهارات اخیر ماسک درمورد OpenAI نکاتی مهمی به‌همراه دارد. این شرکت سازکار خیلی دقیقی را دنبال نمی‌کند و با این‌حال یکی از مهم‌ترین سازمان‌های توسعه‌دهنده‌ی هوش مصنوعی است.

OpenAI ابتدا به‌عنوان سازمان غیرانتفاعی شروع به‌کار کرد و به‌نوعی نشان داد نگران هوش مصنوعی شیطانی است. این شرکت تفکر خود را به‌سرعت تغییر داد و یک واحد انتفاعی ایجاد کرد که باعث شد مایکروسافت ۱۰ میلیار دلار در آن سرمایه‌گذاری کند.

اکنون ارزش OpenAI به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است و سایر پروژه‌های آن برخلاف اید‌ه‌های اولیه‌اش، منبع‌باز نیستند.

فیوچریسم می‌نویسد، برخی افراد نسبت به انگیزه‌های ماسک برای انتقاد از OpenAI شک دارند. آیا او نگران تبدیل شدن این شرکت به یک ماشین پولسازی و دوستی با مایکروسافت است؟ اما شاید OpenAI واقعاً مشغول توسعه‌ی هوش مصنوعی خودآگاه باشد.

ماسک در ماه دسامبر به توییت سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI پاسخ داد که خطر ساخت هوش مصنوعی خودآگاه وجود دارد. اکنون چندماه پس‌از این توییت، به‌نظر می‌رسد ماسک به‌دنبال ایجاد هوش مصنوعی جدیدی برای رقابت با ChatGPT است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات