ربات مینیاتوری FAIRY با ظاهر پری‌ مانند، با نور و باد کنترل می‌شود

پنج‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
ربات مینیاتوری FAIRY
محققان دانشگاه تامپره درحال ساخت ربات بسیار کوچکی به‌نام FAIRY هستند که به‌طور خودکار به‌سمت منبع نور پرواز می‌کند.
تبلیغات

محققان واحد رباتیک دانشگاه تامپره مشغول کار روی پروژه‌ای به‌نام FAIRY هستند که هدف آن، به پرواز درآوردن مواد شیمیایی است. این تیم به‌رهبری هاو زِنگ و جینگ‌فنگ یانگ موفق به ساخت ربات پلیمری شده‌اند که با نور کنترل می‌شود و با باد به‌پرواز درمی‌آید.

ربات محققان تامپره که ظاهری شبیه قاصدک دارد به محرکی نرم از جنس الاستومر کریستالی مایع مجهز شده است که می‌تواند به نور واکنش نشان دهد. این تیم تحقیقاتی از نور برای تغییر شکل ربات و کنترل اقدامات مرتبط با برخواست و فرود آن استفاده کرده‌اند و در مرحله‌ی بعد روی بهبود حساسیت مواد برای ارائه‌ی عملکرد در نور خورشید و ارتقاء ابعاد آن برای حمل دستگاه‌های میکروالکترونیکی، حسگرها و ترکیبات بیوشیمیایی تمرکز خواهند کرد.

ازجمله کاربردهای ربات FAIRY می‌توان به گرده‌افشانی مصنوعی اشاره کرد که در آن میلیون‌ها دانه‌ی مصنوعی با بادهای طبیعی پراکنده و سپس با استفاده از نور، به‌طرف مناطق خاصی هدایت خواهند شد. به‌نوشته‌ی گیزموچاینا، پروژه‌ی FAIRY که از سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شده است در مدت پنج‌سال تکمیل خواهد شد. شایان‌ذکر است مؤسسه‌ی ماکس پلانک و دانشگاه آلتو نیز در مراحل تحقیق‌وتوسعه‌ی این ربات نقش دارند.

اگرچه مفهوم پری مصنوعی که با نور و باد کنترل می‌شود، امیدوارکننده است اما همچنان چالش‌هایی مثل کنترل دقیق نقطه‌ی فرود، قابلیت استفاده‌ی مجدد و مسائل مرتبط با زیست‌ تخریب‌پذیری وجود دارد که باید برطرف شوند. برای رفع این مشکلات، همکاری نزدیک میان دانشمندان مواد و افرادی که در واحد میکرورباتیک دانشگاه‌ کار می‌کنند بسیار ضروری است. محققان در مراحل بعد برای فعال کردن عملکرد دستگاه در نور خورشید روی بهبود حساسیت مواد متمرکز خواهند شد. علاوه‌براین تیم تحقیقاتی قصد دارد ساختار مواد مورداستفاده در FAIRY را ارتقا دهد تا بتواند دستگاه‌های میکروالکترونیکی مثل GPS و حسگرها و همچنین ترکیبات بیوشیمیایی را با خود حمل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات