ChatGPT می‌تواند برگ برنده مایکروسافت برای پیروزی در رقابت با گوگل داکز باشد

جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گول داکز درمقابل مایکروسافت ورد
مایکروسافت قصد دارد از ChatGPT در محصولات خود استفاده کند و به‌نظر کارشناسان این تصمیم می‌تواند عامل اصلی پیشی گرفتن آن از گوگل باشد.
تبلیغات

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت اعلام کرده است شرکت متبوعش قصد دارد فناوری‌های هوش مصنوعی OpenAI مثل چت جی پی تی را با همه‌ی محصولات خود ادغام کند و آن را دردسترس میلیاردها کاربر قرار دهد. این یعنی قابلیت‌های ChatGPT برای تولید متن ازطریق اعلان‌های کوتاه احتمالاً به‌زودی به مجموعه‌ی مایکروسافت ۳۶۵ ازجمله پاورپوینت، ورد و اوت‌لوک اضافه خواهد شد.

مایکروسافت با بهره‌گرفتن از مدل‌های OpenAI، قابلیت‌هایی مثل تکمیل و تصحیح خودکار نوشتار را با روشی پیشرفته‌تر نسبت به راهکارهای کنونی ارائه خواهد داد. هوش مصنوعی حتی می‌تواند براساس یک توصیف متنی کوتاه، مقاله‌ای بلند و کامل تولید کند. البته غول فناوری اهل ردموند هنوز هیچ قابلیت خاصی را به مجموعه‌ی بهره‌وری خود اضافه نکرده است.

قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌تواند به مایکروسافت کمک کند تا کاربران جوان‌تر را به استفاده از خدمات و محصولات خود جذب کند. درحالی‌که مجموعه‌ی مایکروسافت ۳۶۵ یک استاندارد واقعی برای میلیون‌ها کاربر سرتاسر جهان بوده اما تحلیل‌گران می‌گویند سازنده‌ی ویندوز در رقابت با سرویس‌های گوگل داکز و گوگل شیت، عقب مانده است.

مایکروسافت بخش درخورتوجهی از بازار در بخش برنامه‌های بهره‌وری را به گوگل واگذار کرده است و به‌خصوص در حوزه‌ی آموزشی، کاربران جوان‌تر در دانشکده‌ها بیشتر به استفاده از گوگل داکز روی آورد‌ه‌اند. مایکروسافت باید این وضعیت را تغییر دهد و ChatGPT می‌تواند برگ برنده‌ی آن برای دستیابی به هدف مذکور باشد.

نسخه هوش مصنوعی آفیس

مایکروسافت درکنار اضافه کردن ChatGPT به محصولات خود، از این فناوری در پلتفرم محاسبات ابری خود موسوم به Azure نیز استفاده می‌کند؛‌ این سرویس به مشتریان سازمانی اجازه می‌دهد به مدل‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی ازجمله GPT-3.5 دسترسی داشته باشند؛ مدلی که به‌عنوان چارچوب زیربنایی ChatGPT و DALL-E 2 مورد استفاده قرار گرفته است.

مایکروسافت سال ۲۰۱۹ یک میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرد و بدین‌ترتیب انحصار دسترسی به آزمایشگاه تحقیق‌وتوسعه‌ی هوش مصنوعی استارتاپ مذکور را به‌دست آورد. این شرکت همچنین مجوز انحصاری استفاده از تجاری‌سازی فناوری GPT-3 را دریافت کرده است. طبق گزارش‌ها، غول فناوری مستقر در ردموند می‌خواهد ۱۰ میلیارد دلار دیگر در OpenAI سرمایه گذاری کند.

گوگل Worksapce که ابزارهایی مثل Docs، Drive، Meet، Slides و غیره را ارائه می‌دهد، تا سال ۲۰۲۱ حدود سه میلیارد کاربر فعال داشت؛ آماری که شامل مشترکان رایگان و پولی می‌شود. تعداد مشترکان پولی این سرویس در سال ۲۰۲۱ به ۷ میلیون نفر رسید که بسیار کم‌تر از تعداد مشترکان پولی مایکروسافت ۳۶۵ بود. درمقام مقایسه تعداد مشترکان سرویس‌های پولی آفیس ۳۶۵ در سال ۲۰۲۱ به ۵۴٫۱ میلیون نفر رسید و علاوه‌براین بیش‌از ۳۰۰ میلیون مشتری سازمانی داشت. این دسته از مشتریان مایکروسافت برای استفاده از خدمات آفیس ۳۶۵ ماهانه بین ۶ تا ۲۲ دلار برای هر کاربر پرداخت می‌کنند. ازطرف دیگر، ابزارهای گوگل Wordspace برای هر کاربر در ماه مبلغی بین ۶ تا ۱۸ دلار دریافت می‌کند. شایا‌ن‌ذکر است غول جستجوی اینترنت درسال ۲۰۲۲، به دسترسی رایگان کاربران سازمانی به Workspace پایان داد.

نسخه هوش مصنوعی ورد

دن آیوز، تحلیل‌گر فناوری در Wedbush Securities می‌گوید:

استفاده از ChatGPT برای مایکروسافت مثل ریختن بنزین به باک موتور آن بود و باعث می‌شود کاربران عادی بیشتری نسبت به استفاده از خدمات این شرکت ترغیب شوند.
- دن آیوز

مایکروسافت قبلاً برخی ویژگی‌های هوش مصنوعی را در نرم‌افزارهای خود معرفی کرده است. به‌عنوان مثال، ورد از هوش مصنوعی برای تصحیح لحن نوشتار، ارائه‌ی جایگزین‌های مختصر برای جمله‌ها و تولید خلاصه‌ای از متن‌های طولانی استفاده می‌کند؛ قابلیت‌هایی که می‌توان آن‌ها را با هوش مصنوعی ChatGPT ارتقا داد. این شرکت درسال ۲۰۲۲ اعلام کرد مشتریان هوش مصنوعی Azure می‌توانند از این فناوری برای ایجاد زیرنویس تصاویر نیز استفاده کنند.

دیوی اشتاینبرگ، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت بازاریابی هوش مصنوعی زتا گلوبال می‌گوید:

مایکروسافت طی سال‌های گذشته، قالب‌هایی را تولید کرده است که می‌توان از آن‌ها در آفیس و به‌خصوص در ورد و پاورپوینت استفاده کرد. به این فکر کنید اکنون آن‌ها چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. شما فقط پنج کلمه‌ی کلیدی وارد می‌کنید و اوت‌لوک می‌تواند نامه‌ای باکیفیت بالا برای شما تولید کند و این ویژگی‌ها بسیار قدرتمند و جذاب هستند.
- دیوی اشتاینبرگ

گوگل و مایکروسافت علاوه‌بر رقابت در بخش برنامه‌های بهره‌وری مثل داکز و ورد، در زمینه‌های دیگری مثل جستجو نیز رقابت دارند. سازنده‌ی ویندوز از چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT برای بهبود موتور جستجوی بینگ جدید بهره گرفته است.

ربات چت جی پی تی ساخت Open AI

ازطرف دیگر، کارشناسان می‌گویند زیرساخت محاسبات ابری Azure مایکروسافت و دسترسی به حجم وسیعی از داده‌ها می‌تواند به این شرکت کمک کند تا مدل‌های OpenAI را گسترش دهد. مایکروسافت گراف، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه داده‌های فعالیت‌های انسانی در محل کار است که حاوی داده‌هایی از برنامه‌های کاربردی مثل ۴۰۰ میلیارد کاربر سرویس ایمیل این شرکت، ۵۰۰ میلیون عضو لینکدین، ۱۸۰ میلیون کاربر فعال آفیس ۳۶۵ و ۸۰۰ میلیون کاربر ویندوز ۱۰ و غیره است. مایکروسافت مدل‌های هوش مصنوعی خود را با استفاده از ۴۲۰ میلیارد تعامل ماهانه‌ای که در مجموعه‌ی آفیس آن انجام می‌شود، آموزش می‌دهد.

مایکروسافت از داده‌های فراوانی که دراختیار دارد برای شناسایی الگوها و تفسیر و انجام وظایف در سایر برنامه‌های خود بهره می‌برد. به‌عنوان مثال داده‌های بینگ برای اطلاعات سهام در اکسل و داده‌های لینکدین برای ابزار ساخت رزومه‌ی ورد استفاده می‌شود. براد زلینک، تحلیل‌گر بانک دویچه می‌گوید مایکروسافت می‌تواند با ترکیب شبکه و داده‌های خود با الگوریتم‌های OpenAI، وظایف روزانه‌ی کارکنان را به‌طور خودکار انجام دهد. زلینک در بخشی از توضیحات خود گفت:

فرصت واقعی فقط در پیاده‌سازی فناوری نیست، و باید توجه داشت چه کسی آن را به بهترین شکل پیاده‌سازی می‌کند، چه کسی می‌تواند کاربردهای فناوری را با غنی‌ترین مجموعه‌ی داده‌ها آموزش دهد. من فکر می‌کنم وقتی مزیت‌های مربوط به Azure را درنظر بگیریم، پیاده‌سازی و آموزش این الگوریتم‌ها به حجم عظیمی از محاسبات، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و زیرساخت داده‌ها نیاز دارد. این فرصتی واقعی برای مایکروسافت است تا از آن‌ها در ارائه‌ی خدمات Azure بهره ببرد.
- براد زلینک

پس‌از اینکه گوگل در سال ۲۰۱۴ شرکت هوش مصنوعی DeepMind را خریداری کرد، به‌طور موازی با مایکروسافت، پیشرفت‌های مهمی در تحقیقات هوش مصنوعی داشته است. به‌عنوان مثال، LaMDA این شرکت مدل زبانی بزرگی را نشان می‌دهد که فناوری زیربنایی ChatGPT است. این مدل همچنین به کاربران اجازه می‌دهد از چت‌بات سؤال کنند و پاسخ‌هایی را با لحنی شبیه انسان دریافت کنند. جان اسکالی، مدیرعامل سابق اپل و شرکت هوش مصنوعی زتا می‌گوید گوگل فرصت بسیار خوبی برای برنده شدن در هوش مصنوعی داشت اما درعوض، سرمایه‌گذاری‌های خود را روی محصولات اصلی ازجمله موتور جستجو و یوتیوب متمرکز کرد.

می حبیبی، مدیرعامل Writer AI که پلتفرمی برای نوشتن محتوا با هوش مصنوعی است می‌گوید خطرات ناشی از حاکمیت داده، مسائل امنیتی و حقوقی می‌تواند ازجمله دلایل مهمی باشد که باعث شده است شرکت‌های بزرگ فناوری مثل گوگل از عرضه‌ی هوش مصنوعی مولد در محصولاتی مثل داکز و اسلایدز خودداری کنند.

اگرچه ChatGPT می‌تواند پاسخ‌هایی را با لحن شبیه انسان تولید کند که درک آن‌ها برای هر کاربری آسان است، اما این چت‌بات همچنان می‌تواند پاسخ‌های نادرست و عجیب‌وغریب ارائه دهد. شرکت رسانه‌ی فناوری CNET به‌طور مخفیانه از این ابزار برای نوشتن برخی مقالات خود استفاده کرد و سپس مجبور شد اصلاحاتی را روی آن‌ها اعمال کند زیرا مقالات ایجاد شده با هوش مصنوعی حاوی داده‌های نادرستی بودند. حبیبی می‌گوید اگر ChatGPT اشتباهات مشابهی را در ورد یا پاورپوینت ارائه دهد، این موضوع می‌تواند مشتریان را نسبت به استفاده از برنامه‌های مذکور دل‌سرد کند.

حبیبی به وب‌سایت فوربز گفت:

من فکر می‌کنم دلیل اینکه گوگل داکز و جیمیل خود را به ارائه‌ی قابلیت‌های تکمیل خودکار ساده‌ی متن محدود کرده‌اند این نیست که مدل هوش مصنوعی شرکت مذکور قادر به تولید محتوای طولانی نباشد؛ دلیل اصلی این است که گوگل از انتشار فناوری خود طفره می‌رود زیرا با معایب و ضعف‌های کنونی مدل‌های زبانی بزرگ آشنایی دارد.
- حبیبی

پریا ویجایاراجندران که از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲، معاون داده و هوش مصنوعی مایکروسافت بود و از نزدیک با سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI و تیم او کار کرده است می‌گوید استارتاپ هوش مصنوعی ابتدا قصد داشت مدل‌های پیشرفته‌ی خود را به‌طور گسترده و منبع‌باز دردسترس عموم قرار دهد تا همه بتوانند از مزیت‌های آن‌ها استفاده کنند، اما از آن زمان به‌بعد به‌عنوان یک نهاد غیرانتفاعی به کار خود ادامه داد. این شرکت مدل کاری خود را به یک کسب‌وکار غیرانتفاعی تغییر داده است زیرا اکنون برای تجاری‌سازی هوش مصنوعی خود با مایکروسافت همکاری می‌کند. ویجایاراجندران می‌گوید:

آنچه من از همکاران و دوستانم در مایکروسافت متوجه شدم این است که مأموریت دارند سود بیشتری به‌دست آورند. بدین‌ترتیب مهم است که چه کسی محصول را به بازار ارائه می‌دهد. من فکر می‌کنم سم و تیم او، دیدگاه خوبی داشتند و امیدوارم با وجود سهم بزرگ مایکروسافت در این شرکت، دیدگاه آن‌ها برای ادامه‌ی مسیر همچنان یکپارچه باقی بماند.
- پریا ویجایاراجندران

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات