خالق ChatGPT: فاصله زیادی تا دوران «هوش مصنوعی ترسناک» نداریم

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل OpenAI از نیم رخ با میکروفون
سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI و خالق ChatGPT، می‌گوید در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد روی‌ کار‌ آمدن ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک خواهیم بود.
تبلیغات

درحالی‌که هوش مصنوعی با سرعت برق‌آسا در حال پیشرفت است، نگرانی‌ها درباره‌ی استفاده‌ی نامناسب از این فناوری به اوج رسیده است. در‌این‌بین سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI و خالق چت‌بات پرحاشیه‌ی چت جی بی تی، تلاش کرده است تا با اشاره به مزایای هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری انسان، نگرانی‌ها را کاهش دهد. او هم‌زمان با تأکید بر مزایای هوش مصنوعی می‌گوید عجله برای استفاده‌ی گسترده از ابزارهای هوش مصنوعی مشابه ChatGPT می‌تواند خطرناک باشد و درزمینه‌ی بهره‌وری نتیجه‌ی برعکس بدهد.

سم آلتمن می‌گوید فاصله‌ی زیادی تا فرارسیدن دوران ابزارهای هوش مصنوعی‌ای نداریم که به‌طور بالقوه ترسناک باشند. مدیرعامل OpenAI از سازمان‌ها درخواست کرده است قوانین حوزه‌ی هوش مصنوعی را تدوین کنند تا بفهمیم که باید چگونه از این ابزارهای جدید استفاده کنیم.

به‌گزارش Neowin، سم آلتمن اعتقاد دارد که دنیا به‌سرعت با ابزارهای هوش مصنوعی سازگار می‌شود؛ اما اگر سرعت سازگاری بیش‌از‌حد زیاد باشد، تجربه‌ی ارائه‌شده‌ی این ابزارها ترسناک خواهد بود: «جامعه برای سازگاری با چیزی بزرگ به زمان نیاز دارد.» آلتمن به برخی از مشکلات موجود در حوزه‌ی هوش مصنوعی اشاره کرده است که باید قبل از استفاده‌ی گسترده از ابزارهای مبتنی‌بر این فناوری برطرف شوند.

یکی از این مشکلات رفتار جانبدارانه‌ی ChatGPT است. کاربران در شبکه‌های اجتماعی اسکرین‌شات مکالمه با ChatGPT را منتشر کرده‌اند. این چت‌بات گاهی اوقات دربرابر برخی از ایدئولوژی‌های سیاسی موضع می‌گیرد. ایلان ماسک یکی از چهره‌های سرشناسی به‌شمار می‌آید که از وجود «تعصب لیبرال» در ChatGPT انتقاد کرده است.

مدیرعامل OpenAI می‌گوید: «نمی‌خواهیم ChatGPT به‌طور‌پیش‌فرض حامی یا مخالف سیاست‌های مختلف باشد؛ با‌این‌حال اگر به‌دنبال هر‌یک از این دو هستید، باید به آن دسترسی داشته باشید. درحال‌حاضر، روی این موضوع کار می‌کنیم.»

آلتمن اعتراف کرده است که ابزارهای امروزی هوش مصنوعی به‌نوعی ناقص هستند؛ اما لازم بود این ابزارها همین‌حالا در‌دسترس مردم قرار بگیرند تا بتوان با استفاده از ورودی‌های کافی و تلاش‌های مکرر، ابزارها را اصلاح کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات