این‌ها عجیب ترین گوشی هایی هستند که تاکنون دیده‌اید!

چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
تولید‌کنندگان گوشی‌ گاهی اوقات در عرضه‌ی محصولات خود خلاقیت‌های عجیب‌و‌غریبی را به‌نمایش می‌گذارند که در این مقاله، قصد داریم برخی از عجیب ترین آن‌ها را معرفی کنیم.
تبلیغات

از زمان عرضه‌ی اولین گوشی‌ها به بازار تا‌به‌امروز، طرح‌های متفاوتی از این محصولات معرفی شده‌اند که برخی از آن ایده‌های عجیب‌و‌غریب و شگفت‌انگیز و نوآورانه‌‌ای را ارائه کرده‌اند و نحوه‌ی تعامل ما با دنیای فناوری یا رفتار ما در زندگی روزمره را تغییر داده‌اند. در این مقاله از زومیت، با ما همراه باشید تا چند گوشی متفاوت و عجیبی را به شما معرفی کنیم که تاکنون شرکت‌های مختلف عرضه ‌کرده‌اند.

عجیب‌ترین گوشی‌های معرفی‌شده از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹:

موتورولا StarTac Rainbow

در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶)، موتورولا با الهام از رنگ‌های رنگین‌‌کمان، گوشی تاشو کوچکی به نام StarTac Rainbow را معرفی کرد که طراحی پلاستیکی و بچگانه‌ای داشت. این گوشی عضوی از خانواده‌ی گوشی‌های سری StarTac موتورولا محسوب می‌شد که ۱۱۲ گرم وزن داشت و از باتری ۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد.

موتورولا V100

موتورولا V100 یا موتورولا V.box در سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) به بازار عرضه شد. این گوشی به کیبورد QWERTY مجهز بود و تایپ و ارسال پیام‌ را برای کاربر به تجربه‌ی رضایت‌بخشی تبدیل می‌کرد. موتورولا V100 در حالت بسته ۲۵ میلی‌متر ضخامت داشت و به صفحه‌نمایشی ۱۲۶ در ۶۴ پیکسل و باتری ۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز بود.

موتورولا V70

موتورولا V70

گوشی V70 موتورولا در سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱) با طراحی چرخشی عجیب و شبیه به واکی‌تاکی مینی به بازار عرضه شد. صفحه‌کلید این گوشی زیر پوششی قرار گرفته بود که ۱۸۰ درجه دور صفحه‌نمایش می‌چرخید و کاربر در حالت بسته به صفحه‌کلید آن دسترسی نداشت. این گوشی صفحه‌نمایش تک‌رنگ کوچک ۹۶ در ۶۴ پیکسلی داشت و از سرویس بسته‌ی امواج رادیویی (GPRS)، حالت لرزشی و شماره‌گیری صوتی برخوردار بود.

نوکیا 7600

نوکیا 7600 در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) اولین سرمایه‌گذاری این شرکت روی گوشی‌های 3G بود. این گوشی طراحی غیرمعمولی داشت که شبیه به جواهر یا قطره‌ی اشک بود. نوکیا 7600 از صفحه‌نمایش بزرگی (در‌مقایسه‌با اندازه‌ی کلی گوشی) بهره می‌برد که دکمه‌های کیبورد آن در لبه‌های اطراف صفحه‌نمایش قرار داده شده بودند و کاربران برای تایپ مجبور بودند از هر دو دست خود استفاده کنند.

نوکیا 7700

در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) و هم‌زمان با گوشی 7600، نوکیا گوشی دیگری طراحی کرد که 7700 نام داشت. یک سال بعد از طراحی این گوشی، عواملی مانند کاهش سهم بازار و خطرهای مالی باعث شد تا نوکیا هرگز نوکیا 7700 را به بازار عرضه نکند و روی تولید گوشی‌هایی با ظاهر معمولی و استاندارد متمرکز شود. نوکیا 7700 صفحه‌نمایش ۳٫۵ اینچی ۶۴۰ در ۳۲۰ پیکسل لمسی LCD داشت و اولین گوشی هوشمندی بود که از نسبت تصویر ۲ به ۱ بهره می‌برد.

سامسونگ Matrix

در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲)، گوشی Matrix سامسونگ با شماره‌مدل SPH-N270‌ معرفی شد. این گوشی سبز و مشکی با الهام از گوشی استفاده‌شده در دومین فیلم از سه‌گانه‌ی ماتریکس‌ها (The Matrix Reloaded) طراحی و در تعداد محدود به بازار عرضه شد. گوشی Matrix برای استفاده‌ی روز‌مره مناسب نبود و فقط قرار بود محصولی برای طرفداران سه‌گانه‌ی ماتریکس و کلکسیونرها باشد. این گوشی عملکرد قدرتمندی نداشت و نمی‌توانست ویدئو پخش کند و حتی به مرورگر وب هم مجهز نبود.

مهم‌ترین ویژگی گوشی SPH-N270 مکانیزم فنری آن بود که در حالت بسته، قسمت اسپیکر بخش زیادی از نمایشگر را می‌پوشاند؛ ولی بعد از بازکردن گوشی، صفحه‌نمایش دیده می‌شد. علاوه‌بر‌این، گوشی Matrix سامسونگ به گیرنده‌ی GPS کمکی، زنگ هشدار، تقویم و ماشین‌حسابی ساده مجهز بود؛ اما از قابلیت‌های ارسال پیام کوتاه و پخش موسیقی یا ویدئو یا مرورگر وب برخوردار نبود. با‌‌‌توجه‌‌‌به محدود‌‌‌‌ بودن تعداد عرضه‌ی این گوشی، امروزه این گوشی فقط در خُرده‌فروشی‌ها و وب‌سایت‌هایی مانند eBay یافت می‌شود.

نوکیا N-Gage

نوکیا N-Gage

در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲)، نوکیا گوشی گیمینگ N-Gage را برای رقابت با کنسول Game Boy Advance نینتندو یا همان GBA معرفی کرد؛ بااین‌حال چندان از آن استقبال نشد و به‌دلیل ظاهر عجیب‌و‌غریبش، برای استفاده‌ی روزانه مناسب نبود.

زیمنس Xelibri

در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۳)، زیمنس سری گوشی‌های Xelibri را با تمرکز بر صنعت مُد و فشن معرفی کرد. این گوشی‌ها قرار بود به‌عنوان اکسسوری مُد به بازار عرضه شوند و درنتیجه با قیمت بالایی به فروش می‌رسیدند. گوشی‌های سری Xelibr با وجود زیبایی ظاهری، از سخت‌افزار و فناوری قدرتمندری برخوردار نبودند و تنها قابلیت‌هایی بسیار ابتدایی را دراختیار کاربر قرار می‌دادند.

زیمنس Xelibri 6 از این خانواده گوشی تاشویی بود که از دو آینه‌ی آرایشی (معمولی و با قابلیت بزرگنمایی) تشکیل شده بود و بازار هدف آن نیز زنان بودند. Xelibri 6 به کیبوردی دایره‌ای شکل، صفحه‌نمایشی FSTN با وضوح ۱۰۱ در ۸۰ پیکسل و باتری لیتیوم یونی قابل‌تعویض مجهز بود. زیمنس در نهایت به دلیل بازخوردهای منفی بازار، تولید گوشی‌های خانواده را Xelibri را متوقف کرد.

نوکیا 7280

نوکیا 7280 در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۳) عرضه شد، در این گوشی تنها چند دکمه برای ناوبری به بالا و پایین و یک دکمه‌ای برای قطع و برقراری تماس وجود داشت و حتی به صفحه‌کلیدی برای تایپ مجهز نبود. نوکیا 7280 طراحی نمادینی داشت و از صفحه‌نمایشش می‌شد به‌عنوان آینه نیز استفاده کرد. با تمام ایراد‌ها، این گوشی نوکیا به خوبی مورد توجه قرار گرفت و موفق شد در همان سال عرضه جایزه‌ای برای طراحی نامتعارف خود دریافت کند.

Haier P7

Haier P7 گوشی قلمی عرضه‌‌شده‌ در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۳) بود که توسط شرکت‌ Haier و با ظاهری عجیب و غریب طراحی شده بود. این گوشی صفحه‌نمایش کوچک و باریکی ۱۲۸ در ۶۴ پیکسلی، دوربین ۰٫۳ مگاپیکسلی VGA داشت و علاوه بر امکان ۳ ساعت مکالمه‌ی مداوم با یک بار شارژ باتری ۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی خود نیز می‌توانست تا ۶ روز دوام بیاورد.

سامسونگ P300

p300 سامسونگ

P300، یکی از گوشی‌های متمایز برند سامسونگ بود که برای اواخر سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) و با ضخامت ۸٫۹ میلی‌متر معرفی شد. گوشی SGH-P300 که یکی از باریک‌ترین گوشی‌های ‌آن زمان به شمار می‌رفت و با طراحی عجیب‌و‌غریبش به ماشین‌حساب بسیار شبیه بود. این گوشی نمایشگری رنگی و ۱٫۸ اینچی با رزولوشن ۱۷۶ در ۲۲ پیکسل داشت و به دوربینی ۱٫۳ مگاپیکسلی و باتری ۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز بود که با یک باتری اضافی به فروش می‌رسید.

Virgin Mobile Lobster

Virgin Mobile Lobster

Virgin Mobile Lobster در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) با قابلیت تماشای تلویزیون به بازار معرفی شد. چنین قابلیتی در آن زمان، نو‌آوری بزرگی به حساب می‌آمد و Lobster را با بهره‌مندی از پورت MicroUSB، دوربین ۱٫۳ مگاپیکسلی، حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ مگابایتی به گوشی خاصی تبدیل می‌کرد. این گوشی از تیونر دیجیتال DAB بهره‌مند بود و تماشای تلویزیون در حال حرکت را ممکن می‌کرد؛ بااین‌حال دریافت سیگنال ضعیفی داشت و کیفیت پخش آن خوب نبود.

نوکیا N93

نوکیا N93

نوکیا در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۵) گوشی N93 را با تمرکز بر فیلم‌برداری عرضه کرد. صفحه‌نمایش این گوشی ۲٫۴ اینچی 262k رنگی QVGA بود و دوربین ۳٫۲ مگاپیکسلی با لنز کارل زایس و زوم اپتیکال ۳ برابری داشت؛ نوکیا N93 می‌توانست با سرعت ۳۰ فریم‌برثانیه با فرمت MPEG4 فیلم‌برداری کند.

سامسونگ Juke

سامسونگ در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) گوشی مدل Juke را برای علاقه‌مندان به دنیای موسیقی عرضه کرد. این گوشی طراحی فشرده‌ای داشت و در حالت بسته برای پخش موسیقی استفاده می‌شد و بعد از باز کردن قابلیت‌های رایج برای گوشی‌ها به کاربر ارائه می‌کرد. از ایرادات گوشی Juke می‌توان به کم‌عرض بودن بدنه و قفل نشدن قسمت چرخنده هنگام تماس اشاره کرد.

موتورولا Flipout

گوشی تاشو موتورولا Flipout در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) به بازار عرضه شد. موتورولا در این گوشی قصد داشت با ادغام صفحه‌نمایش‌های لمسی و صفحه‌کلیدهای فیزیکی، نوآوری منحصر‌به‌فردی ارائه کند. Flipout گوشی حجیم و مربع‌شکلی بود که صفحه‌نمایشی QWERTY کوچکی داشت و در حالت بسته بالای صفحه‌کلید قرار می‌گرفت. این گوشی دوربین ۳ مگاپیکسلی داشت، با نسخه‌ی ۲٫۱ سیستم‌عامل اندروید عرضه شد و به قابلیت‌هایی مانند جی‌پی‌اس، وای فای و بلوتوث ۲٫۱ مجهز بود. طراحی مربع و صفحه‌نمایش بازشو بود، از این رو نام Flipout به آن تعلق گرفت.

توشیبا G450

G450 گوشی عجیب سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) بود که ظاهری شبیه به USB پف‌کرده داشت. روی این گوشی سه قسمت دایره‌ای به چشم می‌خورد که دو بخش آن برای شماره‌گیری و تایپ استفاده می‌شد و یک بخش آن صفحه‌نمایش بود. G450 تنها ۵۷ گرم وزن داشت و فاقد دوربین و برخی تجهیزات موردنیاز کاربر بود؛ همین امر باعث شد تا مورد استقبال قرار نگیرد.

سامسونگ گلکسی ‌Beam

سامسونگ در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) هم‌زمان با پیشرفت فناوری پروژکتور DLP و فشرده‌تر شدن آن، تصمیم گرفت گوشی هوشمندی از خانواده‌ی گلکسی را با برخورداری از این قابلیت عرضه کند. این گوشی گلکسی Beam نام داشت و با وجود کاربردهای عملی زیادی که داشت، طرفداران زیادی پیدا نکرد؛ مصرف بالا، عمر محدود باتری و کیفیت پایین تصویر دلایلی بودند که باعث شکست سامسونگ در این پروژه شدند.

ال جی G Flex

ال جی G flex

G Flex گوشی متمایزی از دیگر گوشی‌های موجود در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) بود که به صفحه‌نمایش خمیده‌ی ۶ اینچی با وضوح 720p مجهز بود؛ این صفحه‌نمایش روی محور افقی و به سمت داخل خمیده بود و قسمت‌های مختلف آن بین ۷٫۹ تا ۸٫۷ میلی‌متر ضخامت داشت.

G Flex از پردازنده‌‌ی Snapdragon 800 با ۴ هسته، ۲ گیگابایت رم، دوربین ۱۳ مگاپیکسلی و باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد و با اندروید 4.2.2 عرضه شد. گوشی خمیده‌ی ال جی با لایه‌ی محافظ خاصی به بازار عرضه شد که می‌توانست در صورت افتادن خط و خش روی بدنه‌ی گوشی، پس از یک دقیقه به‌صورت خودکار آن را ترمیم کند.

سامسونگ گلکسی S4 Zoom

سامسونگ گلکسی S4 Zoom

سامسونگ در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) تصمیم گرفت با معرفی گوشی گلکسی S4 Zoom دو تخصص خود را یعنی تولید گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتالی، باهم ترکیب کند. این گوشی با اینکه اولین گوشی مجهز به زوم اپتیکال (x10) روی پنل پشتی بود؛ اما به‌عنوان گوشی قدرتمندی شناخته نشد. در واقع S4 Zoom گوشی معمولی با دوربینی معمولی بود و همین امر باعث شد تا فروش خوبی را تجربه نکند.

سامسونگ اعلام کرده بود که کاربر حتی در زمان مکالمه‌ی تلفنی با گلکسی S4 Zoom‌ قادر خواهد بود فیلم بگیرد یا عکس‌برداری کند.

بلک بری Passport

بلک بری در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) برای بازگشت به بازار گوشی‌های هوشمند، گوشی Passport را معرفی کرد. این گوشی از کیبوردی فیزیکی-لمسی داشت و از نمایشگری ۴٫۵ اینچی مربعی بهره می‌برد. این گوشی برای آن دسته از کاربرانی طراحی شده بود که علاوه بر تمایل به استفاده از کیبورد فیزیکی، به نمایشگری لمسی نیز علاقه‌مند بودند.

Palm

گوشی Palm

گوشی Palm در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) توسط استارتاپی با همین نام معرفی شد. این محصول ظاهری شبیه به آیفون X داشت، اما نسبت به آن خیلی کوچک‌تر بود. Palm نمایشگری ۳٫۳ اینچی LCD داشت و با نسخه‌ی ویرایش‌شده‌ی اندروید ۸.۱ (اوریو) عرضه شد.

گوشی Palm با ابعادی معادل ۵۰ در ۹۷ در ۷٫۴ میلی‌متر، تنها ۶۲.۵ گرم وزن داشت و با قیمت ۳۴۹٬۹۹ دلار به فروش می‌رسید. از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به باتری ۸۰۰ میلی‌آمپرساعتی، ۳ گیگابایت رم، ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، تراشه‌ی Snapdragon 435 و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین سلفی اشاره کرد.

Palm تنها با بهره‌مندی از یک کلید (کلید پاور) به فروش می‌رسید که کارهای مختلفی را با آن انجام می‌داد؛ برای مثال اگر آن را چند ثانیه فشار می‌دادید، دستیار صوتی گوگل باز می‌شد. این محصول همچنین حسگر اثر انگشت نداشت و به‌جای آن، از سیستم تشخیص چهره استفاده می‌‌کرد.

نوکیا PureView 9

گوشی 9 PureView در سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) توسط نوکیا با آرایه دوربینی متشکل از پنج لنز معرفی شد. سه لنز از پنج لنز این گوشی، سیاه و سفید و دو لنز دیگر RGB بودند و یک حسگر ToF 3D هم در کنار آن‌ها قرار داشت.

نوکیا PureView 9 با این پنج لنز امکان تشخیص عمق را پس از تصویربرداری فراهم می‌کرد و از مشخصات فنی آن نیز می‌توان به پردازنده‌ی Snapdragon 845 کوالکام، ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی اشاره کرد.

طراحی‌های عجیب و غریب گوشی‌ها طی ۲۵ سال‌ گذشته‌ حاکی از آن است که تولید‌کنندگان در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ اوج خلاقیت خود را به کار گرفتند تا نوآوری‌هایی کاربردی را در این محصولات به بازار عرضه کنند. با اینکه بسیاری از این نوآوری‌ها در زمان عرضه‌ی اولیه آنچنان مورد استقبال واقع نشدند، اما باعث شدند تا ایده‌ی اصلی تولید بسیاری از گوشی‌های مطرح امروزی در ذهن طراحان شکل بگیرد. شما کاربر زومیت چه گوشی دیگری را می‌شناسید که با طراحی عجیب و غریب به بازار عرضه شد و ایده‌ی جدیدی را در این صنعت به وجود آورد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات