هوش مصنوعی ChatGPT آزمون مهندس سطح سه گوگل در بخش کدنویسی را با موفقیت گذراند

یک‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مهندس نرم افزار
چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT آزمون سطح‌ سه (L3) مهندسی کدنویسی گوگل را با موفقیت انجام داد؛ شغلی که دستمزد سالانه‌ی آن ۱۸۳ هزار دلار است.
تبلیغات

گوگل سؤالات مصاحبه‌ی کدنویسی را دراختیار ChatGPT داد و طبق نتایج به‌دست‌آمده که در سند داخلی این شرکت ارائه شده است، پاسخ‌های چت‌بات مذکور، آن را در موقعیت مهندسی سطح سه استخدام می‌کند.

همان‌طور که CNBC اشاره می‌کند، آزمایش گوگل به‌عنوان بخشی از تست‌های اخیر این شرکت روی چند چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که در نظر دارد نمونه‌ای شبیه به آن‌ها را به موتور جست‌وجوی خود اضافه کند. توانایی ChatGPT برای ارائه‌ی پاسخی مختصر و نسبتاً دقیق به سؤال می‌تواند باعث صرفه‌جویی وقت کاربران شود زیرا درحال‌حاضر معمولاً برای رسیدن به نتایج موردنظر باید بین لینک‌های بی‌شمار نتایج جست‌وجوی گوگل یا هر موتور جست‌وجوی دیگری، کاوش کرده تا به اطلاعات دلخواه خود دست یابند.

در سند داخلی گوگل آمده است:

ChatGPT به‌طرز شگفت‌انگیزی در مصاحبه‌ی شغلی مربوط به آزمون L3 موفق عمل کرده و می‌تواند به‌عنوان کدنویس استخدام شود.
- گوگل

درحالی‌که سطح سه به‌عنوان یکی از موقعیت‌های ابتدایی تیم مهندسی گوگل درنظر گرفته می‌شود، اما میانگین درآمد سالانه‌ی این جایگاه حدود ۱۸۳ هزار دلار است.

فرایند مصاحبه‌ی مهندس نرم‌افزار گوگل بیشتر روی سؤالات فنی تمرکز دارد و ChatGPT نیز به‌خوبی آن‌ها را پاسخ داده است. البته این مصاحبه شامل چندین مثال رفتاری مثل عبارت «درباره‌ی یک زمان به من بگو...» است که فیسبوک، آمازون و سایر شرکت‌های بزرگ نیز در رویه‌ی استخدام خود، روی چنین سؤالاتی تمرکز دارند. این نوع پرسش‌ها به‌خصوص برای نقش‌های مدیریتی بسیار مهم هستند زیرا می‌توانند مانعی برای استخدام هوش مصنوعی مثل چت‌بات ChatGPT باشند.

اینکه ChatGPT می‌تواند به سؤالات فنی مصاحبه‌ی کدنویسی پاسخ دهد، پرسش‌هایی را درمورد توانایی‌های این فناوری برای تغییر موتورهای جست‌وجوی امروزی مثل گوگل و همچنین مشاغل مهندسی نرم‌افزار ایجاد کرده است. آیا این اتفاق در حال رخ دادن است یا طی پنج تا ۲۰ سال آینده شاهد آن خواهیم بود؟

تاکنون منابع مختلف بارها از ChatGPT پرسیده‌اند آیا سرانجام جایگزین انسان‌ها خواهد شد یا خیر و در بیشتر موارد این چت‌بات می‌گوید هدف جایگزینی نیست و باید در کنار انسان‌ها به‌کار گرفته شود و در انجام کارها به آن‌ها کمک کند. درواقع این انسان‌ها هستند که تعیین می‌کنند هوش مصنوعی چه نقشی باید داشته باشد. این چت‌بات در بخش دیگری از پاسخ خود گفت توانایی‌های آن در خلاقیت، حل مسئله و تفکر انتقادی به سطح یک انسان نمی‌رسد. علاوه‌براین ChatGPT برای عملکرد مؤثر به نظارت و هدایت انسانی نیاز دارد.

یافته‌های جدید گوگل و همچنین مطالعه‌ی اخیر درمورد توانایی ChatGPT در رفع باگ‌ها، جامعه‌ی مهندسی نرم‌افزار را به‌همان بحثی سوق داده است که هنرمندان، روزنامه‌نگاران و تاجران درمورد تأثیر هوش مصنوعی در آینده‌ی خود دارند.

هشت شغلی که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده آن‌ها را از بین ببرد
هشت شغلی که هوش مصنوعی می‌تواند در آینده آن‌ها را از بین ببرد
مطالعه '6

براساس هزاران نظری که در شبکه‌ی اجتماعی ردیت درمورد هوش مصنوعی نوشته شده است، به‌نظر می‌رسد بسیاری از مهندسان درحال‌حاضر از ChatGPT به‌منظور جست‌وجوی راهکارهای حل مشکلات کدنویسی در سایت‌های محبوبی مثل StackOverFlow استفاده می‌کنند. دیگران از این فناوری برای تولید قطعه کد‌های کوچک بهره می‌برند و برخی دیگر از مهارت‌های چت‌بات هوش مصنوعی OpenAI و پاسخ‌های پرمخاطب و بی‌معنی آن رضایت ندارند.

درحال‌حاضر هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور دقیق پاسخ دهد آیا ChatGPT سرانجام روزی جای انسان‌ها را در مشاغلی مثل مهندسی نرم‌افزار خواهد گرفت یا خیر.

PCMag می‌نویسد، بخشی از نقش یک مهندس نرم‌افزار ملاقات با تیم‌های تجاری و مشتریان و مدیران اجرایی است که به‌منظور توضیح و ایده‌پردازی راهکارهای فنی انجام می‌شود. به‌نظر نمی‌رسد ChatGPT برای چنین کاری مناسب باشد. علاوه‌براین، استفاده‌ی گسترده از هوش مصنوعی در محیط‌های کاری، پیامدهای اخلاقی و اجتماعی زیادی دارد که باید آن‌ها را مدنظر داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات