اپ‌استور و پلی‌استور مملو از برنامه‌های جعلی چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT هستند

سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپلیکیشن های جعلی ChatGPT
تعداد زیادی برنامه‌ی جعلی و مشکوک در فروشگاه‌های اپ‌استور اپل و پلی‌استور گوگل سعی می‌کنند به اسم چت‌بات ChatGPT، از کاربران کسب درآمد کنند.
تبلیغات

هوش مصنوعی ChatGPT به یکی از موضوعات داغ‌ فناوری تبدیل شده است. چت‌بات OpenAI با زبان طبیعی به سؤالات کاربران جواب می‌دهد؛ به‌همین‌دلیل، توجهات بسیاری از مردم عادی و توسعه‌دهندگان را به‌ خود جلب کرده است. حالا به‌نظر می‌رسد برخی از توسعه‌دهندگان می‌کوشند تا با ساخت و انتشار برنامه‌های جدید به اسم ChatGPT در اپ‌استور و پلی‌استور، از این روند سوءاستفاده کنند. این نوع برنامه‌ها با ادعای دسترسی به امکانات بیشتر، نسخه‌های حرفه‌ای یا اشتراک پولی ارائه‌ می‌دهند تا از این‌ طریق کسب درآمد کنند.

گفتنی است ChatGPT به‌‌رایگان دردسترس همه‌ قرار دارد و OpenAI برنامه‌ای رسمی برای گوشی‌های هوشمند منتشر نکرده است. اگرچه درحال‌حاضر تعداد زیادی برنامه وجود دارد که از قابلیت‌های ChatGPT استفاده می‌کنند، این هوش مصنوعی API رسمی ندارد. به‌گزارش TechCrunch، برنامه‌ای به‌ نام ChatGPT Chat GPT AI With GPT-3 موفق شده است در برخی از کشورها، به جمع اپلیکیشن‌های برتر اپ‌استور اضافه شود.

اگرچه ChatGPT Chat GPT AI With GPT-3 به‌‌رایگان منتشر شده است، بسته‌های اشتراک داخلی آن با قیمت ۷٫۹۹ دلار برای هفت روز و ۴۹٫۹۹ دلار برای یک ماه، امکان دسترسی به چت نامحدود با ربات هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. برخی از دیدگاه‌های ثبت‌شده برای این برنامه نشان می‌دهد خرید اشتراک هیچ قابلیتی به آن اضافه نمی‌کند و ظاهراً این اپلیکیشن جعلی است. همچنین، هیچ روشی برای تشخیص این‌ موضوع وجود ندارد که برنامه نتایج درستی ارائه می‌دهد یا خیر.

ناگفته نماند تعداد دانلودهای برنامه‌ی مشابه‌ دیگری در پلی‌استور که ادعا می‌کرد قابلیت‌های هوش مصنوعی Chat GPT را ارائه می‌دهد، به بیش‌ از ۱۰۰ هزار بار رسید؛ اما این اپلیکیشن اکنون حذف شده است. بلوم تک آستن آلرد، مدیرعامل استارتاپ edtech، با انتشار توییتی اعلام کرد اپ‌استور اکنون پر از برنامه‌هایی شده است که با وجود ارتباط‌نداشتن با OpenAI، تلاش می‌کنند در ازای استفاده از ChatGPT، از کاربران پول دریافت کنند.

علاوه‌براین، تعداد زیادی برنامه در گوگل‌پلی منتشر شده است که همگی ادعا می‌کنند امکان دسترسی به ChatGPT را ارائه می‌دهند؛ ولی در واقعیت عملکرد کاربردی‌ای در آن‌ها دیده نمی‌شود. در بخش راهنمای این برنامه، از عبارت ChatGPT استفاده شده است و برخی از آن‌ها حتی با این نام منتشر شده‌اند تا توجهات بیشتری را به‌ خود جلب کنند.

مشخص نیست آیا گوگل و اپل اقداماتی علیه برنامه‌های مشکوک ChatGPT انجام داده‌اند یا خیر. شبیه‌سازی وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های محبوب دیگر روند جدیدی نیست. به‌عنوان مثال، پیش‌از‌این شاهد بودیم که تعداد زیادی بازی مشابه عنوان محبوب Flappy Bird در اپ‌استور و پلی‌استور منتشر شد. حال سؤال این‌ است که پلتفرم‌های مذکور با چه دقتی روی انتشار چنین برنامه‌هایی نظارت می‌کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات