آغاز آزمایش عمومی چت‌بات هوش مصنوعی چین موسوم‌به MOSS برای رقابت با ChatGPT

پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
هوش مصنوعی چینی MOSS
چین برای عقب‌نماندن در حوزه‌ی هوش مصنوعی و رقابت با ChatGPT، آزمایش عمومی چت‌بات خود را با نام MOSS آغاز کرد.
تبلیغات

دانشگاه فودان که یکی از اعضای لیگ C9 چین است، اولین مدل زبانی بزرگ این کشور موسوم‌به MOSS را منتشر کرد. نام این چت‌بات هوش مصنوعی با الهام از نام رایانه‌ای که ایستگاه فضایی را در فیلم علمی-تخیلی محبوب چینی The Wandering Earth 2 کنترل می‌کرد انتخاب شده است. خبر معرفی چت‌بات چینی‌ها درحالی منتشر می‌شود که ChatGPT طی چندماهی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد، به سرتیتر شماره یک بسیاری از رسانه‌های جهان تبدیل شده است؛ چت‌باتی که OpenAI آن را توسعه داده و مایکروسافت نیز در بینگ جدید از آن استفاده کرده است.

MOSS می‌تواند کارهایی مثل مکالمه، تولید کدهای برنامه‌نویسی، پاسخ به سؤالات و غیره را انجام دهد. این هوش مصنوعی به سرپرستی پروفسور کیو زیپنگ توسعه یافته و ازطریق آدرس moss.fastnlp.top دردسترس عموم قرار گرفته است. برای استفاده از این چت‌بات باید کد دعوت داشته باشید یا با وارد کردن شماره تلفن خود به فهرست انتظار بپیوندید. بااین‌حال، حجم بالای بازدیدکنندگان در روز راه‌اندازی عمومی MOSS باعث شد فشار بسیار زیادی به سرورهای آن وارد شود و درنتیجه زمان پاسخ‌گویی هوش مصنوعی چینی به سؤالات و درخواست‌های کاربران به میزان چشمگیری کاهش یافت.

زیپنگ می‌گوید:

اگرچه ظرفیت‌های بسیار زیادی برای پیشرفت وجود دارد اما ظهور MOSS ثابت می‌کند تیم‌های تحقیقاتی چینی، توانایی غلبه بر چالش‌های فنی توسعه‌ی محصولات مشابه ChatGPT را دارند. آزمایشگاه هوش مصنوعی شانگهای نیز حمایت بسیار خوبی از این پروژه دارد.
- زیپنگ
ChatGPT درمقابل Moss

روند کلی توسعه‌ی MOSS شبیه فرایند ساخت ChatGPT است که شامل دو مرحله می‌شود؛ آموزش پردازش زبان طبیعی و آموزش درک منظور انسان‌ها از سؤالات و درخواست‌ها. OpenAI در اولین مرحله برای آموزش ChatGPT بیش‌از صدها هزار پرس‌وجوی انسانی را جمع‌آوری و از حاشیه‌نویسان حرفه‌ای از همه‌ی اقشار جامعه درخواست کرد پاسخ‌ سؤالات و درخواست‌ها را بنویسند. این داده‌ها در گام بعد وارد پایگاه داده‌ شد تا این چت‌بات به‌تدریج بتواند پیام‌های مختلف انسانی را درک کند.

تیم دانشگاه فودان، رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرد و سطح یادگیری و مدل‌سازی MOSS را با اجازه دادن به این چت‌بات برای تعامل با انسان‌ها و سایر مدل‌های هوش مصنوعی، به‌میزان چشمگیری افزایش داد. بدین‌ترتیب آموزش زبان طبیعی MOSS نسبت به ChatGPT زمان بسیار کم‌تری نیاز داشت.

طبق اعلام زیپنگ، تفاوت بین MOSS و ChatGPT عمدتاً در مرحله‌ی قبل‌از آموزش زبان طبیعی است. تعداد پارامترهای MOSS بسیار کم‌تر از ChatGPT است و هنوز ظرفیت زیادی برای بهبود و تکمیل قابلیت‌های ذخیره‌ی دانش آن وجود دارد. چت‌بات چیتی در مرحله‌ی بتا، داده‌ها و بازخورد کاربران را با کسب اجازه از آن‌ها برای بهبود قابلیت‌های مکالمه‌ی خود جمع‌آوری می‌کند. این هوش مصنوعی چینی در آینده علاوه‌بر مکالمات، قابلیت‌های دیگری مثل طراحی، صحبت‌کردن، آهنگ‌سازی، آموزش و حتی کمک به دانشمندان برای انجام تحقیقات عملی کارآمدتر را ارائه خواهد کرد.

به‌نوشته‌ی Pandaily، درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین نقص‌های MOSS، درک زبان چینی است. این مورد بیشتر به‌دلیل محتوای نامرتب در صفحات وب چینی است که از آن‌ها برای آموزش مدل‌های این هوش مصنوعی استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی دانشگاه فودان برای انجام‌ مرحله‌ی بعدی آموزش مدل‌ها، تمرکز خود را روی غربالگری محتوای متنی چینی معطوف کرده است.

درنهایت باید اشاره کنیم هنوز مسائل زیادی وجود دارد که قبل‌از راه‌اندازی رسمی و عمومی چت‌بات‌های هوش مصنوعی باید برطرف شوند. دانشگاه فودان اخیراً با مدیران و محققان بیش‌از ۱۲ شرکت فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی همکاری کرده است تا با کمک آن‌ها، مراحل توسعه را تجزیه‌وتحلیل و موارد استفاده‌ی بالقوه از هوش مصنوعی و خطرات امنیتی آن را بررسی کنند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات