دل قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ تراشه‌های چینی را از کامپیوترهای خود حذف کند

جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لپ تاپ دل
شرکت دل به‌دلیل ایجاد نگرانی‌های ناشی از تنش‌های بین‌المللی، تصمیم دارد تا سال آینده، تراشه‌های چینی را به‌طور کامل از محصولات خود حذف کند.
تبلیغات

برخی منابع خبری حوزه‌ی فناوری اعلام کرده‌اند دل به‌دلیل نگرانی‌های موجود درمورد تنش‌های میان ایالات‌متحده و چین، تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۴، استفاده از تراشه‌های تولیدشده در چین را در محصولات خود متوقف کند.

هنوز مشخص نیست آیا دل واقعاً قادر خواهد بود تا سال آینده، از تراشه‌های جدیدی به‌عنوان جایگزین تراشه‌های ساخت SMIC و Hua Hong در همه‌ی محصولات خود استفاده کند یا خیر و علاوه‌براین نمی‌دانیم این تغییر، چه تأثیری روی هزینه‌های تولید شرکت مذکور خواهد داشت.

برنامه‌ی نهایی دل این است تا سال ۲۰۲۴، استفاده از تراشه‌های ساخت چین را متوقف کند اما طبق برخی گزارش‌ها، این شرکت در اواخر سال گذشته نیز به تأمین‌کنندگان خود اعلام کرده بود قصد دارد استفاده از تراشه‌های چینی را در محصولات خود کاهش دهد. براساس اعلام برخی منابع، سومین سازنده‌ی بزرگ کامپیوترهای شخصی جهان می‌خواهد تراشه‌های چینی را به‌طور کامل از همه‌ی محصولات خود حذف کند.

تصمیم دل برای حذف تراشه‌های چینی از محصولات این شرکت، دلایل متعددی دارد. اول این‌که شرکت مذکور تنوع بیشتری در زنجیره‌ی تأمین خود اعمال خواهد کرد. مورد دیگر این است که قانون‌گذاران ایالات‌متحده در اواخر سال ۲۰۲۱ به‌دلیل نگرانی‌های امنیت ملی، استفاده از دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های چینی را در سازمان‌های دولتی آمریکا متوقف کردند. دولت ایالات‌متحده این ایده را ادامه نداد اما مطمئناً دل می‌خواهد اطمینان حاصل کند که استفاده از محصولاتش در سازمان‌های دولتی ممنوع نشود.

شرکت‌های چینی ازجمله SMIC و Hua Hong، تراشه‌های نسبتاً ساده‌ای مثل آی‌سی‌های درایور نمایشگر (DDIC)، آی‌سی‌های مدیریت انرژی (PMIC) و واحدهای میکروکنترلر مختلف (MCU) را برای انواع رایانه‌های شخصی، نمایشگرها، صفحه‌کلید‌ها، ماوس‌ها و لوازم جانبی دیگر تولید می‌کنند. درهمین‌حال، شرکت‌هایی مثل سامسونگ و SK Hynix تراشه‌های NAND و DRAM سه‌بعدی را در تأسیسات چینی خود تولید می‌کنند و Micron نیز یک مرکز آزمایش و بسته‌بندی در چین دارد. دل طرح جایگزینی تراشه‌های ساخت چین از محصولات خود را تا سال ۲۰۲۴ تأیید نکرد اما اظهارداشت که به‌طور مستمر درحال بررسی تنوع‌بخشیدن به زنجیره‌ی تأمین‌ در سرتاسر جهان است.

یکی از مدیران شرکت‌هایی که تراشه‌های موردنیاز دل و اچ‌پی را تولید می‌کند در گفت‌وگو با Nikkei Asia گفت:

لپ‌تاپ‌ها از هزاران قطعه‌ی مختلف بهره می‌برند و اکوسیستم ساخت این قطعات طی سال‌های گذشته در چین به بلوغ رسیده است. از قبل می‌دانستیم دل قصد دارد تغییراتی در زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان خود ایجاد کند اما حالا به‌نظر می‌رسد شرکت مذکور به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی دولت آمریکا، حتی نمی‌خواهد تراشه‌های مورد استفاده در محصولاتش در چین تولید شوند. این یک برنامه‌ی واقعی و درحال انجام است که غیرقابل بازگشت به‌نظر می‌رسد.

جایگزینی همه‌ی تراشه‌های چینی برای همه‌ی کامپیوترهای دل، قطعاً کاری دشوار است زیرا بسیاری از این قطعات در شرکت‌های شخص‌ثالث تولید می‌شوند و فهمیدن این‌که هر تراشه دقیقاً از چه فرآیند ساختی استفاده می‌کند آسان نیست.

طی چند دهه‌ی اخیر، همه‌ی سازندگان بزرگ کامپیوترهای شخصی مستقر در ایالات‌متحده، تولیدات خود را به چین انتقال داده‌اند و به ایجاد زنجیره‌ی تأمین کامل در این کشور کمک کرده‌اند، اما افزایش هزینه‌های نیروی کار در چین و تنش‌های فزآینده بین این کشور و ایالات‌متحده، باعث شده است شرکت‌هایی مثل دل به‌فکر ایجاد تنوع در زنجیره‌ی تأمین خود باشند.

به گزارش TomsHardware، اپل نیز تصمیم دارد از امسال برخی مک‌بوک‌های خود را در ویتنام تولید کند و بسیاری از سازندگان سرور نیز درحال انتقال خطوط تولید خود به تایوان هستند. حتی فاکسکان که بزرگ‌ترین سازنده‌ی قراردادی محصولات الکترونیکی جهان است، از مدتی قبل تأسیساتی را در هند و ویتنام راه‌اندازی کرده است که البته این‌کار خیلی آسان نیست زیرا استعدادهای مهندسی کافی در ویتنام دردسترس این شرکت قرار ندارد.

اکنون باید دید آیا ایجاد تنوع در زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوترهای شخصی مثل دل، بر قیمت نهایی محصولات آن‌ها تأثیر خواهد داشت یا خیر.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات