این بازوی رباتیک هوش مصنوعی برای ایجاد نقاشی‌های منحصربه‌فرد با انسان همکاری می‌کند

سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
بازوی رباتیک نقاش FRIDA
FRIDA یک ربات مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که با دریافت دستورالعمل متنی، صوتی یا تصویری، به انسان‌ها کمک می‌کند نقاشی‌های خارق‌العاده بکشند.
تبلیغات

یک ربات مبتنی‌بر هوش مصنوعی جدید، با هدف کشیدن نقاشی‌های جذاب طراحی شده است. FRIDA یک بازی رباتیک است که در دانشکده‌ی علوم کامپیوتر دانشگاه کارنگی ملون ساخته شده و جدیدترین افزونه‌ی دنیای هنر دانشگاه مذکور است.

آرون اوپرلی، مدیر ارشد روابط رسانه‌ای دانشگاه کارنگی ملون در گفت‌وگو با وب‌سایت گیزمودو گفت:

بازوی رباتیک هوش مصنوعی FRIDA با الهام از کالو، نقاش برجسته‌ی مکزیکی، نام‌گذاری شده است و می‌تواند در خلق آثار هنری جذاب به انسان‌ها کمک کند.
- آرون اوپرلی

پیتر شالدنبراند، دانشجوی دکتری دانشکده‌ی علوم کامپیوتر کارنگی ملون به‌همراه اعضای هیئت علمی ژان اوه و جیم مک‌کان، وظیفه‌ی ساخت FRIDA را برعهده داشتند. در ادامه مراحل کار این ربات را به‌طور خلاصه مرور می‌کنیم.

FRIDA برای شروع یک نقاشی، قلم‌موی خود را آماده می‌کند

آماده سازی قلمو ربات نقاش FRIDA

حدود یک ساعت زمان نیاز است تا FRIDA فرایند یادگیری روش استفاده از قلم‌مو و حرکات خاص آن برای کشیدن نقاشی را کامل کند. این مرحله با نیروی انسانی انجام می‌شود و توضیحات متنی دراختیار هوش مصنوعی قرار می‌گیرد. علاوه‌براین امکان دارد کاربر عکسی را در اختیار این ربات قرار دهد تا برای کشیدن نقاشی از آن الهام بگیرد. شالدنبراند و سایر اعضای تیم سازنده‌ی این بازوی رباتیک، از موسیقی نیز به‌عنوان یک دستورالعمل استفاده کردند تا اثر آن را روی نتیجه‌ی کار بررسی کنند.

اگرچه FRIDA می‌تواند ‌آثار چشم‌گیری طراحی کند اما شالدنبراند در بیانیه‌ی خود اعلام کرد این پروژه یک سیستم نقاشی رباتیک است اما نمی‌توان FRIDA را هنرمند در نظر گرفت. او در بخشی از توضیحات خود گفت:

FRIDA برای برقراری ارتباط، ایده‌پردازی نمی‌کند. این ربات، سیستمی است که هنرمندان می‌توانند با آن همکاری داشته باشند. هنرمند می‌تواند اهداف سطح‌ بالایی را برای بازوی رباتیک تعیین و سپس FRIDA آن‌ها را اجرا کند.
- شالدنبراند

دو سینی در جلوی پالت رنگ پیشنهادی FRIDA قرار دارد

سینی های پالت رنگ FRIDA

هنگامی‌ که FRIDA کار راه‌اندازی قلم‌مو را انجام داد و دستورالعمل‌های موردنظر برای سبک نقاشی را دریافت کرد، یک پالت رنگی برای انسان آماده می‌کند.

Jiaying Wei، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشکده‌ی معماری با Eunsu Kang، عضو هیئت علمی درحال توسعه‌ی روشی برای مخلوط کردن خودکار رنگ با استفاده از FRIDA هستند.

FRIDA نقاشی می‌کشد

FRIDA درحال کشیدن نقاشی

مراحل کشیدن نقاشی برای FRIDA چند ساعت طول می‌کشد و گاهی با استفاده از دوربینی که از نمای بالا از نقاشی او فیلم می‌گیرد، برای اطلاع از نحوه‌ی ادامه‌ی کار یا نیاز به تغییر بهره می‌برد.

تیم سازنده‌ی FRIDA می‌گوید:

هدف ما جایگزین کردن ربات به‌جای هنرمندان نیست. ما قصد داریم با این‌ کار، خلاقیت انسان‌ها ارتقا دهیم.
- تیم سازنده‌ی FRIDA

مجموعه‌ای از نقاشی‌های FRIDA

نقاشی های ربات هوش مصنوعی FRIDA

FRIDA تاکنون ده‌ها نقاشی را تکمیل کرده است. این آثار همگی براساس دستورالعمل‌های متنی، تصویری یا صوتی ارائه‌شده به بازوی رباتیک، تولید شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات