تصویر تولید‌شده با هوش مصنوعی برنده مسابقه عکاسی شد

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
عکس تولید شده با هوش مصنوعی برنده مسابقه digiDirect
ظاهراً دنیای عکاسی باید خود را با واقعیت جدید وفق دهد؛ زیرا هوش مصنوعی تصویری تولید کرده که در استرالیا، برنده‌ی مسابقه عکاسی شده است.
تبلیغات

«لحظه‌ای بسیار جذاب از ساحلی به رنگ طلایی و امواج آفتاب روی آب و دو موج‌سوار که به‌سمت اقیانوس حرکت می‌کنند.» این توضیح مربوط به صحنه‌ی عکس برنده‌ی مسابقه‌ی عکاسی digiDirect استرالیا شده است.

همان‌طور‌که تک‌رادار اشاره می‌کند، تصویر مذکور کار عکاس انسانی نیست و درواقع، شرکت استرالیایی Absolutely Ai آن را ایجاد کرده است. این شرکت با ارائه‌ی توضیحات زیر به هوش مصنوعی Midjourney، اثری را خلق کرد که موفق شد در رقابت مسابقه‌ی عکاسی، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین عکس شود.

دو موج‌سوار، طلوع خورشید، نورپردازی زیبا، شات از نمای پهپاد، سقوط موج
- توضیح ارائه‌شده به هوش مصنوعی برای تولید تصویر

Absolutely Ai می‌گوید:

موج‌سواران ابتدا در تصویر مدنظر ما وجود نداشتند. همچنین، قرار نبود ساحل یا بخش‌های خاصی از اقیانوس هم در تصویر باشند. این اثر از تعداد بسیار زیادی پیکسل ایجاد شده است که هر پیکسل درواقع یک تصویری است که عکاسان در سال‌های گذشته در اینترنت آپلود کرده‌اند؛ به‌همین‌دلیل، نتیجه‌ی کار به‌قدری قانع‌کننده بود که جایزه‌ی مسابقه‌ی عکاسی را ازآنِ خود کرد.
- Absolutely Ai

در‌ادامه، بخشی از گفت‌وگوی وب‌سایت تک‌رادار با جیمی سیسونز، بنیان‌گذار Absolutely Ai را مرور می‌کنیم.

درحال‌حاضر تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی چقدر خوب هستند؟

پس‌ از گذشت یک‌ روز از انتخاب «عکس تابستانی» به‌عنوان برنده‌ی مسابقه‌ی عکاسی digiDirect در اینستاگرام، نظرات مثبت بسیار زیادی دریافت کرده‌ایم. به‌عبارت‌دیگر، هیچ‌کس به این شک نکرد که تصویر ما با هوش مصنوعی تولید شده است.

عکس پیرمرد و کودک تولید شده با هوش مصنوعی Absolutlely Ai
عکس پیرمرد درکنار کودکی که Absolutely Ai با هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

Absolutely Ai سپس به‌طور‌علنی به digiDirect اعلام کرد که عکس آن‌ها با هوش مصنوعی تولید شده است. همین موضوع در استرالیا به‌شدت خبرساز شد و دیجی‌دایرکت جایزه‌ی مذکور را پس گرفت. اکنون این تصویر در کانون توجهات قرار گرفته است و عکاسان زیادی در سرتاسر جهان آن را ازنظر کیفیت و زیبایی‌شناسی بررسی کرده‌اند؛ عکسی که به‌نظر می‌رسد از دریچه‌ی دوربین پهپاد ثبت شده است.

سیسونز در‌ادامه گفت:

این تصویر قانع‌کننده است؛ زیرا هیچ‌کس دلیلی نداشت که خلاف این موضوع فکر کند. مواردی وجود دارند که شاید درست به‌نظر نرسند و مثلاً سقوط موج یا روان بودن آب به‌درستی نمایش داده نشده است. به‌هرحال، حتی در شرایطی که با دقت به آن نگاه کنید، تصویری قانع‌کننده است.
- جیمی سیسونز

این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا اکثر مردم هنگام مشاهده‌ی عکس‌ها توجه زیادی به جزئیات مربوط به زمان یا موارد غیرطبیعی ندارند. ما عکس‌ها را به‌سرعت مرور می‌کنیم و اگر تصویری نظر ما را جلب کرد، لحظه‌ای روی آن مکث می‌کنیم تا آن را لایک یا نظری برای آن ثبت کنیم.

البته در این‌جا به‌خصوص برای عکاسان بحث دیگری به‌میان می‌آید و آن تشخیص جعلی‌بودن تصاویر است. به‌هرحال، چندین متخصص مسابقه‌ی digiDirect را زیرنظر گرفته‌اند تا براساس خلاقیت عکاسان به آن‌ها جایزه بدهند.

سیسونز می‌‌گوید:

این‌ تازه اول راه است و بسیاری از فناوری‌های هوش مصنوعی کنونی فعلاً در مراحل آزمایشی هستند؛ بنابراین، چه‌ کسی می‌داند در یک‌‌، دو‌، پنج‌ یا ۱۰ سال آینده چه قابلیت‌هایی به این فناوری‌ها اضافه خواهد شد.
- سیسونز

آیا عکاسان باید نگران تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی باشند؟

تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی درحال‌حاضر کامل نیستند. به‌عنوان مثال، هوش مصنوعی اخیراً تصاویری از دست انسان با ۶ انگشت تولید کرده‌ است. با‌این‌حال، فناوری مذکور ابزاری مؤثر، اما ترسناک است.

سیسونز توضیح می‌دهد:

برای ساخت عکسی که برنده‌ی مسابقه‌ی عکاسی شد، درخواست‌های کلی ارائه دادیم و این صحنه می‌تواند به میلیون‌ها روش مختلف به‌ تصویر کشیده شود. هوش مصنوعی در انجام ایده‌ها نیز عملکرد خاصی دارد. درواقع، هرچه دامنه‌ی توضیحات خود را افزایش دهید، نتیجه‌ی بهتری دریافت خواهید کرد.
- سیسونز

یکی از دلایل مهم توسعه‌ی ابزارهای ساخت عکس با هوش مصنوعی این است کسب‌وکارهایی که اشتهای سیری‌ناپذیری برای محتوای جدید دارند، بازاریابی بهتر و حضوری پررنگ‌تر در رسانه‌های اجتماعی داشته باشند. سیسونز همچنین اظهار کرد:

هنوز برای پوشش ایده‌های خاص نیاز به عکاسان وجود دارد؛ اما کار درزمینه‌ی موضوعات گسترده‌تر در عکاسی درمعرض تهدید است و اگر یکی از ابزارهای تولید تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی به سطح دقیق‌تری از عملکرد برسد، نگران خواهم شد.
- سیسونز

انسان درمقابل ماشین؛‌ فصل بعد در دنیای هوش مصنوعی مولد

پیشرفت‌های مختلف در حوزه‌ی عکاسی از فوتوشاپ گرفته تا دوربین گوشی‌های هوشمند با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده‌اند و این موضوع درباره‌ی هوش مصنوعی نیز صدق می‌کند.

اکنون باید دید با ادامه‌ی روند کنونی در حوزه‌ی هوش مصنوعی، وضعیت به کجا ختم خواهد شد و تأثیر این فناوری روی عکاسی چه خواهد بود.

پس‌ از اینکه Absolutely Ai ماهیت واقعی تصویر خود را فاش کرد، digiDirect با انتشار اطلاعیه‌ی عمومی، این موضوع را اعلام کرد که جایزه را به‌اشتباه به تصویر تولیدشده با هوش مصنوعی اهدا کرده است و حالا برنده‌ی جدیدی انتخاب خواهد کرد.

دیجی‌دایرکت برای مسابقات بعدی خود قصد دارد از شرکت‌کنندگان درخواست کند که تصویر خام و آثار ویرایش‌شده‌ی خود را به‌همراه فراداده‌های مربوط به دوربین ثبت کنند تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات