عجیب ترین تبلیغات محصولات تکنولوژی

سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آیکون تبلیغات روی اسکرین شات تبلیغات مختلف دنیای فناوری
گاهی اوقات شرکت‌ها برای معرفی محصولات جدید خود از تکنیک‌های خاصی استفاده می‌کنند که می‌تواند به ساخت ویدئوهای تبلیغاتی عجیب منجر شود.
تبلیغات

هنگامی‌که از ساخت تبلیغات محصولات فناوری صحبت می‌شود، دو ایده‌ی کلی وجود دارد: ۱. با ساختن ویدئویی قوت‌های محصول و دلیل برتری آن بر رقبا را برجسته کنیم و به مردم نشان دهیم که چرا باید این کالا را بخرند؛ ۲. برای ساخت تبلیغات پول زیادی به یکی از سلبریتی‌ها داده می‌شود تا مردم با دیدن او به برند اعتماد کنند.

دراین‌میان، گویا روش دیگری نیز وجود دارد که شاید تأثیر چندانی بر خرید نگذارد؛ اما باعث می‌شود افراد تا سال‌ها تبلیغ مذکور را به‌خاطر بسپارند. این نوع تبلیغات سناریو‌های عجیبی دارد و همین امر باعث خاص‌بودن آن‌ها می‌شود؛ اما خاص‌بودن به چه قیمتی؟

در دنیایی که قیمت گوشی‌، کامپیوتر، تبلت و دیگر محصولات فناوری بسیار گران است، چرا باید شرکت‌ها برای تولید چنین تبلیغاتی هزینه‌ کنند؟ در این مقاله، سراغ بعضی از تبلیغات عجیب محصولات تکنولوژی رفته و آن‌ها را گرد هم آورده‌ایم. پس برای دیدن آن‌ها تا انتهای مطلب همراه زومیت باشید.

۱۰. مایکروسافت ویندوز ۳.۱ در خانه نفرین‌شده

یکی از تبلیغات عجیب‌ حاضر در این فهرست‌، تبلیغ ژاپنی مایکروسافت ویندوز ۳.۱ است. در این تبلیغ، مردی را می‌بینیم که در خانه‌ی ترسناک خود روبه‌روی فرد دیگری نشسته است و با فریاد‌زدن نام ویندوز نشان می‌دهد که عاشق این سیستم‌عامل است!

در کل این تبلیغ عجیب ۳۰ ثانیه‌ای، ۲۶ بار نام ویندوز شنیده می‌شود و در‌نهایت یکی از خدمت‌کاران ظرف غذای او را می‌آورد و می‌بینیم که روی ظرف پک ویندوز ۳.۱ قرار گرفته است. همه‌چیز در این ویدئو کوتاه عجیب است، از موسیقی در حال پخش گرفته تا جلوه‌های تصویری!

۹. ۱۰۱ راه برای گرفتن کامپیوتر جدید

در این تبلیغ، کارمندی را می‌بینیم که به‌نظر می‌رسد از کامپیوتر قدیم خود خسته شده است و با آن مشکل دارد. سپس به‌طور‌اتفاقی پوستر تبلیغاتی تراشه‌‌ی Core 2 Duo اینتل را مشاهده می‌کند و آرام از محل کار خود خارج می‌شود و با یک چتر برمی‌گردد.

درنهایت نیز، زنگ خطر آتش را فعال می‌کند تا روی سیستم آب بریزد و بسوزد. او از روشی غیرعادی برای نابود‌کردن کامپیوتر قدیمی خود استفاده می‌کند؛ البته امیدواریم او از همه‌ی اطلاعات مهمش در سرور بک‌آپ گرفته باشد!

در انتهای تبلیغ نیز نوشته می‌شود، «۱۰۱ راه برای گرفتن کامپیوتر جدید؛ شماره ۱۹: تنها به آن آب اضافه کنید»!

۸. خرید کفش با بیل گیتس و جری ساینفلد

تصور کنید در تبلیغی بیل گیتس و جری ساینفلد با هم حضور داشته باشند. چه چیزی می‌تواند چنین ترکیبی را خراب کند؟

نکته‌ی اول اینکه تبلیغ مذکور ۹۰ ثانیه‌ است و بیشتر به فیلم کوتاه شباهت دارد. نکته‌ی دوم نیز این است که هنوز بسیاری متوجه نشده‌اند صحبت‌کردن درباره‌ی کفش چه ارتباطی به ویندوز ویستا، سیستم‌عامل مایکروسافت دارد!

۷. عروسک ترسناک و پلی‌استیشن

عروسک‌ها به‌خودی‌خود ترسناک نیستند؛ اما اگر حرکت و گریه کنند، دیگر کسی سمت آن‌ها نخواهد رفت. سونی در تبلیغ پلی‌استیشن ۳ که سال ۲۰۰۶ منتشر شد، عروسکی را نشان می‌دهد که در عین بامزه‌بودن، می‌تواند شما را بترساند.

نه‌تنها عروسک مذکور تبلیغ سونی را عجیب‌ کرده است؛ بلکه اِلِمان‌های دیگری مانند موسیقی متن و جلوه‌های صوتی‌و‌تصویری و اتاق کاملاً سفید حس کلی ویدئو را وهم‌انگیز کرده‌اند.

۶. پایان وحشتناک انسان‌ها بدون آفیس مکینتاش

نمی‌توان از این واقعیت چشم‌پوشی کرد که اپل تاکنون تبلیغات جذاب بسیاری ساخته است؛ اما دراین‌میان، نمونه‌هایی نیز وجود دارند که نه‌تنها عجیب‌اند؛ بلکه ترسناک نیز هستند.

سال ۱۹۸۵ تبلیغی برای مکینتاش آفیس منتشر شد که در دل بینندگان خود دلهره ایجاد می‌کرد. در این تبلیغ، افراد کت پوشی حضور دارند که دست روی شانه هم گذاشته‌اند و با چشم‌بندی در امتداد مسیری ترسناک حرکت می‌کنند. سرنوشت همه‌ی آ‌ن‌ها نیز سقوط است. تا زمانی‌که یکی از این تاجران چشم‌های خود را باز می‌کند و حقیقت تلخ و ترسناک را می‌بینید.

درواقع، اپل قصد داشته است با این تبلیغ بگوید اگر از محصول آن استفاده نکنید، در کار خود شکست خواهید خورد؛ اما از روشی خاص و عجیب و ترسناک برای این کار استفاده کرده است.

۵. موجود فضایی در دفتر‌کار FedEx

در این تبلیغ، موجودی فضایی به‌عنوان کارمند FedEx، یکی از شرکت‌های حمل‌‌و‌نقل، مشغول است. با اینکه او برای مخفی‌کردن هویت خود فقط از عکسی پرینت‌شده به‌عنوان ماسک استفاده می‌کند، هنوز به‌غیر از دو نفر از کارمندان دیگر کسی متوجه این مسئله نشده است.

احتمالاً این تبلیغ عجیب و خنده‌دار با نشان‌دادن حضور فضایی‌ها در محل کار FedEx به سرعت چشمگیر ارسال کالاها اشاره می‌کند. شاید دلیل سریع‌‌رسیدن بسته‌ها استفاده از بشقاب پرنده باشد!

۴. گذر زمان در تبلیغ عجیب سونی

همه‌چیز در این تبلیغ سونی، از موسیقی متن گرفته تا نحوه‌ی حرکت شخصیت‌های مختلف داستان، عجیب هستند. در این تبلیغ که برای پلی‌استیشن ۲ ساخته شده بود، فردی را مشاهده می‌کنیم که متوجه می‌شود برای خوردن صبحانه به شیر نیاز دارد و برای خرید آن به مغازه می‌رود. در این مسیر نیز، با اتفاقات مختلفی روبه‌رو می‌شود که گویی در دنیای عجیب او غیرعادی نیستند.

۳. انتقام آئودی به سبک پدرخوانده

اگر فیلم پدرخوانده را دیده باشید، صحنه‌ی تخت خونی را فراموش نمی‌کنید؛ جایی که سر اسب یکی از شخصیت‌ها در اتاق‌خواب او قرار داده شده است. حال تصور کنید از این صحنه برای ساخت تبلیغی الهام گرفته شود. شاید در وهله‌ی اول فکر کنید نتیجه‌ی جالب نخواهد شد؛ اما شاید دیدن تبلیغ مذکور نظرتان را عوض کند.

گویی آئودی در تبلیغ ۲۰۰۸ خود شما را تهدید می‌کند که اگر از رقبایش خرید کنید، چنین بلایی سرتان خواهد آمد. همین مسئله است که آن را در دسته‌ی تبلیغات عجیب قرار می‌دهد.

۲. کابوس امتحان مدرسه

کمتر کسی این کابوس را تجربه نکرده است. تصور کنید روزی پا به مدرسه می‌گذارید و متوجه می‌شوید امتحانی که داشته‌اید، کاملاً فراموش کرده‌اید و اصلاً برای آن آماده نیستید. اپل نیز از همین ترس برای ساخت یکی از تبلیغات عجیبش استفاده کرده است.

در این تبلیغ، پسری را می‌بینیم که پس از رفتن به مدرسه، متوجه می‌شود برای امتحان درس نخوانده است؛ به‌همین‌دلیل، استرس می‌گیرد. در‌نهایت نیز، از خواب بیدار و متوجه می‌شود همه‌اش کابوس بوده است.

در این تبلیغ Apple II به این نکته اشاره می‌شود که محصول مذکور می‌تواند درس‌خواندن را آسان‌تر کند.

۱. فرشته‌ی مرگ در کمین است

گاهی اوقات خودروسازان تصمیم می‌گیرند در تبلیغات خود فقط به یکی از ویژگی‌های محصولشان اشاره کنند. به‌همین‌دلیل، در تبلیغ هیوندای ولستر، تنها روی نبود درِ سمت چپ خودرو تمرکز شده است که می‌تواند امنیت سرنشین را افزایش دهد.

در این تبلیغ دو سناریو نشان داده می‌شوند که در هر دو فرشته‌ی مرگ منتظر گرفتن جان فردی است که روی صندلی عقب نشسته؛ اما با ویژگی جدید ولستر خودِ او قربانی حادثه‌ی جاده‌ی می‌شود.

تأثیرگذارترین تبلیغ تاریخ فناوری

پس از تماشای ۱۰ نمونه از تبلیغات عجیب محصولات تکنولوژی، حال می‌خواهیم به شما تأثیرگذارترین تبلیغ تاریخ دنیای فناوری را نشان دهیم. تبلیغ ویدئویی ۱۹۸۴، یکی از تبلیغات تأثیرگذار دنیای فناوری محسوب می‌شود که آن را ریدلی اسکات کارگردانی کرده است.

پیش از سالی که تبلیغ مذکور پخش شد، IBM بر بازار تسلط داشت و اپل در حال ازدست‌دادن جایگاه خود بود و نمی‌توانست شکست دیگری را تحمل کند. به‌همین‌دلیل، کوپرتینویی‌ها تصمیم به ساخت تبلیغی گرفتند که نتیجه‌ی آن ویدئو کوتاه بی‌نظیری شد.

گفته می‌شود استیو جابز قصد داشت تبلیغ شرکت او کوتاه اما تأثیرگذار باشد. تبلیغ مذکور درباره‌ی مکینتاش، کامپیوتری دارای رابط گرافیکی در آن زمان بود؛ در‌نتیجه باید تبلیغی در‌خور برای چنین محصول مهمی ساخته می‌شد.

بهتر است به‌جای توضیح بیشتر، خودتان این تبلیغ کوتاه، اما بی‌نظیر را مشاهده کنید:

ازنظر شما کدام‌یک از تبلیغات ذکر‌شده در این مقاله از بقیه عجیب‌تر است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات