از عرش به فرش؛ بزرگ‌ترین نمایشگاه موبایل چگونه نابود شد؟

پنج‌شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
متن MWC شکسته جلوی تصویری محو شده از نمایشگاه مذکور
چند دلیل مختلف باعث شده‌اند که دیگر MWC مانند گذشته پرشکوه برگزار نمی‌‌شود. اما آیا دوباره نمایشگاه مذکور به روزهای اوج خود باز می‌گردد؟
تبلیغات

کنگره جهانی موبایل (MWC) نمایشگاه تجاری‌ای است که به صورت سالیانه در بارسلون برگزار شده و عمدتاً به صنعت ارتباطات سیار اختصاص دارد. طی چند روز گذشته نیز شاهد برگزاری MWC 2023 بودیم که محصولات مختلفی در آن به نمایش گذاشته شد.

روزی شرکت‌های بزرگی در این مراسم حضور داشتند و محصولات جذابی را به نمایش می‌گذاشتند. اپل یکی از تنها شرکت‌هایی بود که رویداد اختصاصی خود را برای دستگاه‌های جدیدش برگزار می‌کرد؛ به همین دلیل در MWC خبری از آن نبود.

سال‌ها پیش بیشتر سازندگان گوشی‌های اندرویدی برای نشان دادن محصولات جدید خود در MWC لحظه‌شماری می‌کردند اما حالا خبری از بسیاری از آن‌ها نیست.

در این مقاله قصد داریم دلایل از عرش به فرش رسیدن کنگره جهانی موبایل را بررسی کنیم و ببینیم چرا شرکت‌های بزرگ‌ کمتری در این نمایشگاه دیده می‌شوند.

نگاهی بر گذشته کنگره جهانی موبایل

رویداد MWC در بارسلون اسپانیا، معمولاً در فوریه یا اوایل مارس برگزار می‌شود. در این نمایشگاه شرکت‌های مختلفی از سازندگان گوشی‌های هوشمند گرفته تا ارائه دهندگان تجهیزات شبکه حضور دارند و محصولات جدید خود را به نمایش می‌گذارند. گروه‌های مطبوعاتی نیز برای انتشار اخبار به آنجا اعزام می‌شوند.

یکی از نکات جالب در تاریخچه MWC تغییر نام آن‌ طی سال‌ها و در نهایت رسیدن به Mobile World Congress است. منشأ این رویداد به کنفرانس تجاری با عنوان «Pan Europe Digital Cellular Radio» برمی‌گردد که در سال ۱۹۸۷ در بروکسل برگزار شد.

نام «GSM World Congress» برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ زمانی که این رویداد در رم برگزار شد، مورد استفاده قرار گرفت. طی چند سال بعد، نمایشگاه مذکور هر بار به شهری جدید منتقل می‌شد. مراسم از نیس، برلین، لیسبون، آتن و مادرید گذشت و در سال ۱۹۹۶ در کن برگزار شد. کن به مدت ده سال متوالی رویداد مذکور را میزبانی کرد و سرانجام نامش در سال ۲۰۰۳ به «3GSM World Congress» تغییر کرد.

سه سال بعد شاهد انتقال رویداد به بارسلونا بودیم. در نهایت، در سال ۲۰۰۸ انجمن GSM که در سال ۱۹۹۶ تشکیل شده بود و علاقه فزاینده‌ای به این رویداد داشت، خرید نمایشگاه را با تغییر نام آن به «کنگره جهانی موبایل (Mobile World Congress)» تکمیل کرد.

طی سال‌های گذشته محصولات جذابی نیز در MWC معرفی شدند. در ادامه به بعضی از جذاب‌ترین موارد رونمایی‌شده اشاره می‌کنیم.

سال جاری، MWC میزبان گوشی‌های هوشمندی مانند شیائومی ۱۳ پرو، آنر مجیک وی اس و تکنو فانتوم وی فولد بود. حتی طرح مفهومی وان‌پلاس ۱۱ نیز به نمایش درآمد. البته محصولات معرفی‌شده در نمایشگاه مذکور مانند سال‌های پیش بینندگان را به وجد نیاوردند که در بخش بعدی مقاله دلایل آن را بازگو می‌کنیم.

اگر به سال ۲۰۱۹ بازگردیم شاهد شرکت‌های مختلفی از جمله سونی، هواوی و نوکیا خواهیم بود که در MWC شرکت کرده بودند. گوشی‌های هوشمندی مانند میت ایکس، اکسپریا وان و وی ۵۰ تینکیو به نمایش درآمدند که از میان آن‌ها دستگاه تاشدنی هواوی توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

سامسونگ گلکسی اس ۹ پلاس / Samsung Galaxy S9 Plus

در سال ۲۰۱۸ کنگره جهانی موبایل میزبان چندین محصول جدید بود. سامسونگ گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، سونی اکسپریا ایکس زد ۲ و اکسپریا ایکس زد ۲ کامپکت، نوکیا ۸ سیروکو، ایسوس ذن‌فون ۵ زد پرچمداران جدید دنیای موبایل بودند که در این رویداد معرفی شده و برای اولین بار در معرض نمایش عموم قرار گرفتند. در آن سال، هواوی نیز نشان داد که MWC به رویدادی برای معرفی گوشی‌های موبایل خلاصه نمی‌شود و با معرفی اولترابوک میت‌بوک ایکس پرو و تبلت مدیاپد ام ۵، تنوع بیشتری به محصولات خود بخشید.

حال که کمی با تاریخچه MWC و بعضی از محصولات معرفی‌شده در سال‌های پیش آشنا شدیم، سراغ دلایل کاهش محبوبیت این نمایشگاه می‌رویم.

نمایشگاه‌های اختصاصی به‌جای MWC

همانطور که پیش‌تر گفتیم، اپل در MWC شرکت ندارد و در رویدادهای اختصاصی خود محصولاتش را به نمایش می‌گذارد. اما در آن روزها سازندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند اندرویدی سالانه برای حضور در کنگره جهانی موبایل آماده می‌شدند.

اما رفته‌رفته شرکت‌های دیگر نیز تصمیم گرفتند که جا پای اپل گذاشته و برای محصولات مهم خودشان رویدادهای جداگانه‌ای داشته باشند. غول کره‌ی جنوبی سراغ آنپکد رفت و شیائومی کنفرانس‌های بزرگی را در چین برگزار کرد. حتی بعضی شرکت‌ها ترجیح دادند به جای MWC، گوشی‌های هوشمند خود را از طریق بیانه‌های مطبوعاتی معرفی کنند.

گوگل در کنگره جهانی موبایل

MWC به قدری افول کرده که معرفی جهانی شیائومی ۱۳ یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های آن محسوب می‌شود. این برند چینی گوشی‌ هوشمند خود را پیش‌تر در بازار داخلی کشورش عرضه کرده بود.

شیائومی ۱۳ پیش‌تر به طور کامل رونمایی شده بود و تمام اطلاعاتش در دسترس قرار داشت. اگر محصول جذاب دیگری در این حوزه معرفی می‌شد، دیگر رونمایی از آن به عنوان اتفاق مهم MWC 2023 در نظر گرفته نمی‌شد.

همین مسئله باعث می‌شود که MWC پر شود از اعلامیه‌هایی در مورد گوشی‌های هوشمندی که در حال حاضر در چین دردسترس هستند و بعید است هرگز شاهد عرضه‌ی رسمی‌شان در ایالات متحده آمریکا باشیم.

نمایشگاه‌های تجاری مانند MWC همیشه بازتابی از صنعت خود بوده‌اند؛ به این معنی که در سال ۲۰۲۳، این رویداد تحت سلطه برندهای چینی است که به دلایل مختلف در ایالات متحده حضور ندارند.

کرونا و موج رویدادهای آنلاین

حال سراغ دلیل دیگری برای از عرش به فرش رسیدن نمایشگاه MWC می‌رویم. البته این مورد تنها روی کنگره جهانی موبایل تأثیر نداشت و تقریباً تا مدت‌ها بخش‌های مختلفی از زندگی ما را تحت الشعاع قرار داده بود.

حدود ۳ سال پیش بود که ویروسی کوچک زندگی میلیون‌ها انسان را به خطر انداخت. اکنون دیگر همه ما با کرونا آشنا هستیم. روزهایی که با پوشیدن ماسک و زدن الکل به دست‌، میز و صندلی می‌گذشت. در همان دوران بود که اتفاقات زیادی در حوزه‌ی فناوری رخ داد.

از مهم‌ترین تأثیرات قرنطینه‌های کرونایی کنسل شدن رویداد MWC بود. مطمئناً شرکت‌های بزرگ در هر شرایطی باید محصولات خود را به نمایش می‌گذاشتند، در غیر این صورت چگونه دستگاه‌های جدید آن‌ها به فروش می‌رفت؟

پوزیترون نمایندگی بلیکن

در فوریه ۲۰۲۰، تعداد زیادی از فروشندگان اعلام کردند به دلیل نگرانی درباره شیوع ویروس کرونا (که با حضور چین در نمایشگاه تقویت می‌شود) از MWC، که به طور آزمایشی برای ۲۴ تا ۲۷ فوریه برنامه‌ریزی شده بود، کناره‌گیری می‌کنند. از آن شرکت‌ها و اپراتورهای بزرگ می‌توان به تله‌کام، ویوو، نوکیا، ال‌جی و اینتل اشاره کرد.

اقدامات مختلفی برای کم کردن نگرانی شرکت‌کنندگان انجام شد. برای مثال می‌توان به الزام شرکت‌کنندگان چینی به قرنطینه دو هفته‌ای قبل از رویداد و بررسی دمای بدن شرکت‌کنندگان اشاره کرد. حتی هواوی گفت که در درجه اول مدیران اروپایی خود را به نمایشگاه می‌فرستد. اما در نهایت جان هافمن، مدیر عامل GSMA، اعلام کرد با توجه به شرایط، MWC 2020 لغو شده است.

هنگامی که رویداد‌های دنیای فناوری به سمت غیرحضوری شدن پیش رفت، شرکت‌ها کم‌کم احساس کردند به نمایشگاه‌های اختصاصی نیاز دارند تا بتوانند محصولات جدید خود را به درستی معرفی کنند.

این نیز دلیل دیگری برای کمرنگ شدن حضور شرکت‌های بزرگ و محصولات جذابشان در MWC بود. درواقع، زمانی که شرکت‌ها در شرایط نامناسبی برای معرفی محصولات خود قرار گرفتند، متوجه شدند داشتن رویدادی اختصاصی می‌تواند به برنامه‌ریزی و نمایش بهتر محصول کمک بسیاری کند.

آیا MWC به روزهای اوج خود باز می‌گردد؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، نمایشگاه MWC سال جاری امیدوارکننده نبود و تکرار شدن این مسئله طی سال‌‎های گذشته روند نزولی‌ای ایجاد کرده که ناامیدکننده است.

اگر MWC بخواهد به روزهای اوج خود بازگردد، باید تغییرات اساسی‌ای رخ دهد. به نظر نمی‌رسد شرکت‌های بزرگ بخواهند رویدادهای اختصاصی خود را کنار بگذارند و بار دیگر محصولات اصلی خود را به کنگره جهانی موبایل بیاورند.

اکنون شما همراهان زومیت به ما بگویید که آیا به نظر شما، MWC می‌تواند بار دیگر به روزهای پرشکوه خود بازگردد و محصولات جذاب زیادی در آن ببینیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات