میدجورنی چیست؟ هر آنچه باید درباره هوش مصنوعی هنرمند بدانید

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 23 دقیقه
میدجورنی چیست
امروز هوش مصنوعی هنرمند میدجورنی قادر به تولید تصاویر خلاق و هنری باکیفیت است. در این مقاله به معرفی این فناوری جذاب می‌پردازیم.
تبلیغات

یک تصویر می‌تواند به اندازه‌ی هزاران کلمه معنی داشته باشد اما برای ساخت یک تصویر نیازی به هزاران کلمه ندارید. با هنر هوش مصنوعی تنها چند کلمه هم برای خلق آثار هنری کافی است. هوش مصنوعی این بار قابلیت‌های خود را در زمینه‌ی هنر ثابت کرده است. امروز، عصر هنر ایجاد‌شده توسط هوش مصنوعی آغاز شده و اینترنت پر از کاربرانی است که سعی می‌کنند از این فناوری برای خلق آثار جذاب استفاده کنند.

تماشا کنید: آموزش استفاده از هوش مصنوعی تصویرساز DALL E 2 و Midjourney

تماشا در یوتیوب

به دنبال موفقیت عظیم هوش مصنوعی Dall-E 2 از OpenAI، برنامه‌های متنوعی برای خلق خودکار آثار هنری به وجود آمدند. «میدجورنی» یکی از این نمونه‌ها است که در آن تنها با چند کلمه می‌توانید آثار جذابی را خلق کنید. این برنامه یکی از داغ‌ترین و جنجالی‌ترین برنامه‌های هوش مصنوعی ۲۰۲۲ بود.

فهرست مطالب

میدجورنی چیست؟

میدجورنی یکی از پلتفرم‌های جدید تولید تصویر هوش مصنوعی که آثار هنری رویایی و متنوعی را بر اساس درخواست‌ها و دستورها خلق می‌کند. بر اساس تعریف تولیدکنندگان، «میدجورنی آزمایشگاه پژوهشی مستقلی است که در میان رسانه‌های جدید فکری کاوش کرده و قدرت تخیل انسان را گسترش می‌دهد». در واقع میدجورنی برای بسیاری از کاربرهای عادی، فرصتی برای خلق تصاویر حیرت‌انگیز هوش مصنوعی بر اساس تعریف‌ها و توضیحات متنی فراهم می‌کند. این سرویس دستور شما را به ابرکامپیوترهای قدرتمند وصل می‌کند و می‌تواند برای علاقه‌مندان به رمان‌های علمی تخیلی یا آثار هنری سورئال جذاب باشد.

تصاویر تولیدشده با میدجورنی

میدجورنی چگونه کار می‌کند؟

میدجورنی در واقع نوعی بات تعاملی است که از یادگیری ماشین برای ایجاد تصاویر مبتنی بر متن استفاده می‌کند. بات به برنامه‌ای خودکار روی اینترنت یا شبکه‌ای دیگر گفته می‌شود که قادر است با سیستم یا کاربرها ارتباط برقرار کند. برنامه‌، درخواست‌های متنی را دریافت کرده و آن‌ها را به آثار هنری تبدیل می‌کند. نتایج به‌دست‌آمده بسیار تأثیرگذار هستند و اگر روش صحیح استفاده از میدجورنی را بدانید می‌توانید آثار بسیار منحصر‌به فردی را خلق کنید.

طرز کار این برنامه این‌گونه است که میدجورنی از شما می‌خواهد دستوری متنی را برای تولید تصویر وارد کنید و پس از چند ثانیه، نتایج مختلفی برای متن ورودی ظاهر می‌شوند. همچنین شاید اشتباهاتی در تصویر وجود داشته باشد و مدل به‌دست‌آمده بی‌نقص نباشد. برای مثال ممکن است دست‌ها یا دیگر اشیای پیچیده شکل بی‌نقصی نداشته باشند و پس‌زمینه‌ها محو و گیج‌کننده باشند؛ اما تمام این مشکلات را می‌توان در مدل‌های دیگر هم پیدا کرد.

میدجورنی کمی با دیگر ابزار هوش مصنوعی متفاوت است. بااینکه می‌توانید به‌صورت مستقیم در وب‌سایت این شرکت ثبت نام کنید، برای استفاده از نرم‌افزار، نیاز به دانلود و نصب دیسکورد، اپلیکیشن چت انجمن محور نیاز دارید. پس از پذیرفته‌ شدن در بخش Beta به دیسکورد میدجورنی دعوت می‌شوید. اگر تاکنون از برنامه‌ی مشابهی استفاده نکرده باشید این روند می‌تواند برایتان گیج‌کننده باشد؛ اما در ادامه‌ی این مقاله روش کار با میدجورنی را به صورت قدم به قدم توضیح می‌دهیم.

روش کار با میدجورنی

هر شخصی با داشتن حساب کاربری دیسکورد می‌تواند به سرور بتای میدجورنی وصل شود و به صورت رایگان از آن استفاده کند. پس از رضایت از خروجی تصویر به‌دست‌آمده می‌توانید ابعاد آن را تغییر دهید، آن را دانلود کنید یا برای خود ارسال کنید. همچنین می‌توانید یک مجموعه از تصاویر کاربران دیگر را روی وب‌سایت میدجورنی ببینید.

مرحله‌ اول: عضویت در سرور میدجورنی با دیسکورد

همان‌طور که در بالا هم گفته شد، همه می‌توانند در صورت داشتن حساب دیسکورد از میدجورنی استفاده کنند. اولین مرحله برای خلق اثر هنری هوش مصنوعی، ساخت حساب کاربری در دیسکورد است. پس از آماده شدن حساب مراحل ذیل را برای پیوستن به سرور بتای میدجورنی دنبال کنید.

۱. مطمئن شوید در حساب دیسکورد لاگین کرده‌اید.

لاگین در دیسکورد

۲. وب‌سایت میدجورنی را باز کنید و روی دکمه‌ی Join the beta کلیک کنید.

 بتا میدجورنی

۳. برای استفاده از هوش مصنوعی میدجورنی باید به سرور دیسکورد رسمی میدجورنی وصل شوید یا بات میدجورنی را به سرور خود اضافه کنید.

اضافه کردن سرور میدجورنی
اضافه کردن سرور میدجورنی
پذیرش دعوت میدجورنی
دعوت به سرور میدجورنی

مرحله‌ی دوم: قوانین را مطالعه کنید

با عضویت در سرور، تنها یک دستور با خلق هنر هوش مصنوعی خود فاصله دارید. با این‌حال قبل از شروع لازم است نکاتی را بدانید. با میدجورنی می‌توانید تا ۲۵ دستور متنی را به صورت رایگان وارد کنید، پس از استفاده از شانس‌های خود می‌توانید طرح‌های مختلف اشتراکی را انتخاب کنید. علاوه بر این، سرور دارای قوانینی است که می‌توانید آن‌ها را در کانال «rules» در نوار کنار صفحه مطالعه کنید. نقض این قوانین می‌تواند به مسدود شدن حساب شما بینجامد. یکی از قوانین مهم، عدم استفاده از تصاویر خشونت‌آمیز و مبتذل جنسی است.

قوانین میدجورنی

مرحله‌ی سوم: ورود به کانال بات و ایجاد اولین اثر هنری

پس از شروع کار می‌توانید وارد کانال بات شوید. برای این کار مراحل ذیل را دنبال کنید.

۱. در سرو میدجورنی، کانال «Newbies» را از نوار کناری انتخاب کنید. ممکن است با چند کانال newbies روبه‌رو شوید. در این صورت یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

کانال newbies در میدجورنی

۲. کاراکتر "/" را در نوار پیغام وارد کنید. اپلیکیشن فهرستی از دستورها را نمایش می‌دهد.

دستور جدید در میدجورنی

۳. «imagine/» را انتخاب کنید تا فیلد دستور ظاهر شود.

فیلد دستور میدجورنی

۴. دستور را وارد کنید و کلید اینتر را برای تأیید درخواست فشار دهید. برای مثال در اینجا دستور «future technology» (به معنی فناوری آینده) را وارد کردیم.

نوشتن دستور در میدجورنی

یک دقیقه طول می‌کشد تا بات، چهار تصویر را بر اساس دستور شما ایجاد کند. در نگاه اول مجموعه‌ای از رنگ‌ها را در حین پردازش درخواست می‌بیند اما تصاویر به‌تدریج واضح می‌شوند.

نتیجه دستور میدجورنی

مرحله‌ی چهارم: ویرایش تصویر

پس از آماده شدن چهار تصویر، می‌توانید ابعاد تصویر را به انتخاب خود تغییر دهید یا انواع متنوع‌تری از گزینه‌ها را با استفاده از دکمه‌های زیرین ایجاد کنید. از دکمه‌های تغییر اندازه برای افزودن جزئیات بیشتر به یکی از تصاویر استفاده کنید.

۱. اولین سطر از دکمه‌ها را زیر مجموعه‌ی تصاویر پیدا کنید.

دکمه‌های زیرعکس در میدجورنی

۲. روی U1، U2، U3 یا U4 بر اساس تصویری که می‌خواهید اندازه‌اش را تغییر دهید، کلیک کنید.

انتخاب دستور u2

۳. پس از آماده شدن تصویر، مراحل کار به پایان می‌رسند. بااین‌حال اگر از نتیجه ناراضی هستید می‌توانید مجموعه‌ی جدیدی از دکمه‌های زیر عکس را امتحان کنید.

افزایش ابعاد تصویر در میدجورنی

همچنین می‌توانید از انواع دکمه‌های دیگر برای دیدن نسخه‌های بیشتری از تصاویر استفاده کنید.

۱. دومین سطر از دکمه‌های زیر عکس چهارتایی را پیدا کنید.

۲. بر اساس عکس دلخواه می‌توانید دکمه‌های V1، V2، V3 یا V4 را انتخاب کنید.

دومین سطر از دکمه‌های زیر تصویر

۳. بات، چهار تصویر جدید می‌سازد. برای افزایش ابعاد تصویر دلخواه مجددا می‌توانید از دستورهای U استفاده کنید.

چهار تصویر جدید با دستور v

مرحله‌ی پنج: ذخیره‌سازی اثر

وقتی از نتیجه‌ی کار خود راضی شدید، می‌توانید تصویر را ذخیره کنید. برای ذخیره‌سازی فایل روی کامپیوتر، مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. برای دیدن پیش‌نمایش روی تصویر کلیک کنید.

۲. روی گزینه‌ی Open in Browser زیر تصویر کلیک کنید تا تصویر در ابعاد کامل باز شود.

باز کردن تصویر

۳. روی تصویر کلیک راست کنید و گزینه‌ی Save image as را انتخاب کنید.

ذخیره‌سازی تصویر میدجورنی

می‌توانید یک کپی از تصویر را با ارسال آن به خود روی دیسکورد داشته باشید. به این منظور مراحل ذیل را دنبال کنید.

۱. پیغام بات شامل تصویر تکمیلی را پیدا کنید.

پیدا کردن پیغام بات در میدجورنی

۲. روی دکمه‌ی ایموجی برای واکنش نشان دادن به پیغام کلیک کنید.

ایموجی میدجورنی

۳. ایموجی پاکت نامه (envelope) را پیدا کرده و انتخاب کنید.

ایموجی پاکت نامه در میدجورنی

حالا می‌توانید تصویر را در اینباکس دیسکورد خود ببینید.

دستورهای کاربردی میدجورنی

کاربرهای میدجورنی معمولا از دستورهای مستقیم و خام برای خلق تصاویر استفاده می‌کنند. به این مثال دقت کنید: a cowboy wearing a tuxedo on the moon (گاوچرانی که روی ماه تاکسیدو پوشیده است). خروجی تصویر ذیل خواهد بود.

گاوچران ایستاده در کنار گاو

اما گزینه‌های دیگری فراتر از یک دستور متنی ساده و خام برای ایجاد خروجی‌های تصویری قابل پیش‌بینی و منطبق‌ وجود دارند. در ادامه به فهرستی از این دستورهای پیشرفته و جزئیات آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از کلمات کلیدی برای تعریف سبک
  • دستور stylize
  • دستور chaos
  • تعریف resolution (تفکیک‌پذیری تصویر)
  • aspect ratio (نسبت تصویر)
  • فیلتر کردن کلمات

استفاده از کلمات کلیدی برای تعریف سبک

ارائه‌ی مجموعه‌ای از کلمات کلیدی دستوری مرتبط با سبک‌های هنری می‌تواند به ایجاد خروجی‌های متفاوتی بر اساس نوع سبک انتخابی منجر شود. در اینجا برخی کلمات کلیدی و انواع فرعی بر اساس فرم هنری، طرح، هنرمند و ژانر هنری نمایش داده شده‌اند:

۱. استفاده از طرح-ژانر به عنوان سبک

سگ‌های کارتونی در میدجورنی
با دادن نام سبک‌های مختلف در دستورهای میدجورنی می‌توانید تصویر با سبک دلخواه خود را خلق کنید.

۲. استفاده از نام هنرمند به عنوان سبک

می‌توانید هنرمند دلخواه را برای خروجی سبک تعریف کنید. برخی نمونه‌ها در زیل نشان داده شده‌اند:

/imagine horse galloping at sunset painting Andy Warhol style

اسب وحشی در میدجورنی
با آوردن نام هنرمندان معروف در دستور می‌توان سبک هنری آن‌ها را بازسازی کرد.

۳. استفاده از ویژگی‌های نورپردازی و رندر برای تعریف سبک

سبک نورپردازی در میدجورنی
تصاویر ایجادشده با میدجورنی بر اساس نورپردازی‌های مختلف

دستور stylize

می‌توانید تنظیمات stylize-- یا s-- را اضافه کنید. با این دستور می‌توانید میزان ظاهر هنری تصویر را تعیین کنید. به گفته‌ی تیم میدجورنی این دستور می‌تواند کیفیت تصویر را افزایش دهد و از طرفی احتمال خطا را کم کند. اما چرا نباید مقدار حداکثر stylize را همیشه به کار ببرید. حداکثر این مقدار به معنی آزادی بیشتر میدجورنی برای انحراف از دستور است. به طور کلی می‌توانید مقدار stylize را بین ۰ تا ۱۰۰۰ درنظر بگیرید. تصاویر ذیل با گزینه‌های سبک‌دهی بالا و پائین وارد شده‌اند:

/imagine mushrooms --s 200

ساخت قارچ در میدجورنی

دستور chaos

دستور chaos-- یا پارامتر c-- بر تنوع تصویرهای خروجی تأثیر می‌گذارد. مقدار بالای chaos باعث ایجاد نتایج و ترکیب‌بندی‌های غیرمنتظره و غیررایج می‌شود. در حالی که مقدار کم آن تصویر را به نتایج تکراری و واقع‌گرا نزدیک می‌سازد. عددی از صفر تا ۱۰۰ را برای افزایش یا کاهش سطح انتزاع سوژه به کار ببرید.

/imagine Eiffel tower --chaos 60

برج ایفل در میدجورنی

تعریف resolution (تفکیک‌پذیری تصویر)

برای تعریف رزلوشن یا درجه‌ی تفکیک خروجی می‌توانید از برخی کلمات کلیدی رایج مثل 8K، 4K، photorealistic، ultra photoreal، ultra detailed، intricate details و بسیاری از موارد دیگر استفاده کنید. یا می‌توانید تنظیمات استانداردی را برای خروجی‌های قابل پیش‌بینی پیاده‌سازی کنید. مثال:

/imagine red rose flower --quality 5

گل رز با کیفیت در میدجورنی
نتیجه دستور red rose flower با کیفیت بالا در میدجورنی

Aspect ratio (نسبت تصویر)

معمولا خروجی پیش‌فرض، تصویری مربعی (با نسبت تصویر ۱:۱) است. اما اگر می‌خواهید به چشم‌اندازی سینمایی‌تر برسید یا می‌خواهید وال پیپری برای لپتاپ خود بسازید می‌توانید نسبت تصویر را تغییر دهید:

/imagine jasmine in the wild flower --ar 4:3

نسبت تصویر در میدجورنی
تصویر ساخته‌شده با میدجورنی با دستور : jasmine in the wild

فیلتر کردن کلمات از تصویر

با کلمه‌ی کلیدی –no می‌توانید سوژه‌های ناخواسته را از تصویر خود حذف کنید:

/imagine KFC fried chicken --no sauce

مرغ سوخاری در میدجورنی

کلمات کلیدی جذاب

در این بخش برخی کلمات کلیدی را برای رسیدن به نتایج جذاب‌تر معرفی می‌کنیم:

  • Sony Alpha α7, ISO1900, Leica M : برای تعریف نوع لنز یا نوع دوربین.
  • Photorealistic, ultra photoreal , ultra detailed, intricate details : برای تعریف جزئیات احتمالی و ظاهری واقع‌گرا و کمتر هنری.
  • Unreal : برای تعریف حسی غیرواقعی
  • Volumetric light, cinematic light : برای تعریف شرایط نورپردازی.

میدجورنی و کپی‌رایت

به صورت پیش‌فرض تصاویری که با میدجورنی ایجاد می‌شوند عمومی هستند. همه می‌توانند آثار شما را ببینند. همچنین می‌توانید از دستورهای دیگران یاد بگیرید. برای استفاده از میدجورنی نباید با ماهیت عمومی آن مشکلی داشته باشید؛ اما اگر نمی‌توانید در فضایی باز زندگی کنید باید برای یک حساب خصوصی هزینه پرداخت کنید.

در زمان فعلی هنوز تعریف دقیقی برای کپی‌رایت هنر ایجادشده با هوش مصنوعی وجود ندارد. شما دستوری را نوشتید؛ اما در واقع این بات است که آن را کامپایل می‌کند. هنری که با یک حساب کاربری آزمایشی و رایگان ایجاد می‌شود دارای مجوز بین‌المللی CC BY-NC 4.0 است. درواقع می‌توانید در صورتی از تصاویر استفاده کنید که به درآمدزایی منجر نشود و باید نام میدجورنی را هم ذکر کنید.

اگر حساب پولی تهیه کنید می‌توانید از هنر خود به شکل دلخواه استفاده کنید و حتی آن‌ را بفروشید؛ اما شرکت هم می‌تواند از تصاویرتان استفاده کند. ازآنجاکه تصویر در یک انجمن عمومی ساخته شده است نمی‌توانید انتظار داشته باشید که از آن به شکل انحصاری استفاده کنید. قوانین کپی‌رایت حتی در بهترین حالت هم پیچیده هستند. حالا اگر هوش مصنوعی را درگیر این ماجرا کنید قضیه پیچیده‌تر هم خواهد شد؛ اما باید دید مشکلات کپی‌رایت هوش مصنوعی چگونه حل‌وفصل می‌شوند.

نیلوفرهای آبی
تصویر ایجادشده با میدجورنی توسط جن میشرا. دستور: textured, summertime, warmth, bokeh, lotus on a pond reflection, cinematic photograph

کاربردهای میدجورنی

جالب است بدانید، می‌توانید از هنر خلق‌شده با میدجورنی برای کاربردهای واقعی و روزمره هم استفاده کنید. در اینترنت می‌توانید بسیاری از کاربردهای خلاقانه‌ی این فناوری جدید را پیدا کنید که در این بخش به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. طراحی رمان گرافیکی با میدجورنی

کاربری در ردیت یک رمان تصویری علمی تخیلی را به‌طور کامل با میدجورنی تصویرسازی کرده است. با میدجورنی می‌توانید کمیک، برنامه‌ریزی دیجیتالی و بسیاری از محصولات دیگر را بسازید. تخیلات خود را رها کنید و بگذارید هوش مصنوعی الهام‌بخش شما باشد. کتاب یادشده نه‌تنها در فهرست کتاب‌های پرفروش علمی‌تخیلی آمازون، در کنار کتاب‌هایی مثل جنگ ستارگان و بلید رانر قرار گرفت، بلکه در کیندل هم به صورت رایگان در دسترس است.

ساخت رمان تصویری با میدجورنی

۲. ساخت انیمیشن

یکی از جذابیت‌های میدجورنی ساخت انواع مختلفی از یک تصویر یکسان است. به این ترتیب می‌توان با کنار هم قرار دادن تصاویر یک انیمیشن جذاب به سبک «استاپ‌ موشن» ساخت. انیمیشن ذیل حاصل چهل تغییر مختلف از یک تصویر است. سپس از ادوبی پریمیر برای تبدیل تصاویر ایستا به یک ویدئوی کوتاه استفاده شده است. شما هم می‌توانید با یک نرم‌افزار ویرایش ویدئویی ساده به چنین جلوه‌ای برسید.

۳. بازاریابی و تبلیغات

روش‌های خلاقانه‌‌‌ای برای استفاده از تصاویر ساخته‌شده با هوش مصنوعی وجود دارند. در ادامه به چند مثال اشاره می‌کنیم.

  • ساخت تصاویر حیوانات یا افراد برای استفاده به عنوان آواتار در بازی‌های آنلاین یا پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی
  • استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت تصاویر محصولات سفارشی مثل کفش، لباس برای کمک به فروش آنلاین محصولات.
  • استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت تصاویر حیوانات یا افراد برای استفاده به‌عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی.
  • استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت تصاویر حیوانات یا افراد برای استفاده در کمپین آگاهی یا خیریه.
  • استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت تصاویر افراد یا حیوانات برای استفاده در کمپین آموزشی.
ساخت آواتار با میدجورنی
در میدجورنی می‌توانید بر اساس تصویر واقعی خود، آواتارهای زیبا بسازید.

۴. استفاده از میدجورنی برای طراحی مراحل بازی

از تصاویر ساخته‌شده با هوش مصنوعی می‌توان برای طراحی مراحل بازی خود استفاده کرد. این تصاویر نه‌تنها به‌عنوان پس‌زمینه‌های ایستای مرحله‌ها عملکرد خوبی دارند بلکه برای تغییر خلق و خوی بازی هم به کار می‌روند.

از هوش مصنوعی می‌توان همچنین برای طراحی مسیرهای یک مرحله استفاده کرد. برای مثال بازی یادشده دارای تعداد زیادی مارپیچ بود. طراحی یک مارپیچ از ابتدا می‌تواند کار زمان‌بری باشد؛ اما هوش مصنوعی می‌تواند چارچوبی آماده را ارائه دهد.

با اینکه تصویر زیر چندان هم بی‌نقص نیست می‌توان از آن به‌عنوان چارچوبی اولیه برای الهام گرفتن استفاده کرد. همچنین با تغییر متن ورودی می‌توانید به نتیجه‌ی بهتری برسید.

طراحی مراحل بازی با میدجورنی
ساخته شده توسط HungryMinded با میدجورنی

۵. طراحی گرافیکی و تصویرسازی

از هنر خلق‌شده با هوش مصنوعی همچنین می‌توان برای تولید تصویرسازی‌های مطبوعاتی یا طرح‌های گرافیکی استفاده کرد. برای مثال یکی از موارد کاربرد طراحی لوگو است می‌توانید با ورودی‌های مختلف به شکل‌ها و طرح‌های مختلفی از یک لوگو برسید.

لوگوهای طراحی‌شده با میدجورنی
لوگوهای طراحی‌شده با میدجورنی

۶. الهام‌بخش هنرمندان

با میدجورنی و به‌طورکلی هنر هوش مصنوعی وارد عصر جدیدی از استوری‌ بوردها و تولید ایده‌ها شده‌ایم. روزهای کمبود ایده به پایان رسیده است. می‌توانید به‌راحتی از این ابرازها برای الهام‌ گرفتن و خلق آثار هنری خود استفاده کنید.

تصویرسازی هنری با میدجورنی
تصویرهای تولید‌شده با میدجورنی می‌توانند الهام‌بخش هنرمندان برای خلق آثاری هنری باشند.

انواع تصاویر در میدجورنی

توانایی‌های میدجورنی بسیار فراتر از حد تصور است. در ابتدا میدجورنی تنها محدود به تصاویر خاص تزئینی و فراکتالی بود؛ اما حالا نسخه‌ی سوم میدجورنی در دسترس است که قابلیت‌های بیشتری دارد. در ادامه به انواع تصاویری که می‌توان در میدجورنی تولید کرد می‌پردازیم.

۱. واقع‌گرایی عکس‌گونه

شاید میدجورنی عکس‌های واقعی را تولید نکند اما می‌تواند تصاویر زیبا و نزدیک به واقعیت مثل یک اثر پرجزئیات هنری، یک CGI قانع‌کننده و حتی شاید عکسی با ظاهر ویرایش سنگین و جلوه‌های ویژه تولید کند.

از طرفی گرایش میدجورنی به ساخت تصاویر بسیار واضح به واقع‌گرایی تصویر کمک می‌کند. میدجورنی تمام اصطلاحات فنی عکاسی را درک می‌کند و خوشبختانه صرف نظر از اینکه نوع خاصی از لنز مدنظرتان باشد یا تنظیمات نورپردازی، شما را به هدفتان می‌رساند.

تصاویر واقع‌گرا در میدجورنی
تمام این تصاویر در میدجورنی ساخته شده‌اند.

۲. هنر دوبعدی، نقاشی و تصویرسازی با میدجورنی

میدجورنی می‌تواند انواع رسانه‌های هنری، سبک‌ها و هنرمندان تاریخی را پیاده‌سازی کند. از نقاشی‌های تزئینی تا نقاشی‌ها و تصویرسازی‌های انتزاعی و طرح‌های آنالوگ تا دیجیتال. برای مثال نقاشی زیر با الهام از تکنیک پل‌ سزان، نقاش سبک پست‌امپرسیونیسم ساخته شده است.

نقاشی با میدجورنی، پل سزان
نقاشی به سبک پل‌ سزان با میدجورنی

۳. هنر بصری سه‌بعدی با میدجورنی

از میدجورنی همچنین می‌توان برای ساخت طرح مفهومی قابل قبول هنر سه‌بعدی استفاده کرد. سبک عکاسی‌گونه را می‌توان در هر مقیاسی از فضاهای داخلی تا جزئیات بالا به کار برد.

ساخت عروسک سه‌بعدی با میدجورنی
ساخت آثار سه‌بعدی با میدجورنی

هنرمندان میدجورنی

با وجود بحث‌ها و جنجال‌هایی که درباره‌ی اعتبار هنری آثار خلق‌شده با میدجورنی وجود دارند برخی هنرمندان این فناوری را نوعی فرصت می‌دانند نه تهدید و آثار جذابی را بر اساس هدف و ایده‌ی خود خلق کرده‌اند. در ادامه به برخی هنرمندان و آثاری که با میدجورنی ساخته‌اند می‌پردازیم.

۱. بهناز فرحی

بهناز فرحی، معمار ایرانی- آمریکایی از ترکیب مد، معماری و طراحی تعاملی برای کار با میدجورنی استفاده می‌کند. او از چشم هوش مصنوعی به معماری و مد نگاه می‌کند. فرحی برای توسعه‌ی خیال‌پردازی‌های خود سناریوهای مختلفی را امتحان کرده است و همچنین به کاربرد فناوری در معماری علاقه‌مند است. او به‌ویژه سعی می‌کند معماری ایرانی را از لنز میدجورنی ببیند و درباره‌ی عملکرد الگوریتم هوش مصنوعی برای پیاده‌سازی تکنیک‌های مختلف بصری کنجکاو است. فرحی درباره‌ی کار خود می‌گوید:

به‌عنوان شخصی دو زبانه، تأثیر زبان بر خلاقیت برایم جذاب است. آیا زبان بر خلق آثار تأثیر می‌گذارند؟ آیا خلاق بودن به سواد و آموزش ربط دارد؟

فرحی ایده‌های مختلفی را با میدجورنی آزمایش کرده است و معتقد است طراحی مانند چتر بزرگی است که برای رسیدن به آن به تفکری میان‌رشته‌ای نیاز داریم؛ تفکری که ابعاد مختلف طراحی مثل طراحی شهری، معماری، مد، طراحی جواهرات و طراحی صنعتی را گرد هم بیاورد.

آثار بهناز فرحی با میدجورنی
تفسیر بهناز فرحی از معماری تا مد در میدجورنی

۲. ایگور پانتیک

اولین تلاش‌های ایگور پانتیک در میدجورنی، تولید مجموعه‌ای از ربات‌های غول‌پیکر بود. او همچنین مدرس مدرسه‌ی معماری بارتلت در لندن و طراح سابق در مجموعه‌ی معماری زها حدید است. پانتیک به ارتباط بین ابزار پیشرفته‌ی دیجیتالی و روش‌های کم‌هزینه‌ی و ساختار رباتیکی علاقه‌مند است. مجموعه‌ی تلاش‌های بعدی پانتیک به درک ماده و خواص آن وابسته بودند. او سپس به پژوهش‌های معماری روی آورد و مجموعه‌ای از ویلاها و خانه‌ها را در مناطق دورافتاده پدید آورد. پانتیک در سفر خود در میدجورنی تعداد زیادی رندرهای غیرواقع‌گرا و تخیلی را ایجاد کرد. او امیدوار است بتواند از میدجورنی برای خلق بازنمایی‌ها و آثار پیچیده‌تری استفاده کند.

نمای خانه جنگلی چوبی در میدجورنی
تصویر ساخته‌شده با میدجورنی از ایگور پانتیک، فضای داخلی یک خانه‌ی جنگلی

۳. نورو کریم

نورو کریم طراح هندی مستقر در بمبئی، دیدگاه جدیدی را برای معماران جوان کشور خود فراهم کرده است. او با کنکاش در میدجورنی اخیرا فلسفه‌های معماری خود در رابطه با طراحی پایدار و مواد طبیعی و رابطه‌ی بین انسان و طبیعت را پیاده‌سازی کرده است. نورو کریم از هوش مصنوعی برای پژوهش در نقاط مشترک بدن، طبیعت و فضای معماری استفاده می‌کند. او در عین بررسی مدل‌های مشارکتی انسان و ماشین سعی می‌کند ساختارهایی زمینی را خلق کند. شهرهایی که در آن‌ها طبیعت و فناوری کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. کریم همچنین به دنبال امکان مهندسی معکوس این طرح‌ها و آوردن برخی از ایده‌ها در حوزه‌ی نمونه‌ها و مدل‌های سه‌بعدی است.

گیاه و معماری در میدجورنی
نورو کریم از هوش مصنوعی برای اتصال طبیعت و معماری استفاده می‌کند.

۴. رونالد رائل

رونالد رائل، علاوه بر داشتن عناوینی مثل نویسنده و معمار، به عنوان یک فعال طراحی هم شناخته شده است. او هم‌بنیان‌گذار رائل سان فراتلو (Rael San Fratello)، استودیوی معماری آمریکایی است و به نقش معماری در ایجاد جامعه‌ای بهتر علاقه‌مند است؛ در همین راستا به دنبال کاربرد مصالح بومی و سنتی در فناوری‌های معاصر است. رائل همچنین علاقه‌ی خود را به محیط میدجورنی آورده است و به گفته‌ی خود از این برنامه به عنوان ابزاری خلاق برای ایده‌پردازی و مدلسازی اسکچ‌ها استفاده می‌کند. به باور او میدجورنی می‌تواند راهی برای ادامه‌ی مسیر طرح‌ها یا اسکچ‌های سریع باشد و حتی از آن برای یکی از سفارش‌های کاری خود هم استفاده کرده است.

خانه رنگی اثر رونالد رائل در میدجورنی
اثر رونالد رائل در میدجورنی

جمع‌بندی

هوش مصنوعی این روزها در تمام حوزه‌ها به ویژه هنر گسترش پیدا کرده است. ابزارهای تولید آثار خلاق مثل میدجورنی به کاربرها امکان می‌دهند تنها با چند دستور متنی آثار متنوع و خلاقانه‌ای را خلق کنند و آن‌ها را بر اساس نیاز خود تغییر دهند. از طرفی کار با میدجورنی نیازمند رعایت قوانینی مثل عدم استفاده از تصاویر خشونت آمیز یا تصاویر مبتذل جنسی است و همچنین قوانین کپی‌رایت ویژه‌ای برای انتشار یا فروش تصاویر وجود دارند. در هر حال این ابزار و رقبای آن همواره با سرعت بالایی در حال تکامل هستند و امکانات و قوانین جدیدی احتمالا در آینده به آن‌ها اضافه خواهد شد که کار را برای کاربران ساده‌تر کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات