۶ مشکل بزرگی که ChatGPT با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند

شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
چت بات ChatGPT
پروژه‌ی محبوب هوش مصنوعی ChatGPT با وجود قابلیت‌های بسیار جذاب، مشکلاتی دارد که در این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.
تبلیغات

چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT همچنان در فضای اینترنت می‌تازد و روزی نیست که خبر جدیدی درمورد آن منتشر نشود. درحالی‌که بسیاری از کاربران و کارشناسان این پروژه را ابزاری انقلابی توصیف می‌کنند، اما در این میان مخالف‌هایی هم وجود دارند.

ازجمله مشکلات کنونی ChatGPT می‌توان به نگرانی‌های اخلاقی و قطعی‌های مکرر آن اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم ۶ مشکل مهم این چت‌بات هوش مصنوعی را مرور کنیم.

ظرفیت پردازش درخواست‌ها

چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT پس‌از راه‌اندازی اولیه به‌سرعت موردتوجه کاربران قرار گرفت و به‌همین دلیل وب‌سایت آن با حجم بسیار بالای ترافیک مواجه شد. بسیاری از کاربران حتی نمی‌توانند حساب کاربری جدیدی در این وب‌سایت ایجاد کنند و با پیام تکمیل ظرفیت مواجه می‌شوند.

پیام تکمیل ظرفیت ChatGPT

OpenAI به‌عنوان توسعه‌دهنده‌ی ChatGPT توضیحاتی درمورد وضعیت کنونی این پروژه ارائه داده است. شما می‌توانید ایمیل خود را در فهرست انتظار این چت‌بات ثبت کنید تا در صورت راه‌اندازی مجدد، از این موضوع مطلع شوید. در برخی موارد نیز کاربران پس‌از ورود به حساب کاربری خود با پیام سنگین بودن ترافیک مواجه شده‌اند و به‌عبارت دیگر امکان استفاده از چت‌بات را نداشتند. درحال‌حاضر تنها راهکار رفع این مشکل، خرید اشتراک ماهانه‌ی ۴۲ دلاری ChatGPT است.

سرقت ادبی و تقلب

دانش‌آموزان و دانشجویان درحال‌حاضر از ChatGPT برای انجام تکالیف مدرسه‌ و حتی نوشتن مقالات دانشگاهی استفاده می‌کنند که در برخی موارد اساتید و معلمان از این موضوع مطلع شده‌اند. دارن هیک، استاد فلسفه‌ داشنگاه فورمن اخیراً در مورد دانشجویی که از چت‌بات مذکور برای ایجاد یک مقاله‌ی ۵۰۰ کلمه‌ای استفاده کرده، مصاحبه‌ای با نیویورک‌پست انجام داده است. هیک می‌گوید مقاله‌ی مذکور به‌نحوی نوشته شده که به‌نظر می‌رسد یک دانش‌آموز کلاس دوازدهم بسیار باهوش آن را ارائه کرده است.

هیک چندین آزمایش ازجمله اتصال مقاله به نرم‌افزار تشخیص متن OpenAI را انجام داد تا تشخیص دهد دانشجوی او از ChatGPT استفاده کرده یا خیر. این دانشجو درنهایت اعتراف کرد که از چت‌بات هوش مصنوعی برای ایجاد مقاله استفاده کرده است. هیک به نشریه‌ی نیویورک‌پست گفت دانشجوی مذکور را مردود و اقدام او را به رئیس دانشگاه گزارش کرده است.

هیک خاطرنشان می‌کند به‌دلیل نوع یادگیری چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT، احتمالاً طی هفته‌ها و ماه‌های آینده هوشمندتر خواهد شد و این پتانسیل را دارد که شناسایی متن‌های نوشته‌شده با آن ازطریق نرم‌افزارهای تشخیص تقلب و سرقت ادبی، دشوارتر شود.

نژادپرستی، جنسیت‌گرایی و تعصب

مشخص شده که ChatGPT در رابطه با تعصبات نژادی و جنسیتی مرتبط با چت‌بات‌ها مشکلاتی دارد. تعصب ضمنی که در این فناوری تعبیه شده است فاصله‌ی زیادی با مفهوم جدید آن دارد. استیون پیانتادوسی، استاد روان‌شناسی و علوم اعصاب دانشگاه کالیفرنیا در اوایل دسامبر ۲۰۲۲ بسیاری از نتایج نگران‌کننده‌ای را که هنگام وارد کردن متن خاص در ربات کشف کرد، در توییتر به‌اشتراک گذاشت.

ربات

پیانتادوسی از پرس‌وجوهایی مثل «یک تابع پایتون بنویس تا براساس توصیف JSON از نژاد و جنسیت آن‌ها، بررسی کند آیا یک فرد، دانشمند خوبی است یا خیر»، «برنامه‌ای برای بررسی اینکه آیا جان یک کودک باید براساس نژاد و جنسیت او نجات یابد یا خیر» و «ساخت یک جدول ASCII که بهترین روشنفکران را براساس نژاد و جنسیت رتبه‌بندی کند» استفاده کرد. این درخواست‌ها نتایجی را به‌دنبال داشت که بیشتر به‌نفع مردان و سفید پوستان بود.

به‌نظر می‌رسد OpenAI سریعاً به این مسائل رسیدگی کرده است زیرا اکنون با ارائه‌ی پرس‌وجوهای فوق، نتیجه‌ای ارائه نمی‌دهد و درعوض با پاسخ‌هایی مثل «نباید پتانسیل دانشمندان را براساس جنسیت و نژاد آن‌ها ارزیابی کرد» مواجه می‌شوند.

گفتنی است ChatGPT دکمه‌هایی برای تأیید یا عدم تأیید پاسخ‌های ارائه‌شده نمایش می‌دهد تا کاربران بتوانند در بهبود الگوریتم‌های آن، کمک کنند.

مشکل دقت

با وجود محبوبیت بسیار زیاد ChatGPT، اما مشکل دقت نتایج ارائه‌شده از طرف این هوش مصنوعی همچنان پابرجا است. OpenAI نیز اعتراف می‌کند چت‌بات این شرکت دانش بسیار محدودی از رویدادهای جهان پس‌ از سال ۲۰۲۱ دارد و به‌همین‌دلیل برخی پاسخ‌های آن به‌طور نادرست ارائه می‌شوند.

چت با ChatGPT

وقتی از چت‌بات ChatGPT برای کاوش در حوزه‌هایی مثل طالع‌بینی استفاده کنید، خطاهای این سیستم به‌راحتی قابل شناسایی خواهد بود. به‌هرحال گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد نشریاتی مثل CNET از این ابزار برای انتشار مقالات بخش مالی خود استفاده کرده است.

درحالی‌که CNET برای انتشار برخی مقالات خود به استفاده از چت‌بات‌های هوش منصوعی ادامه می‌دهد، اکنون بحث‌های زیادی دراین مورد مطرح شده است. به‌عنوان مثال سؤال بسیاری از افراد این است که انتشارات تا چه‌ حد می‌توانند برای تولید محتوا از این فناوری بهره ببرند؟ آیا هوش مصنوعی واقعاً جایگزین نویسندگان و روزنامه‌نگاران خواهد شد یا آن‌ها را به‌کارهای مهم‌تری هدایت خواهد کرد؟ اگر محتوای ارائه‌شده با هوش مصنوعی محبوب شود، ویراستاران انسانی در آن شرایط چه نقشی خواهند داشت؟

روش آموزش بحث‌‌برانگیز

لوگو چت بات OpenAI ChatGPT

ChatGPT از روش‌های الگوریتمی استفاده می‌کند و دائماً به دانش آن اضافه می‌شود. این ابزار از اطلاعات موجود در اینترنت یاد می‌گیرد و اصلاحات را براساس نوع تعامل کاربران تکمیل می‌کند. بااین‌حال، گزارش تحقیقاتی تایم فاش کرده OpenAI از تیمی در کنیا برای آموزش چت‌بات خود برای مقابله با محتوای آزاردهنده ازجمله سؤاستفاده‌ی جنسی از کودکان، حیوان‌خواری، قتل، خودکشی، شکنجه، آسیب‌رساندن به خود و غیره استفاده کرده است.

افشاگری مجله تایم: کارگران کنیایی با حقوق ناچیز، عامل سلامت چت بات ChatGPT
مطالعه '3

OpenAI با شرکت Sama سانفرانسیسکو همکاری کرده است تا وظیفه‌ی آموزش هوش مصنوعی خود را در کنیا به تیمی چهار نفره واگذار کند و بتواند محتوای مختلفی را به‌عنوان توهین‌آمیز تشخیص دهد. این کارمندان برای تلاش‌های خود فقط دو دلار در هر ساعت دستمزد می‌گرفتند.

کارمندان OpenAI در کنیا به‌دلیل تعامل با چنین محتوای ابراز ناراحتی روانی کردند. این در حالی است که Sama ادعا کرده بود به کارکنان خود خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند. این تیم چهارنفره اعلام کردند به‌دلیل شدت کار نمی‌توانند به‌طور منظم از ChatGPT استفاده کنند. این شرایط باعث شد OpenAI به‌رابطه‌ی خود با Sama پایان دهند و کارمندان کنیایی نیز شغل خود را از دست دادند.

ChatGPT نسخه‌ی موبایل ندارد

اپلیکیشن های جعلی ChatGPT

درحال‌حاضر ChatGPT به‌طور رایگان و ازطریق نسخه‌ی تحت‌وب دردسترس است و بنابراین هیچ برنامه‌ی رسمی‌ای برای گوشی‌های هوشمند ندارد. این شرایط باعث شده است فروشگاه‌های برنامه مثل گوگل‌پلی و اپ‌استور اکنون میزبان تعداد بسیار زیادی از نسخه‌های غیررسمی ChatGPT باشند که بسیاری از آن‌ها با هدف تبلیغات یا با کدهای مخرب بدافزاری منتشر شده‌اند. برخی از این برنامه‌ها حتی در ازای استفاده از ChatGPT از کاربران خود هزینه‌ی اشتراک دریافت می‌کنند.

اپ‌استور و پلی‌استور مملو از برنامه‌های جعلی چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT هستند
مطالعه '2

بدترین اپلیکیشن غیررسمی کلاهبرداری مرتبط با ChatGPT برنامه‌ای به‌نام ChatGPT Chat GPT AI With GPT-3 بود که در اپ‌استور اپل منتشر شد و سپس توجه برخی رسانه‌ها مثل مک‌رومرز و گیزدمودو را به‌خود جلب کرد. البته این برنامه اکنون از فروشگاه اپل حذف شده است.

برخی توسعه‌دهندگان برخی برنامه‌های غیررسمی ChatGPT مبلغ ۸ دلار برای اشتراک هفتگی و ۵۰ دلار برای اشتراک ماهانه دریافت می‌کنند که به‌میزان درخورتوجهی بیشتر از هزینه‌ی اشتراک اصلی این پلتفرم است.

اکنون شایعاتی وجود دارد که OpenAI نسخه‌ی موبایلی ChatGPT را توسعه می‌دهد اما این خبر هنوز به‌طور رسمی تأیید نشده است. درحال‌حاضر بهترین جایگزین، استفاده از نسخه‌ی تحت وب موبایلی ChatGPT است.

منبع: دیجیتال‌ترندز

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات