اپل علیه ChatGPT و هوش مصنوعی موضع گرفت (به‌روزرسانی: اپل کوتاه آمد)

پنج‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
چهره تیم کوک مدیرعامل اپل Tim Cook Apple از نمای نزدیک
اپل به‌دلیل نگرانی از تولید محتوای نامناسب، جلوی انتشار اپلیکیشنی را که به ChatGPT مجهز شده بود گرفت اما بعدا اجازه‌ی انتشار آن را صادر کرد.
تبلیغات

به‌روزرسانی (۱۳ اسفند ۱۴۰۱): وال‌استریت ژورنال در گزارشی جدید می‌نویسد اپل پس از سخت‌گیری‌های اولیه، اجازه‌ی انتشار جدیدترین به‌روزرسانی BlueMail را صادر کرده است.

توسعه‌دهنده‌ی BlueMail می‌گوید به اپل اطمینان داده است که این اپلیکیشن سیستم‌هایی برای مدیریت محتوا دارد و نمی‌گذارد که محتوای نامناسب تولید شود.

ظاهراً اپل فعلاً هیچ قانون مشخصی برای هوش مصنوعی در اپ استور ندارد، اما بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک قوانین جدیدی تدوین کند.

خبر اصلی (۱۱ اسفند ۱۴۰۱): بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، اپل اجازه‌ی انتشار جدیدترین به‌روزرسانی BlueMail را که باعث اضافه شدن هوش مصنوعی مولد مبتنی‌بر ChatGPT به این اپلیکیشن می‌شود، صادر نکرده است. اپل به توسعه‌دهنده‌ی BlueMail گفته این اپلیکیشن به شرطی در اپ استور منتشر می‌شود که محدوده‌ی سنی آن به +۱۷ تغییر کند.

جدیدترین به‌روزرسانی اپلیکیشن BlueMail با استفاده از API جدید ChatGPT که روز گذشته معرفی شد، نوشتن متن ایمیل را ساده‌تر می‌کند. این متن‌ها بر اساس ایمیل‌های قبلی و رویدادهای مهم نشانه‌گذاری‌شده در تقویم، توسط هوش مصنوعی انتخاب می‌شوند.

تیم مدیریت اپ استور در ایمیلی به توسعه‌دهنده‌ی BlueMail گفته ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی ممکن است محتواهای نامناسب برای کودکان خلق کنند. در همین راستا از توسعه‌دهنده درخواست شده است که نسخه‌ی جدید BlueMail را صرفاً در دسترس کسانی قرار دهد که سنشان ۱۷ سال یا بیشتر است. راهکار دیگر، فیلتر کردن محتواهای خلق‌شده با هوش مصنوعی است.

اپلیکیشن BlueMail در حال حاضر برای کودکان چهار سال به بالا در دسترس قرار دارد. توسعه‌دهنده‌ی BlueMail می‌گوید این سرویس همین حالا نیز سیستم فیلتر محتوا دارد و اعمال محدودیت سنی ۱۷ سال به بالا، جلوی رشد احتمالی BlueMail را می‌گیرد.

به‌طور معمول اپل محدوده‌ی سنی ۱۷ سال به بالا را صرفاً برای اپلیکیشن‌هایی در نظر می‌گیرد که شامل محتواهای توهین‌آمیز و جنسی هستند یا به مواد مخدر اشاره می‌کنند. به همین دلیل است که توسعه‌دهنده‌ی BlueMail اجبار اپل به اعمال محدوده‌ی سنی ۱۷ سال به بالا را ناعادلانه می‌داند. به گفته‌ی این شرکت، سایر اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر ChatGPT با این سخت‌گیری مواجه نیستند.

فردی به نمایندگی از اپل به وال‌استریت ژورنال گفته است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق هیئت ویژه‌ی اپل استور، به این تصمیمات اعتراض کنند. اپل هم‌اکنون در حال بررسی پرونده‌ی BlueMail است.

مایکروسافت اخیرا نسخه‌ی پیشرفته‌تری از ChatGPT را به موتور جست‌و‌جوی بینگ اضافه کرده است. اپلیکیشن این موتور جست‌و‌جو در اپ استور، صرفاً برای افراد ۱۷ سال و ۱۷ سال به بالا در دسترس قرار دارد. احتمالاً اپل، مایکروسافت را به این کار مجبور کرده است.

سخت‌گیری اپل به توسعه‌دهنده‌ی BlueMail نشان می‌دهد که این شرکت از همین حالا مشغول تدوین قوانین جدید با تمرکز بر هوش مصنوعی است. همزمان با افزایش محبوبیت هوش مصنوعی، بسیاری از افراد نگران محتواهای مضر تولیدشده توسط این فناوری هستند.

اپل تا به امروز تصمیم گرفته است که از رقابت مستقیم با بزرگان فناوری در حوزه‌ی هوش مصنوعی خودداری کند. گفته می‌شود این شرکت تیمی فوق سری برای پروژه‌های هوش مصنوعی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات